Teema

Tuomo Kärjen Nissan jäätyi kahdesti tielle – Luotto autoon meni, mutta siitä vaikeudet vasta alkoivat

"Auto ei toimi luotettavasti. Huoli on kova", sanoo asiakas. "Viat on korjattu valmistajan ja maahantuojan ohjeiden mukaan", vastaa myyjä. Löytyykö ratkaisu 1200 euron hyvityksestä?
Kun perheen Nissan jäätyi myyjäliikkeen asentamasta viimasuojasta huolimatta uudelleen, Tuomo Kärki alkoi vaatia koko kaupan purkamista tai vaihtoa uuteen autoon. Kuva: Pekka Aho

Se oli jo kolmas Qashqai kahdeksaan vuoteen. Rovaniemeläinen Tuomo Kärki tunsi tehneensä hyvän valinnan, kun perheen Nissan vaihtui taas uudempaan malliin marraskuussa 2017.

Ensimmäinen tahra tunteeseen tuli jo tammikuussa 2018. Tuliterä Qashqai hyytyi pakkasessa mökin pihaan eikä suostunut liikahtamaan. Auto siirrettiin hinurin lavalla merkkikorjaamolle sulatusta ja vianmääritystä varten.

– Vallitseva tunnehan oli iso ihmetys. Auto oli aivan uusi, mutta ei toiminut kuten piti, Kärki muistelee.

 

Muitakin samanlaisia tapauksia tiedossa

Nissanin sulaessa ja korjaamon nollaillessa vikakoodeja Kärki aloitti vilkkaan googlettamisen. Nopeasti selvisi, ettei hänen autonsa ollut erikoistapaus.

Facebookista ja keskusteluryhmistä löytyi kertomuksia tielle jäätyvistä Qashqaista. “Auto on ajokelvoton talvella. Oma 1,2-litrainen Qashqai on nyt kahden viikon aikana jättänyt kolme kertaa tielle”, eräs kirjoittaja varoitteli.

Syyskuussa 2017 Kuluttajariitalautakuntakin oli antanut päätöksen samassa asiassa.

Tässäkin tapauksessa auton tehot olivat hävinneet ja auto hinattu korjaamolle. Nissanin toimittaman selvityksen mukaan 1,2 litran bensiinimoottoreissa voi kylminä ajanjaksoina muodostua kosteutta, joka jäätyy välijäähdyttimessä tai kaasuläppäkotelossa.

Sen seurauksena moottori voi menettää tehoa tai sammua, jonka jälkeen se ei enää käynnisty uudelleen.

Nissan oli korjannut tämän vian asentamalla moottoritilan etusäleikön sisäpuolelle ajoviimasuojan. Samaa korjauskeinoa sovellettiin Kärjenkin autoon.

Tuomo Kärki tosin epäili alusta alkaen, ettei maskisuoja riitä korjaukseksi.

 

Toinen kerta vei luottamuksen

Viime jouluna Nissan jäätyi tien päälle uudelleen.

– Olin tytön kanssa tien päällä ja hiihtämään menossa. Pakkasta oli 15–20 astetta eli ihan normaali talvikeli näillä leveysasteilla.

Nyt myyjäliikkeen selitykset eivät enää kelvanneet. Kärki alkoi vaatia kaupan purkamista tai auton vaihtamista veloituksetta uuteen ja toimivaan yksilöön. Hänen mukaansa virhettä ei ole korjattu, koska auto jäätyi uudelleen heti maskiasennuksen jälkeen.

Myyjän mielestä kaikki viat oli paikallistettu ja valmistajan sekä maahantuojan määrittelemät korjaukset tehty. Auto toimii nyt normaalisti.

– Rovaniemellä on ollut kovia pakkasia koko talvi. Huoli on kova, ettei jäädä taas perheen kanssa tielle, Tuomo Kärki vastaa.

Neuvottelut asiasta ovat kesken. Kärki on jo ollut yhteydessä kuluttajaviranomaisiin siltä varalta, että kiista asiassa jatkuu.

– Maahantuoja pesi jo kätensä asiasta, ja vastuu jäi myyjäliikkeelle. Ymmärrän, että asia on kinkkinen, mutta vastuu virheellisestä tuotteesta pitäisi kantaa loppuun saakka.

 

Autoliike: Käytettyä ei voi vaihtaa uuteen

– Kyseinen Nissan Qashqai on jäätynyt kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla viat on korjattu valmistajan ja maahantuojan ohjeiden mukaan, auton myyneen Lapin Auton autotalojohtaja Aarto Aho kertoo.

– Autolla on ajettu 26 000 kilometriä. Meillä ei ole mitään mahdollisuutta ryhtyä vaihtamaan sitä päikseen uuteen vastaavaan. Rahalla ei luottamusta rakenneta.

Ahon mielestä kyseessä on “erikoinen yksittäistapaus”, jonka käsittely on mennyt “puhtaasti tunnepuolelle”. Asian käsittely on saanut “suhteettomat mittasuhteet”.

Jäätyminen on Suomessa ja varsinkin pohjoisessa ongelma, joka koskee kaikkia automerkkejä. Joskus mallin soveltuvuus arktisiin olosuhteisiin varmistuu vasta, kun asiakas saa auton käyttönsä.

– Nytkin täällä on pakkasta 32 astetta. Näissä oloissa autojen jäätyminen on melko tavallista.

– Voi kyllä kysyä, tekevätkö maahantuonnit talvitestaukset riittävän huolellisesti. Tällaiset ongelmat aiheuttavat meille ja asiakkaille turhaa vaivaa ja kuluja, Aarto Aho sanoo.

Suositus: 1 200 euron hyvitys

Kuluttajariitalautakunta käsitteli Kärjen auto-ongelmaa vastaavaa tapausta 11.9.2017 annetussa ratkaisussa.

Asiakas oli ostanut maaliskuussa 2015 uuden Nissan Qashqai -henkilöauton Tampereelta 28 477 eurolla.

Tammikuussa 2016 auto hinattiin korjaamolle turboahtimen putken jäätymisen vuoksi. Ongelma ratkaistiin asentamalla etusäleikköön ajoviimalta suojaava maski.

Ostaja vaati hinnanalennusta tai kaupan purkamista, koska auto ei toimi normaalisti eikä vikamahdollisuudesta kerrottu ostohetkellä.

Ostaja myös epäili maskiratkaisun tehoa, valitti sen aiheuttamaa lisävaivaa esimerkiksi autonpesussa ja ilmoitti, ettei ulkolämpötilamittari toimi maskin takia luotettavasti.

Lautakunta ratkaisi

Nissan myönsi vian ja ilmoitti korjanneensa sen.

Lautakunnan mukaan ostajalla on aihetta olettaa, että autoa voi käyttää talvella luotettavasti. Vika on niin vähäinen, ettei kaupan purkamiselle ole edellytyksiä.

Lautakunta suositti, että myyjäliike ja maahantuoja maksavat ostajalle 1200 euron hyvityksen.