fbpx
Teema

Vesi ja loska haastavat autosi renkaat

Mistä vesiliirto johtuu?

Auto joutuu vesiliirtoon, kun renkaan urat eivät ehdi poistaa vettä renkaan alta. Auto nousee vesipatjan päälle ja menettää ohjattavuutensa, kun renkaat eivät enää kosketa tien pintaa.

Koska riski on suurin?

Keväällä ja syksyllä vesisateessa ja uraisella tiellä, jonne vesi kerääntyy. Talvella lumiloska voi aiheuttaa kesäolosuhteisiin verrattavan loskaliirron vaaran.

Mitä kuljettaja voi tehdä?

Tärkeintä on ennakointi ja nopeuden laskeminen huonossa kelissä. Rankassa vesisateessa ja paksussa loskassa nopeutta pitäisi pudottaa jopa 30 kilometriä tunnissa liirron välttämiseksi. Kannattaa myös ajaa päällysteen urien ulkopuolella.

Mitkä ovat riskitilanteita?

Kaikki ajotilanteet, joissa renkailta vaaditaan erityistä pitävyyttä: kiihdytykset, jarrutukset, jyrkät kaarteet ja mutkat sekä ohitustilanteet. Vesi- ja loskakelissä pitää aina välttää nopeita ratin kääntöjä ja äkillisiä liikkeitä, jotta renkaiden pito säilyy.

Mikä merkitys renkailla on?

Kuluneet renkaat kasvattavat liirtoriskiä olennaisesti ja nopeasti. Auto koskettaa tien pintaa vain neljän ihmisen kämmenen kokoiselta alalta. Jos renkaissa ei ole riittävästi urasyvyyttä jäljellä, kosketuspinta pienenee nopeasti.

Voiko renkaan uran 4 millin turvarajaan luottaa?

Kuivassa kelissä kyllä, mutta sateessa pito on jo menetetty (katso oheinen grafiikka). Kun ajetaan märällä moottoritiellä, puoliksi kuluneen kesä- ja talvirenkaan kosketuspinta-ala tiehen on enää viidesosa uuden kesärenkaan vastaavasta arvosta.

Entä jos renkaat ovat täysin lopussa?

Liian kuluneiksi renkaiksi lasketaan kumit, joissa urasyvyys on enää 0–2 milliä alkuperäisestä 8:sta. Tällainen rengastus on hengenvaarallinen jo kaupunkinopeuksissa.

Kuinka yleisiä kuluneet renkaat ovat?

Syksyllä lähes 550 000 henkilö- ja pakettiautoa liikkuu renkailla, joissa kulumisuraa on jäljellä alle 2 milliä. Autonrengasliiton rengasratsiassa syyskuussa huonokuntoisia renkaita paljastui jo 18 prosentista tarkistetuista autoista.

Miten renkaista pitää huolehtia?

”Silestoneiksi” kuluneet kumit kannattaa vaihtaa heti. Syksyllä uusia kesärengassarjoja saa hyvillä tarjoushinnoilla. Lisäksi pitää huolehtia renkaiden oikeista ilmanpaineista, sillä liian alhainen paine lisää liirron vaaraa voimakkaasti.

Entä jos vesiliirto yllättää tiellä?

Tärkeintä on pysyä rauhallisena. Käsivaihteisessa autossa nostetaan jalka kaasulta ja painetaan kytkin pohjaan. Jos autossa on automaattivaihteet, jalka nostetaan pois kaasulta.

Ohjaus pidetään aina kulkusuuntaan, kunnes pito palaa vauhdin tippuessa. Auton jarruttamista ja kiihdyttämistä pitää välttää. Rattia ei saa käännellä puolelta toiselle.

Miksi rattia ei pidä kääntää vesiliirron aikana?

Jos pito palaa äkillisesti ja renkaat osoittavat tällöin voimakkaasti oikealle tai vasemmalle, auto saattaa tempautua joko oikealle ojaan tai vasemmalle vastaantulevan kaistalle.

Lähteet: Sisäasiainministeriö, poliisi, Nokian Renkaat, Autonrengasliitto

Menot