fbpx
Teema

Teini pinnistelee usein liian lyhyillä yöunilla

Suurin osa murrosikäisistä nuorista nukkuu liian vähän. Näin väittää unilääketieteeseen erikoistunut Outi Saarenpää-Heikkilä.

Kyse ei suinkaan ole aina unettomuudesta, vaan perheitä vaivaavasta rytmiongelmasta. Nukkumaan mennään liian myöhään.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Nuorten elintavat -tutkimuksesta selviää, että kaikilla kouluasteilla vähintäänkin kolmannes kertoo nukkuvansa alle kahdeksan tuntia yössä. Lukio- ja ammattikouluikäisillä alle kahdeksan tuntia nukkuvien osuus kipuaa jo puoleen.

– Toki ihmiset ovat erilaisia, mutta yläkouluikäisenkin tulisi nukkua mielellään yhdeksän tuntia yössä, sanoo lastentautien ja lastenneurologian erikoislääkäri Saarenpää-Heikkilä.

– Se on selvää, että ei ole yhdellekään nuorelle hyväksi mennä nukkumaan puoliltaöin, kun aamulla on herättävä kouluun.

MURROSIKÄISEN perheessä nukkumaanmenotaistelu on usein loputonta ja vanhempiakin uuvuttavaa.

Murrosiässä hormonit siirtävät nukahtamisajankohtaa. Aiemmin helposti nukahtanut lapsi muuttuu teiniksi kääntyessään iltakukkujaksi.

– Murrosikäinenkään ei selviä olemattomilla yöunilla. Nuoren tarvitsema unimäärä on helppo määrittää kesällä ja loma-aikana, kun aamuherätyksiä ei ole. Lapselta kannattaa kysyä, paljonko nukut kesällä, kun saat vedellä sikeitä ilman varhaista aamuherätystä. Monilla unentarve on luonnostaan yhdeksän tuntia, Saarenpää-Heikkilä sanoo.

VÄSYMYS NÄKYY eri ikäisissä eri tavoin. Kun pieni lapsi on väsynyt, hän saattaa juosta holtittomasti honkkelikehää.

Vähän vanhempien lasten ja teini-ikäisten väsymys näkyy keskittymiskyvyttömyytenä ja saamattomuutena. Lapsi harvoin myöntää olevansa iltaisin väsynyt.

Huolestuneet vanhemmat eivät aina osaakaan arvioida, saako lapsi tarpeeksi unta.

Saarenpää-Heikkilä kertoo kolme merkkiä, jotka kielivät väsymyksestä.

– Jos aamupala ei maistu, on hyvin todennäköistä, että nuori pinnistelee liian vähäisellä unella. Moni syö aamupalansa hyvällä halulla viikonloppuisin, kun unta on saatu riittävästi.

Myös usein toistuva päänsärky voi kertoa väsymyksestä.

– Ja päiväunet antavat viitteitä siitä, että yöuni on liian lyhyt. Väsynyt nuori kellahtaa helposti nokosille tai torkahtaa iltapäivällä tahtomattaan.

VANHEMPIEN kannattaa puuttua lapsensa pitkiin päiväuniin.

– Päivällä nukkuminen on omaan jalkaan ampumista. Parasta olisi, jos malttaisi pysyä päivällä hereillä, niin illalla väsyttäisi aikaisemmin.

– Jos nuori nukkuu päiväunet, niiden on hyvä olla maksimissaan puolen tunnin mittaiset, Saarenpää-Heikkilä neuvoo.

Päiväunien kanssa minimiunimäärä saattaa hyvinkin täyttyä, mutta unipätkien ripotteleminen vuorokauden ympäri ei vastaa hyvää pitkää levollista yöunta.

Sama pätee liian myöhään aloitettuun yöuneen.

– Unen pitäisi sijoittua tolkulliseen ajankohtaan. Kolmelta yöllä nukkumaan meneminen ei korvaa aikaisin aloitettua unta, vaikka nukuttuja tunteja kertyisi kuinka paljon.

AIKUISET TUNTEVAT usein itsensä neuvottomaksi murrosikäisen liian lyhyiden yöunien kanssa.

– Tiedän hyvin, millaisia taisteluja nuorten kanssa käydään iltaisin, jotta murkku saataisiin ajoissa nukkumaan. Toivon kuitenkin, että jokaisessa kodissa otettaisiin unen tärkeys puheeksi. Nuoren oma henkinen kehitys ei ole vielä niin pitkällä, että hän pystyisi arvioimaan valvomisen seurauksia. Harkinta, ennakointi ja keskittyminen lisääntyvät aivojen otsalohkossa vasta iän karttuessa.

Lääkärillä on muutama ohje, joilla nukkumistapoja voi yrittää muuttaa.

– Uutta rytmiä voidaan hakea asteittain niin, että heräämisajat pidetään säännöllisinä ja nukkumaanmenoaikaa vähitellen aikaistetaan.

Kaamosväsymykseen käytettävä kirkasvalolamppu voi myös tuoda helpotusta aamuihin.

– Joskus voidaan kokeilla melatoniinihoitoa lyhytaikaisena apuna, jotta nukahtaminen iltaisin helpottuisi.

JOTKUT KOETTAVAT kuitata univelkaa viikonloppuna. Outi Saarenpää-Heikkilä muistuttaa kuitenkin, että viikonlopun megapitkät unet eivät korvaa viikolla menetettyjä tunteja. Nuoren ei kannata antaa nukkua kaikkia vapaapäiviään.

– Liikaakin voi nukkua. Moni nuori harrastaa eräänlaista viihdenukkumista, kun viikonlopun yöt menevät valvoessa. Se ei ole kuitenkaan tarpeen, sillä arkirytmiin on niiden jälkeen taas vaikea päästä.

Menot