Teema

Tiedätkö, miten hybridiauto tallettaa ja käyttää sähköä? Selvitimme myös, miten täys-, kevyt- ja lataushybbridit eroavat toisistaan

Sähköllä ja polttoaineella kulkevia hybridiautoja on kolmea eri tyyppiä. Täyshybridimallit ottavat jarrutusenergiaa talteen sähkönä ajoakustoon, ja lisävoima on käytössä heti seuraavassa kiihdytyksessä. Osittainen sähkökäyttö pienentää polttomoottorin kulutuksen neljän litran tuntumaan. Uudempia tulokkaita ovat niin sanotut kevythybridit (mild hybrid) sekä ladattavat eli plug-in-hybridiautot.
Liikkeellelähtö. Hybridiauto lähtee liikkeelle sähkömoottorilla, vaikka polttomoottori olisi käynnissä. Peruutus tapahtuu aina sähköenergialla. Pelkällä sähkövoimalla voi ajaa hetkellisesti myös taajama- ja maantieajossa, jopa moottoritiellä. Kuva: Hannu Mänttäri
Liikkeellelähtö. Hybridiauto lähtee liikkeelle sähkömoottorilla, vaikka polttomoottori olisi käynnissä. Peruutus tapahtuu aina sähköenergialla. Pelkällä sähkövoimalla voi ajaa hetkellisesti myös taajama- ja maantieajossa, jopa moottoritiellä. Kuva: Hannu Mänttäri

Käynnissä olevassa Geneven autonäyttelyssä näkyy vahvasti autonvalmistajien hybridimallistojen laajentaminen täyssähköautojen rinnalla. Volvo laajentaa ladattavista hybridiautoista kevythybridimalleihin. Ensimmäiseksi isojen XC90- ja XC60-maasturien bensiini- ja dieselmoottoreihin yhdistetään hidastusenergian talteenotto. Sähköistetyn voimansiirron luvataan...

Sähköllä ja polttoaineella kulkevia hybridiautoja on kolmea eri tyyppiä. Täyshybridimallit ottavat jarrutusenergiaa talteen sähkönä ajoakustoon, ja lisävoima on käytössä heti seuraavassa kiihdytyksessä. Osittainen sähkökäyttö pienentää polttomoottorin kulutuksen neljän litran tuntumaan. Uudempia tulokkaita ovat niin sanotut kevythybridit (mild hybrid) sekä ladattavat eli plug-in-hybridiautot.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa 3kk digiä 30 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään