Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Muotoilujohtaja Petteri Masalin tarttuu itsekin kirveeseen ja kolaan: "Ei kunnon kolaa voi suunnitella, jos ei tiedä, kuinka lunta luodaan"

Fiskarsin klassikkotuotteiden takana on kansainvälisesti palkittu suunnitteluryhmä. Muotoilujohtaja paljastaa, miten kuluttajien käyttäytyminen vaihtelee eri maissa.

Kun eteläinenkin Suomi saa talvisen lumipeitteensä, kaikkialla kaivetaan jälleen esiin lumikolat ja -lapiot.

Moni lunta luova kaupunkilainen saattaa huomata, että kädessä onkin tuttu Fiskarsin lapio.

Samaisen lapion on todennäköisesti suunnitellut ryhmä, jota sisukkaasti johtaa Fiskarsin muotoilujohtaja Petteri Masalin.

Jo vuonna 1649 perustettu Fiskars on koko Suomen vanhin yhä toimiva yritys. Sen tuotekehityskoneisto on viritetty huippuunsa.

– On ehdottoman tärkeää, että muotoilijat ymmärtävät, miten käyttöesineet toimivat. Ei kunnon lumikolaa voi suunnitella, jos muotoilija ei itse tiedä kuinka lunta luodaan, Masalin muistuttaa.

Hän itse osallistuu käyttäjäkokemusten hankintaan käyttämällä kesäisin Fiskarsin kirvestä kesämökkinsä halkopinon luona.

Englantilaiset lapioivat kahvattomalla lapiolla

Masalinin mukaan kuluttajien käyttäytyminen ei suinkaan ole samanlaista kaikissa maissa.

– Esimerkiksi tavanomaisen lapion koko on erilainen Suomessa kuin vaikkapa Englannissa tai Yhdysvalloissa.

Kun suomalaiset ovat tottuneet käyttämään kahvallista lapiota, amerikkalaiset luovat lunta pelkillä suoravartisilla lapioilla. Englannissa lapioiden varret ovat myös lyhyempiä kuin Suomessa.

– Samoin pitää myös tuntea eri maiden ruokakulttuureita. Suomessa syödään ruisleipää, mutta Ranskassa sellainen on tuntematonta. Siksipä myös veitsien tulee olla erilaisia.

– Pohjoismaissa leipää leikataan sahalaitaisilla veitsillä, mutta Välimeren maissa taas suorateräisellä veitsellä. Ranskassa leipää myös murretaan käsin.

Oranssit sakset syntyivät osin sattumalta

Toisinaan myös silkalla hyvällä tuurilla on osuutensa siihen, että yritys lähtee huimaan lentoon.

Näin kävi Fiskarsin kohdalla vuonna 1967, jolloin talossa suunniteltiin uudenlaisia saksia.

Silloinen suunnittelija halusi saksien kahvoista mustat, punaiset tai vihreät, mutta koneenkäyttäjä päättikin käyttää ylimääräiseksi jäänyttä oranssia muovia.

Niin kävi, että oranssit sakset voittivat sisäisessä äänestyksessä mustat. Loppu onkin historiaa.

– Oranssit sakset ovat hyvä esimerkki siitä, että nämä onnenkantamoisetkin voivat olla yritykselle tärkeitä. On hienoa olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, Masalin pohtii.

Suunnittelutiimi on palkittu ulkomailla

Pelkällä tuurilla ei silti parastakaan brändiä rakenneta, vaan takana on vuosikymmenten mittainen työ arjen käyttöesineiden parissa.

Fiskarsin suunnittelijoiden luovuus ja kekseliäisyys on huomattu laajasti myös ulkomailla.

Tästä on osoituksena esimerkiksi Red Dot -palkinto, jonka Masalinin johtama suunnitteluryhmä voitti viime vuonna.

Kyseessä on huippuarvostettu, kansainvälinen tunnustus, joka myönnetään vuosittain innovatiiviselle suunnitteluryhmälle.

– Varmasti tämä kertoo siitä, että olemme osanneet tehdä muotoilun suhteen jotain oikein, Masalin myhäilee.