Voiko tavaran palauttaa tullista myyjälle?

– Kyllä voi. Lähetys saapuu aina rahdinkuljettajan varastoon, ei tulliin. Jos asiakas ei tullaa lähetystä määräajassa, se palautuu lähettäjälle. Määräaika riippuu kuljetustavasta. Jos se on posti, lähetys on tullattava 20 päivän määräajassa.
– Jos kyse on rahdinkuljettajasta, kuljettaja määrää tullausajan. Se voi olla vaikka viiden päivän kuluessa. Tulli ei tarvitse mitään perusteluja lähetyksen tullaamatta jättämiselle. Kaupan peruminen on ostajan ja myyjän välinen asia, ja riippuu kauppaehdoista.
– Varmasti tullit ja verot voivat olla syynä palautukseen, jos asiakas ei ole ollut selvillä perittävistä maksuista. Lähetyksiä palautuu myös sen takia, että vastaanottajaa ei tavoiteta määräajassa.
– Tarkkaa tilastoa ei ole. Lähetykset eivät koskaan ole tullissa, vaan rahdinkuljettajan, esimerkiksi postin, varastossa. Jos posti ei saa tullilta vapautussanomaa määräajassa, posti palauttaa lähetyksen automaattisesti lähettäjälle
Katso lisätietoja rajat ylittävän verkkokaupan toimitusehdoista Euroopan kuluttajakeskuksen ECC:n verkkosivuilta: