Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Millaiset eväät toimivat pitkällä lenkillä?

Usean tunnin lenkki sujuu paremmin, jos syö välillä eväitä. Mitä evästä kannattaa varata pitkälle pyörälenkille, terveystieteiden tohtori, laillistettu ravitsemusterapeutti Reija Männikkö?

– Kun liikuntasuoritus kestää yli 1,5 tuntia tai jopa useita tunteja, on tärkeää huolehtia nestetasapainosta ja antaa keholle sellaista polttoainetta, jota se tarvitsee suorituksen aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa hiilihydraatteja.

– Perusohje on, että yli 1,5 tunnin lenkillä molempia tarpeita täyttää urheilujuoma, varsinkin jos liikunta on kovatehoista. Miten vanha kunnon voileipä toimii?

– Puolentoista tunnin lenkille ei vielä kannata ottaa eväsleipää mukaan. Mutta jos lenkki kestää 2-3 tuntia, tarvitaan polttoainetta, ja leipä tai banaani on silloin hyvää evästä.

– Myös rusinoita on helppo kuljettaa mukana ja syödä.

– Energiageeleistä ja -patukoista saa helposti hiilihydraatteja.

– Juostessa syntyy hölskyvää liikettä, voi olla että kiinteä eväs kuten leipä aiheuttaa vatsaoireita. Geelit ja urheilujuoma toimivat paremmin. Pärjääkö pitkällä lenkillä ilman juotavaa? Riittääkö vesi, vai onko parempi juoda urheilujuomaa?

– Jo tunnin liikuntasuorituksen aikana voi syntyä nestehukkaa, joka vaikuttaa suorituskykyä heikentävästi. 1,5 tunnin lenkillä on syytä pitää juomapullo mukana, etenkin kesähelteellä.

– Rauhallisella lenkillä vesi on ok, mutta reippaammalla lenkillä nesteessä on syytä olla hiilihydraatteja ja suolaa.

– Jos mukana on myös muuta evästä, silloin pelkkä vesi kelpaa.