Teema

Tuore äiti: tarkkaile ryhtiäsi peilistä ja venyttele

Raskaus- ja imetysaika vaikuttaa paljon naisen ryhtiin, kun kasvava vatsa vetää kehon painopistettä eteenpäin.

Ryhtimuutoksia voi kuitenkin vähentää lihaskuntoharjoittelulla sekä säännöllisellä venyttelyllä.

Tuoreen äidin kannattaa fysioterapeutti Mari Camutin mukaan venytellä aina, kun tilaisuus tulee ja tarkkailla myös asentoaan peilistä.

– Synnytyksen jälkeen oikean ryhdin hakeminen voi tuottaa hankaluuksia, kun kehon rakenne on muuttunut nopeasti.

Omaa asentoaan kannattaa tarkkailla myös vauvaa kantaessaan.

– Ja vaikka vauva kuinka pikkuruiselta tuntuisikin, katso että imetysasentosi on hyvä etkä pitele lasta käsi ilmassa, olkapää jännittyneenä.

Personal trainer Jenni Tuokko ohjeistaa niin odottavia kuin synnyttäneitä äitejä etenkin rintalihasten, pakaroiden ja lonkankoukistajien venyttelyyn.

– Rintojen lisääntyvä paino saa olkapäät helposti kiertymään eteen. Rintakehä ikään kuin painuu kasaan.

Raskausajan selkäkivut voivat kertoa lanneselän lisääntyvästä lordoosista eli notkosta.

Tilannetta saattaa myös pahentaa pakaralihasten ja lonkankoukistajien kireys, joten myös niiden venytteleminen on tarpeellista.

Milla Sallinen