Teema

Testasimme ranteesta sykettä mittaavat urheilukellot – tarkkuus ei vielä pärjää sykevyölle

Epäsäännöllinen liike ja nopeat muutokset sykkeessä ovat myrkkyä ranteesta sykettä mittaavalle laitteelle. Aktiivisuuden seurantaan rannemittaus on erinomainen lisä.
Polar M430 Kuva: Jussi Leinonen

Ranteesta sykettä mittaava mittari on näppärä käyttää, mutta se ei pärjää mittaustarkkuudessa sykevyölle.

Rannemittari toimii kohtuullisen hyvin tasaisessa ja rytmiltään säännöllisessä liikunnassa, kuten juoksussa. Kun syke muuttuu nopeasti, tai liike on epäsäännöllistä, rannemittari ei kuitenkaan pysy perässä.

Etenkin sykkeen nopea nousu esimerkiksi intervalliharjoituksessa oli myrkkyä testatuille laitteille.

 

Syke mitataan ranteesta valon avulla

Sykkeen mittaaminen ranteesta perustuu pulssiaallon etenemiseen. Kun sydän lyö, veri virtaa hetkellisesti voimakkaammin. Mittari mittaa pulssiaaltoa optisesti valon avulla.

Jyväskylän yliopiston tutkija Laura Karavirta sanoo, että rannemittaus on herkempi häiriöille kuin sykevyö.

– Säännöllisen liikkeen kuten kävelyn tai juoksun aiheuttama häiriö on vielä helppo suodattaa pois, mutta epäsäännöllinen heilunta sekoittaa mittausta.

Myös kuntosali voi olla vaikea paikka ranteesta mittaavalle laitteelle. Kun puristaa tankoa, lihakset supistuvat. Tämä puolestaan liikuttaa ranteen sisällä olevia kudoksia, joiden läpi mittaus suoritetaan.

Lämpötilakin voi pilata mittauksen. Kun iho on kylmä, suonissa virtaa vähemmän verta. Sen takia mittaustarkkuus on helposti heikompi hiihtolenkin alussa, mutta paranee sitä mukaa, kun iho lämpenee ja verenvirtaus kohenee.

Rannemittaus voi olla altis myös muille häiriölle. Juoksuasun taskussa oleva avainnippu hölskyy ikävästi, tai asussa ei ole taskua lainkaan. Niinpä moni sujauttaa avainnipun hanskaansa.

Testissä kävi kuitenkin niin, että kun samassa kädessä oli ranteesta mittaava sykemittari ja avainnippu, mittari ei löytänyt sykettä. Kun avainnippu otettiin pois, sykemittaus alkoi toimia.

 

Rannemittaus sopii hyvin aktiivisuuden seurantaan

Suurin osatestatuista mittareista on mahdollista yhdistää sykevyöhön.

Rintakehän ympärille puettava sykevyö mittaa sydämen sähköimpulsseja. Karavirran mukaan sykevyökin on altis häiriöille, mutta mitattava signaali on niin voimakas, että häiriöt on helpompi suodattaa pois.

– Jos haluaa tarkkoja lukemia intervalleista, saliharjoittelusta tai kylmistä olosuhteista, silloin sykevyö on parempi.

Tietysti on aiheellista kysyä, kuinka tarkkaa sykkeen seurantaa kuntoilijan kannattaa edes tehdä.

Karavirran mukaan sykkeen mittaaminen on kuntoilijalle hyvää lisätietoa. Mittaustarkkuudeksi riittää useimmissa tilanteissa, että sykelukema on viiden lyönnin sisällä todellisesta sykkeestä. Mikään testatuista laitteista ei ollut niin tarkka kaikissa oloissa, kun sykettä mitattiin ranteesta.

Aktiivisuuden mittaamisessa rannemittaus on sen sijaan erittäin hyödyllinen.

Aktiivisuutta mitataan usein rannekkeella, mutta ranne ei aina liiku siten, että se vastaisi liikunnan todellista tehoa. Sykkeen seuraaminen antaa todellisemman kuvan aktiivisuudesta.

 

Näin testattiin

Testihenkilö mittasi sykettä jokaisella laitteella tasavauhtisella juoksulenkillä, sauvojen kanssa laskettelurinteessä tehdyssä intervalliharjoituksessa, ja voimaharjoittelussa kuntosalilla tai sisäkiipeilyseinällä.

Juoksulenkit ja intervalliharjoitukset tehtiin pikkupakkasella.

Vertailumittarina käytettiin Polar M400-urheilukelloa ja siihen yhdistettyä Polar H7-sykevyötä, joka on todettu erittäin tarkaksi mittaajaksi laboratoriotutkimuksissa.

Polar M430 Kuva: Jussi Leinonen

Polar M430

Hinta alkaen: 139 euroa

Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä

Juoksu:

Keskisyke: 137

Maksimisyke: 154

Vertailumittari

Keskisyke: 137

Maksimisyke: 155

Intervalli:

Keskisyke: 100

Maksimisyke: 113

Vertailumittari

Keskisyke: 154

Maksimisyke: 173

Sisäkiipeily:

Keskisyke: 103

Maksimisyke: 126

Vertailumittari

Keskisyke: 111

Maksimisyke: 154

Polar Vantage M Kuva: Jussi Leinonen

Polar Vantage M

Hinta alkaen: 249,90 euroa

Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä

Juoksu:

Keskisyke: 133

Maksimisyke: 152

Vertailumittari

Keskisyke: 135

Maksimisyke: 153

Intervalliharjoitus:

Keskisyke: 117

Maksimisyke: 140

Vertailumittari

Keskisyke: 154

Maksimisyke 177

Sisäkiipeily:

Keskisyke: 87

Maksimisyke: 119

Vertailumittari

Keskisyke: 95

Maksimisyke: 155

Suunto 9 Kuva: Jussi Leinonen

Suunto 9

Hinta alkaen: 398,50 euroa

Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä

Juoksu:

Keskisyke: 136

Maksimisyke: 166

Vertailumittari

Keskisyke: 132

Maksimisyke: 156

Intervalliharjoitus:

Keskisyke: 143

Maksimisyke: 165

Vertailumittari

Keskisyke: 159

Maksimisyke: 175

Sisäkiipeily:

Keskisyke: 92

Maksimisyke: 129

Vertailumittari

Keskisyke: 117

Maksimisyke: 150

Huawei Watch GT Kuva: Jussi Leinonen

Huawei Watch GT

Hinta alkaen: 215,70 euroa

Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Ei

Juoksu:

Keskisyke: 133

Maksimisyke: 158

Vertailumittari

Keskisyke: 135

Maksimisyke: 156

Intervalliharjoitus:

Keskisyke: 119

Maksimisyke: 142

Vertailumittari

Keskisyke: 151

Maksimisyke: 173

Voimaharjoitus:

Keskisyke: 75

Maksimisyke: 136

Vertailumittari

Keskisyke: 128

Maksimisyke: 163

Garmin Vivomove HR Kuva: Jussi Leinonen

Garmin Vivomove HR

Hinta alkaen: 179,55 euroa

Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Ei

Juoksu:

Keskisyke: 123

Maksimisyke: 142

vertailumittari

Keskisyke: 124

Maksimisyke: 143

Intervalliharjoitus:

Keskisyke: 133

Maksimisyke: 152

Vertailumittari

Keskisyke: 147

Maksimisyke: 167

Voimaharjoitus:

Keskisyke: 96

Maksimisyke: 130

Vertailumittari

Keskisyke: 126

maksimisyke: 164

Garmin Forerunner 645 Music Kuva: Jussi Leinonen

Garmin Forerunner 645 Music

Hinta alkaen: 392 euroa

Mahdollista yhdistää sykevyöhön: Kyllä

Juoksu:

Keskisyke: 129

Maksimisyke: 152

Vertailumittari

Keskisyke: 126

Maksimisyke: 141

Intervalliharjoitus:

Keskisyke: 133

Maksimisyke: 152

Vertailumittari

Keskisyke: 150

Maksimisyke: 171

Voimaharjoitus:

Keskisyke: 112

Maksimisyke: 155

Vertailumittari

Keskisyke: 125

Maksimisyke: 172

Selvitä maksimisykkeesi

Sykkeen mittaamisesta ei ole hyötyä, jos tiedossa ei ole maksimisykettä, johon harjoitussykettä verrataan.

Tarkin tapa selvittää maksimisyke on kokeilla, kuinka korkealle syke nousee. Tätä menetelmää ei kuitenkaan voi suositella kuin varmasti täysin terveille.

Maksimisykkeen voi arvioida myös laskukaavalla. Tutkimusten mukaan tarkin kaava laskea maksimisyke on

208 – 0,7 x oma ikä