fbpx
Teema

Vertailimme kuuden uuden henkilöauton käytettävyyttä mittaamalla oviaukot ja istuimen säätövarat – Tarkasta nämä asiat ennen ostopäätöstä

Väljä oviaukko helpottaa kulkua autoon ja pois sieltä. Istuimen ja ohjauspyörän säätövarat sekä näkyvyys ulos kannattaa arvioida huolella ennen ostopäätöstä.
Johanna Laune tunnustaa ajavansa usein liian takaa ja jalat suorina. Oikeassa asennossa jalat jäävät hieman koukkuun ja kädet yltävät ranteiden kohdalta ratin kehälle. Kuva: Kari Pitkänen

Suomalaisen miehen keskimitta on 180 ja naisen 166 senttiä. Jos oma pituutesi asettuu suunnilleen näille senttiluvuille, löydät todennäköisesti käyttöösi sopivan autonkin helposti ja varmasti.

Asia mutkistuu, jos käyttäjä on selkeästi keskimittoja lyhyempi tai pidempi. Tällöin on syytä ensimmäiseksi varmistaa, kuinka helposti ylipäänsä pääset sisälle autoon ja sieltä ulos ja kuinka hyvin kuljettajan istuimen säätövarat riittävät omiin tarpeisiisi.

Asia on paitsi mukavuus-, myös turvallisuuskysymys.

Ruotsalaisen VTI-tutkimusinstituutin selvitys osoitti jo kymmenkunta vuotta sitten, että oikea ajo-asento voi pelastaa kuljettajan hengen kolarissa.

Nokkakolarista voi selvitä hengissä vielä 70 kilometrin nopeudessa, jos istuu oikein. Väärin istuva voi sen sijaan menehtyä, vaikka nopeutta olisi vain 45 kilometriä tunnissa.

Lisäksi merkitystä on auton turvalaitteiden käytöllä. Oikeakaan asento ei pelasta, jos autossa matkustaa ilman turvavyötä ja/tai sen lisäksi vielä ottaa liikenteessä holtittomia riskejä.

Kokoluokka ei aina määrittele käytön helppoutta

Tätä juttua varten vertailtiin kuuden uuden henkilöautomallin käyttäjäergonomiaa nimenomaan auton kuljettajan näkökulmasta. Mukana on kaksi C-kokoluokan eli niin sanotun Golf-kokoluokan pientä perheautoa, kaksi kompaktia SUV-katumaasturia sekä kaksi isompaa SUV-mallia.

Autoista neljä on ehdolla Suomen Vuoden Auto 2022 -äänestyksessä, joka ratkeaa joulukuussa. Mukana on kaksi täyssähkömallia eli Cupra Born ja Hyundai Ioniq 5.

Jokaisesta autosta laskettiin kolme etäisyysmittaa, joilla on vaikutusta auton sisä- ja uloskäynnin vaivattomuuteen. Lisäksi mitattiin etuistuimen säätövarat pituus- ja korkeussuunnissa.

Pikatestin perusteella voi havaita, että auton kokoluokka ei välttämättä määrittele sen käytön helppoutta.

Juttu jatkuu kuvien jälkeen.

 

Oviaukkojen väliset kokoerot ovat varsin pieniä. Merkittäviä eroja on vain oviaukkojen korkeudessa, kuten keskimittaa pidemmät kuljettajat hyvin tietävät.

Matalassa oviaukossa heidän on taivutettava päätä ja niskaa sivulle kyetäkseen astumaan autoon. Isompien autojen ja varsinkin SUV-luokan autojen väljät oviaukot helpottavat kulkua selvästi.

Istuimen säätövara pituussuunnassa noin 25 senttiä

Kuljettajan istuimen ”normaali” säätövara pituussuunnassa on testin perusteella 25 senttiä. Istuimen korkeutta voi säätää noin kahdeksan sentin verran. Osassa testin autoja säädöt tehdään käsin, osassa säätö tapahtuu sähköisesti.

Sähkösäätö on hieman hitaampi, mutta tarkempi tapa räätälöidä istuin juuri kullekin kuljettajalle sopivaan asentoon. Uusissa sähköautoissa myös istuinsäädöt toimivat sähkövoimalla.

Tämän testin edistynein auto istuinsäätöjen suhteen olikin juuri esitelty Hyundai Ioniq 5 -täyssähkömalli.

Istuimen etäisyyssäätövara oli koko joukon pisin, 27 senttiä. Lisäksi kuljettajan istuinta voidaan liikutella korkeussuunnassa siten, että istuimen etu- ja takareuna säätyvät erikseen.

Istuinosan tarkoilla säädöillä kuljettaja voi helpottaa ajamisen rasituksia, koska penkki voidaan asettaa jalkojen ja varsinkin reisien kannalta sopivaan kulmaan. Sama vaikutus on joidenkin automallien esiin vedettävällä istuinosan etureunan jatkopalalla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Niskatuen oikea korkeus ja sen tarjoama tuki kaularangan alueelle ovat tärkeitä esimerkiksi peräänajon hetkellä niskan alueen piiskaniskuvammojen välttämiseksi. Kaikissa autoissa tuki ei yllä näin lähelle takaraivoa kuin Kia EV-6-sähköautossa. Niskatuen yläreunan pitäisi yltää päälaen tasalle. Kuva: Kari Pitkänen

Niskatuen oikea korkeus ja sen tarjoama tuki kaularangan alueelle ovat tärkeitä esimerkiksi peräänajon hetkellä niskan alueen piiskaniskuvammojen välttämiseksi. Kaikissa autoissa tuki ei yllä näin lähelle takaraivoa kuin Kia EV-6-sähköautossa. Niskatuen yläreunan pitäisi yltää päälaen tasalle. Kuva: Kari Pitkänen

Yleisesti ottaen penkkien istuinosat ovat lyhyitä, joten kallistus- ja säätövarojen merkitys korostuu. Lisäksi istuimessa tarvitaan riittävä sivuttaistuki sekä jaloille että selälle, jotta kuljettaja pysyy tukevasti paikallaan mutkikkaillakin tieosuuksilla.

Ratin säätö helpottaa ajamista ratkaisevasti

Kuljettajan istuimen riittävä korkeussäätövara on ajoergonomian kannalta ratkaiseva tekijä varsinkin hyvin lyhyille kuljettajille.

Jos penkki ei nouse riittävän korkealle, kuljettaja ei ehkä edes näe kojelaudan ja ohjauspyörän yli tielle eivätkä jalat yllä polkimille niin, että auton hallitseminen olisi helppoa ja turvallista.

Ajamista helpottaa ratkaisevasti se, että myös ratin voi asetella sopivalle korkeudelle ja etäisyydelle.

Esimerkiksi testin Hyundaissa ratin säätövarat ylös-alas sekä eteen-taakse ovat noin viisi senttimetriä. Peugeotissa puolestaan kuljettajan sovittautumista paikalleen helpottaa selvästi verrokkimalleja pienikokoisempi ohjauspyörä.

Kaikissa testin malleissa rattia voi säätää. Ohjauspyörän kaksinkertainen säätömahdollisuus kannattaa ottaa yhdeksi oman autonvalinnan perusteista.

Tarkista istuimesta

Missä istuimen säätövivut ovat ja miten ne toimivat?

Saatko asetettua kuljettajan istuimen itsellesi sopivalle etäisyydelle?

Yltävätkö jalkasi varmasti polkimille – silloinkin kun poljin pitää painaa pohjaan asti?

Onko penkki riittävän korkealla/matalalla, joitta näet ikkunoista kunnolla ulos?

Onko reisituki riittävä, väsyvätkö jalkasi?

Istutko mukavasti ja heilumatta, riittääkö sivuttaistuki?

Onko selkänoja riittävän pitkä, ja yltääkö niskatuki oikealle korkeudelle?

Menot