Teema

Tulevaisuus töpselissä: pikkuautokin kulkee sähköllä

Renault Zoe ei ole vielä täydellinen sähköauto. Se on kuitenkin erittäin hyvä siinä, mihin pikkuautoja eniten käytetään: kaupunkiliikenteessä.

Täyteen ladatun Zoen akku lupaa 236 kilometriä sähköajoa. Tein Zoella 64 kilometrin lenkin, joka sisälsi taajama- ja maantieosuuksia. Akku lupasi senkin jälkeen 208 kilometrin toimintamatkan. Ei paha.

Jos olisin heittänyt Zoen moottoritielle, kilometrit olisivat varmasti alkaneet ropista alas melkoista tahtia. Mutta nyt – tasakaasulla, harkiten ja ennakoiden – varaus kesti odotettuakin paremmin.

Tämäkin esimerkki jo kertoo, että sähköauto on omimmillaan työ- ja asiointimatkoilla lyhyillä etäisyyksillä. Näissä ajoissa sähköauton omistajalle riittää 0–1 latauskertaa viikossa. Eikä ”tankkauskaan” maksa kuin euron tai pari.

NEDC-testin mukaiseksi toimintamatkaksi Zoelle on laskettu jopa 400 kilometriä. Renault tyytyy lupaamaan 200–300 kilometriä ajotyylistä, olosuhteista ja ulkolämpötilasta riippuen.

Auton ostopäätöksen kuitenkin ratkaisee Suomessa yhä aika pitkälle hinta. Sen suhteen Zoe joutuu vielä antamaan melkoisen tasoituksen perinteisille polttomoottoriautoille.

Zoe-malliston hinta alkaa 32 990 eurosta. Koeajoyksilön hintalappuun oli kirjoitettu 36 390 euroa. Se on aika tasan kaksi kertaa niin paljon kuin samankokoinen perinteinen pikkuauto tai jopa muodikas crossover-tyylinen pieni katumaasturi halvimmillaan.

Jos laskee pelkkiä auton pääomakuluja, Zoe ei vielä ole perusautoilijan ensimmäinen valinta.

Jos sen sijaan haluaa erottautua, olla tiedostava ja nauttia hiljaisesta ja päästöttömästä autoilusta, päätös voi olla toinen.

Sähköautoa havittelevan avuksi on tulossa aivan uusikin porkkana.

Hallituksen esityksen mukaan täyssähköauton ostajalle tai vuokraajalle maksetaan hankintatukea 2 000 euroa vuosina 2018–2021.

Hankintatukea myönnetään yhden kerran henkilölle, joka ostaa tai pitkäaikaisvuokraa uuden täyssähköauton vähintään kolmeksi vuodeksi. Auto saa maksaa enintään 50 000 euroa arvonlisävero sekä autovero mukaan laskettuina.

Toinen vaihtoehto on valtion maksama 2 000 euron romutuspalkkio.

Sen saa, jos romutettavan auton vaihtaa täyssähköautoon, ladattavaan hybridiin, kaasuautoon tai etanolimalliin. Muihin vähäpäästöisiin autoihin vaihtavan palkkio on 1 000 euroa. Summia saattaa vielä korottaa autokauppiaiden maksama lisäbonus.

Koeajetun Renault Zoen hinnasta ostotuki tai romutuspalkkio lohkaisisi pois 5,5 prosenttia. Vuokraajaa hyvitetään alentamalla vastaavasti kuukausittaista vuokrasummaa.

Autona Renault Zoe on kelpo esitys. Meno on vakaata, koska alustaan sijoitettu akku vetää painopisteen alas. Lyhyt akseliväli takaa silti, että ajotuntuma on hieman pompottava.

Sisälle mahtuu hyvin, onhan autolla korkeutta yli 1,5 metriä. Sisustus on selkeä ja hieman teknolelumainen. Matala mittaristonäyttö jää herkästi kojelaudan aurinkolipan peittoon. R-Link-multimediaa ohjataan 7-tuumaisesta kosketusnäytöstä.

Korin munamaisen muodon ja alas taittuvan konepellin takia keulaa on hankala hahmottaa. Pikkuauton mittainen kulkupeli mahtuu onneksi ruutuun helposti, vaikka joka kulmaa ei pysäköidessä itse näkisikään. Tavaratilaa on luokkaan kelvolliset 338 litraa.

Zoen akun kapasiteetti on nyt 41 kWh eli kaksi kertaa aikaisempaa enemmän. Akkuun voi ladata puolessa tunnissa riittävästi virtaa 80 kilometrin ajoihin.

Kaikkien Renault-sähköautojen myynti on poikkeuksellisesti keskitetty vain Autoverkkokauppa.fi-palveluun.