Pyöräilybloggari tietää, mikä suomalaisten polkemisessa mättää: satula jää liian matalalle ja renkaat puolityhjiksi
1. Aloita pesusta. Puhdasta pyörää on mukava käyttää, ja mahdolliset viatkin huomaa siitä helpommin. Painepesuri on hommaan liian raju, puutarhaletkun vedenpaine riittää hyvin. Pesuvälineiksi käyvät haalea tai lämmin vesi, sieni, pehmeä harja ja pyöränpesuaine tai autosampoo. Kuivaa säämiskällä tai rätillä. Pyörän voi halutessa kiillottaa autovahalla. Kuva: Kari Pitkänen
Monta rengas- ja muuta rikkoa voitaisiin välttää, jos vikoihin ja niiden ennusmerkkeihin viitsittäisiin puuttua ajoissa. Risto Viitasen vinkeillä voit tehdä pyörän perushuollon ja -tarkistuksen itsekin.
Pesusta se kaikki alkaa. Puhdasta polkupyörää on mukava katsella, miellyttävä käyttää ja helpompi tarvittaessa korjaillakin. Ja jos vanhaan sanontaan on uskomista, puhdas ja kaunis pyörä on myös nopea.
Pyörää ei kuitenkaan pidä suin päin suihkia puhtaaksi painepesurilla. Se voi vaurioittaa pyörän vaihteistoa ja laakereita. Mieto käsinpesu ja huuhtelu vaikka puutarhaletkulla riittävät.
– Lopuksi sipaus autovahaa pintaan, niin lika tarttuu jatkossa pyörään huonommin, pyöräilybloggari ja -harrastaja Risto Viitanen vinkkaa.
Väärä ajoasento rasittaa
Suomesta löytyy varmasti joka tason polkupyöriä ja pyöräilijöitä, mutta Viitanen löytää helposti yleisimmät ja helpoimmin korjattavat perusvirheet.
– Satula jätetään liian matalalle. Ihmiset ajavat kyykyssä, ja se rasittaa polvia. Poljinteho jää kokonaan etureiden ja pakaroiden varaan.
Väärä ajoasento rasittaa elimistöä ja väsyttää polkijan ennen aikojaan. Oikeassa ajoasennossa jalka ojentuu lähes suoraksi, kun poljin käy pohjalla eli lähimpänä tien pintaa.
– Vaihteet on pyörässä tehty käytettäviksi. Hyvin usein ajetaan pelkillä isoilla vaihteilla, vaikka tarjolla olisi muitakin. Välityssuhteita muuttamalla polkemisesta tulee paljon tehokkaampaa.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
5. Tarkista laakerit. Jos vanne heiluu sivusuunnassa, pyörien napalaakereissa on liikaa välystä. Ajossa se tuntuu kolahduksena, kun etupyörä osuu monttuun. Samoin kolahtaa väljä ohjainlaakeri rungon ja etuhaarukan liitoskohdassa. Joidenkin pyörien laakereita voi kiristää itse kotioloissa, mutta varmemmin asia ratkeaa osaavassa pyörähuollossa. Kuva: Kari Pitkänen
Tyhjä rengas on raskas
Toinen perusmoka on ajaminen löysillä renkailla. Se altistaa rengasvaurioille ja -rikoille.
Mitä vajaampi rengas, sitä raskaammin se pyörii vajaapaineisena eli renkaan vierintävastus kasvaa.
Suositellut maksimi- ja minimipaineet löytyvät yleensä renkaan kyljestä. Paine on muistettava tarkistaa aika ajoin. Liian kova rengas voi pomputtaa, joten itselle sopiva taso löytyy parhaiten kokeilemalla.
Yleisimmät tekniset murheet ovat kuluneet jarrut ja vaihteiden vinksahtaneet säädöt. Ongelmia polkupyörän voimansiirrossa voivat aiheuttaa esimerkiksi osien likaisuus tai kuluneisuus.
Viitanen kehottaa satsaamaan erityisesti pyörän ketjuun. Ensiasennusketju on usein astetta heikompaa tekoa ja siten myös nopeammin kuluva kuin pyörän muut osat.
Tarkista ketju ja vaijerit
Käytössä ketju venyy ja kuluu ja syö samalla rattaita. Kun tämä on jatkunut riittävän kauan, voi käydä niinkin, että vaihdossa asennettu uusi ketju ei kuljekaan kunnolla jo valmiiksi kuluneilla rattailla.
Ketju vaatii säännöllistä puhdistusta ja voitelua. Venymisen voi tarkistaa ketjutulkilla tai silmämääräisesti.
Ketjutulkin eli venymämittarin avulla voi tarkistaa, kuinka paljon ketju on ennättänyt venyä. Jos venymä on yli puoli prosenttia, ketju on vaihtokunnossa.
Venynyt ketju kannattaa vaihtaa suosiolla ajoissa, muuten se voi luistaa pois rattailta tai katketa kesken ajon.
Ennakointi kannattaa myös jarru- ja vaihdevaijereissa: jos niistä yksikin säie on irti eli rispaantunut, vaijeri pitää vaihtaa tai vaihdattaa ennen sen katkeamista.
Lisää pyörän huolto- ja kuntovinkkejä on koottu Viitasen Velogi Youtube -kanavalle ja osoitteeseen www.velogi.com.
Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen.
1. Aloita pesusta. Puhdasta pyörää on mukava käyttää, ja mahdolliset viatkin huomaa siitä helpommin. Painepesuri on hommaan liian raju, puutarhaletkun vedenpaine riittää hyvin. Pesuvälineiksi käyvät haalea tai lämmin vesi, sieni, pehmeä harja ja pyöränpesuaine tai autosampoo. Kuivaa säämiskällä tai rätillä. Pyörän voi halutessa kiillottaa autovahalla. Kuva: Kari Pitkänen
2. Ketju puhtaaksi. Ketjusta saa karstat irti liuotinpesuaineella. Ketju pyyhitään siihen kastetulla rätillä tai puhdistetaan kuvan kaltaisella pesulaitteella pyörittämällä ketjua paikallaan. Lukolla varustetun ketjun voi myös irrottaa. Käytä voiteluun ketju- tai aseöljyä, ei mitään liuottimia sisältäviä aineita, esimerkiksi WD40- tai CRC-monitoimiöljyjä. Kuva: Kari Pitkänen
3. Ketju ajokunnossa? Kulunut ketju syö rattaita ennenaikaisesti ja haittaa ketjuvaihteiden toimintaa. Ketjun liian venymisen voi tarkistaa erillisellä ketjutulkilla eli venymämittarilla tai käsin nostamalla sitä irti eturattaasta. Jos ketju nousee yli hampaan puolivälin, se on vaihtovalmis. Venynyt ketju voi katketa tai luistaa paikaltaan ajossa. Kuva: Kari Pitkänen
4. Kiristä tai löysää vaijeria. Jos vaihteet eivät toimi kunnolla, vaijeri on useimmiten vain hieman löysällä. Vaihtajan kahteen rajoitinruuviin ei normaalisti tarvitse koskea. Vaijerin kireyttä säädetään varovaisesti neljäsosa tai puoli kierrosta kerrallaan ja testataan toiminta tämän jälkeen. Vaijeri kiristyy vastapäivään kiertämällä ja löystyy myötäpäivään. Kuva: Kari Pitkänen
5. Tarkista laakerit. Jos vanne heiluu sivusuunnassa, pyörien napalaakereissa on liikaa välystä. Ajossa se tuntuu kolahduksena, kun etupyörä osuu monttuun. Samoin kolahtaa väljä ohjainlaakeri rungon ja etuhaarukan liitoskohdassa. Joidenkin pyörien laakereita voi kiristää itse kotioloissa, mutta varmemmin asia ratkeaa osaavassa pyörähuollossa. Kuva: Kari Pitkänen
6. Ehjillä renkailla. Renkaissa ei saa olla viiltoja eikä halkeamia, ja kulutuspintaa on oltava riittävästi jäljellä. Kuluminen altistaa renkaan puhkeamiselle, samoin liian pieni rengaspaine. Varmista, että venttiilit myös pitävät sisälle pumpatun ilman. Jos vanteessa on sivuttais- tai pystyheittoa, syy löytyy yleensä irronneesta pinnasta tai pinnoista. Kuva: Kari Pitkänen
7. Puhdista jarrut. Vannejarrusta on helppo tarkistaa, ovatko jarrupalat liian kuluneet. Ne kannattaa vaihtaa ajoissa, sillä sileiksi kuluneet palat eivät enää jarruta tehokkaasti. Levyjarruissa (kuva) palojen kunnon varmistaminen vaatii usein renkaan irrottamista. Jarrulevyt puhdistetaan asetonilla tai rasvanpoistoaineella. Voiteluaineita ei saa joutua jarruihin. Kuva: Kari Pitkänen
8. Säädä satulaa. Pyöräilijän tyyppivika on polkeminen kyykkyasennossa eli satula on jätetty liian alas. Syvällä istuminen rasittaa polvia, etureittä ja pakaroita, ja polkemisen tehokkuus jää kauaksi toivotusta. Oikeassa ajoasennossa jalka jää lievään koukkuun, kun päkiä on polkimella. Pyörän kaikkien vaihteiden käyttö lisää tehoa entisestään. Kuva: Kari Pitkänen