Teema

Voiko ravinnolla vaikuttaa ihon hyvinvointiin?

Vaikuttaako ravinto ihon kuntoon, laillistettu ravitsemusterapeutti Kaisa Pulkkinen?

– Ravinto on tärkeä tekijä kokonaisuudessa, johon kuuluvat myös uni, stressinhallinta, ihon kosteutus sekä tupakoinnin ja liiallisen auringonoton välttäminen.

Millainen ravinto voi parantaa ihon kuntoa?

– Vettä on hyvä juoda 1,5–2 litraa päivässä. Vesi aktivoi aineenvaihduntaa ja parantaa ihon kimmoisuutta. Rasvainen kala, rypsiöljy ja saksanpähkinät sisältävät runsaasti Omega-3-rasvahappoja, jotka ovat ihon lisäksi hyväksi sydämelle ja nivelille.

– Sitrushedelmissä, kiivissä ja mansikoissa on C-vitamiinia. Niiden antioksidantit auttavat suojaamaan ihoa esimerkiksi ilmansaasteilta. Pähkinät ja kasviöljyt sisältävät E-vitamiinia, joka hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta.

– Sinkkiä tarvitaan ihoa kimmoisaksi tekevän kollageenin muodostuksessa. Hyviä sinkin lähteitä ovat täysjyvävilja, pähkinät ja naudanliha. Seleeni on C-vitamiinin tavoin antioksidantti, joka auttaa estämään ennenaikaista vanhenemista. Seleeniä saa täysjyväviljasta, lihasta ja kalasta.

– Vitamiinit ja hivenaineet kannattaa hankkia mieluummin ravinnosta kuin purkista. Ravinnon kautta saatuina elimistö on niille vastaanottavaisempi.

Mitä kannattaa välttää?

– Liiallinen sokeri tekee kollageenin joustamattomammaksi. Kimmoisuus vähenee, iho ohenee ja rypistyy. Myös runsasta suolan käyttöä kannattaa välttää. Sen sijaan esimerkiksi suklaa tai juusto eivät aiheuta iho-ongelmia, jos ruokavaliossa muuten riittää elimistölle tarpeellisia aineita.

Kuinka nopeasti ihon voi nähdä kohentuvan ruokavaliolla?

– Rasvauksella ja vettä pari litraa päivässä juomalla pintakuivuus häviää jo muutamassa päivässä. Riittävän nukkumisen, rentoutumisen ja ruokavalion vaikutukset voi huomata kuukaudessa.