Teemajutut

Voiko juusto korvata lihan ruokavaliossa?

Juustolla korvataan enenevissä määrin lihaa ruokavaliossa, käy ilmi Juustonvalmistajain säätiön kyselyssä. Voiko juustolla korvata lihan ruokavaliossa, ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta?

– Proteiinipitoisuus ei ole ongelma. 100 grammaa lihaa vastaavan proteiinimäärän saa syömällä 60–70 grammaa juustoa. Juusto on tiiviimpää kuin liha, koska siinä on vähemmän vettä.

– Juustoissa voi olla jopa yli 30 prosenttia rasvaa. Hyvin harvoin syömme niin rasvaista lihaa. 

– Suositusten mukaan juustossa saisi olla rasvaa korkeintaan 17 prosenttia. Juuston rasva on pääsääntöisesti kovaa rasvaa. Se altistaa muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille.

Mitä etua juustolla on lihaan verrattuna?

– Proteiini on molemmissa samantyyppistä eläinperäistä, mutta muissa ravintoaineissa on eroja. Juustossa on runsaasti kalsiumia ja b-ryhmän vitamiineja. Lihassa paljon rautaa, jota ei saa maitotuotteista.

– Jos alkaa suosia juustoa, pitää seurata, miten hemoglobiini reagoi siihen, että ruokavaliossa on vähemmän rautaa. Toisilla se voi tippua nopeasti, ja toisilla ei juuri tule muutoksia.

– Ravitsemussuositusten mukaan lihan voi korvata ensisijaisesti palkokasveilla.

Mikä on sopiva määrä juustoa?

– Jos käyttää muita maitovalmisteita, suositeltu määrä on 2–3 viipaletta eli 20–30 grammaa päivässä. Jos syö pelkästään juustoa, 7–10 siivua turvaa kalsiumin saannin. Silloin pitää kiinnittää huomiota rasvan määrään ja syödä juustoja, joissa on rasvaa enintään 17 prosenttia, mielellään 5–10.

 

15 tuoreinta

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930