Teema

Voiko lantionpohja olla ylikunnossa?

Voiko lantionpohja olla ylikunnossa, fysioterapeutti Liisa Malmlund?

– Kyllä voi. Esimerkiksi hyväkuntoisilla, ulkonäkökeskeisten lajien harrastajanaisilla on lantionpohjan ylijännitystä ja siitä johtuvaa lantionpohjan heikkoutta.

Mitkä lajit erityisesti aiheuttavat ylijännitystä?

– Lajit, joissa lantionpohjaan kohdistuu raskas taakka, esimerkiksi painonnosto ja muut sellaiset lajit, joissa siirretään painavia taakkoja. Myös fitness-lajit aiheuttavat lantionpohjaan painetta, sillä niissä keskivartalon lihakset ovat pitkäaikaisessa jännitystilassa.

Miten kovaa treenaaminen vaikuttaa lantionpohjaan?

– Usein lantionpohjaa saatetaan muita lihaksia treenatessa ylijännittää, jonka seurauksena lantionpohjan lihaksisto jää jännitystilaan. Vahvat pintalihakset saattavat aiheuttaa painetta heikkoon lantionpohjan lihaksistoon. Siitä voi seurata jopa alapään kiputiloja.

Millä tavalla asian voi tutkia?

– Lantionpohjan lihaksia voidaan mitata EMG-mittauksella. Siinä emättimeen tai peräaukkoon laitetaan pieni anturi.

– Tuloksista katsotaan, osaako rentouttaa lihakset, millaiset ovat lihasten huippusupistukset ja kuinka pitkäkestoiseen supistukseen lihakset pystyvät. Ultraäänitutkimuksella voi tutkia myös lihaksistoa.

Mikä avuksi?

– Yhtä tärkeää kuin lihaksiston hyvä kunto, on osata rentouttaa lihakset, myös lantionpohja. Sitäkin voi harjoitella. Jooga ja pilates ohjaavat oikea-aikaista lihasaktivointia ja rentoutumista hengityksen tahdissa.