Joskus katumus voi iskeä sen jälkeen, kun on tilannut tuotteen verkkokaupasta. Voiko tavaran palauttaa tullista lähettäjälle ennen kuin tullimaksut ja verot on maksettu, tulliylitarkastaja Nadja Painokallio?
– Kyllä voi. Lähetys saapuu aina rahdinkuljettajan varastoon, ei tulliin. Jos asiakas ei tullaa lähetystä määräajassa, se palautuu lähettäjälle. Määräaika riippuu kuljetustavasta. Jos se on posti, lähetys on tullattava 20 päivän määräajassa.
– Jos kyse on rahdinkuljettajasta, kuljettaja määrää tullausajan. Se voi olla vaikka viiden päivän kuluessa. Tulli ei tarvitse mitään perusteluja lähetyksen tullaamatta jättämiselle. Kaupan peruminen on ostajan ja myyjän välinen asia, ja riippuu kauppaehdoista. Mistä syystä palautuksia tehdään? Käykö koskaan niin, että tullimaksut ja maahantuontiverot nostavat lähetyksen hinnan niin korkeaksi, ettei vastaanottaja haluakaan tuotetta?
– Varmasti tullit ja verot voivat olla syynä palautukseen, jos asiakas ei ole ollut selvillä perittävistä maksuista. Lähetyksiä palautuu myös sen takia, että vastaanottajaa ei tavoiteta määräajassa. Ovatko palautukset yleisiä?
– Tarkkaa tilastoa ei ole. Lähetykset eivät koskaan ole tullissa, vaan rahdinkuljettajan, esimerkiksi postin, varastossa. Jos posti ei saa tullilta vapautussanomaa määräajassa, posti palauttaa lähetyksen automaattisesti lähettäjälle
Katso lisätietoja rajat ylittävän verkkokaupan toimitusehdoista Euroopan kuluttajakeskuksen ECC:n verkkosivuilta: www.ecc.fi