Urheilu Hämeenlinna

AAU:n pojat hurjaan kyytiin MM-kisassa – Kaapo Joutvuo ja Aatu Hakalehto tavoittelevat finaalipaikkoja Alahärmän karting-radalla

Aatu Hakalehto (vas.) ja Kaapo Joutvuo ovat valmiina Alahärmän kovaan karting-kisaan. Kuva: Tomi Vesaharju
Aatu Hakalehto (vas.) ja Kaapo Joutvuo ovat valmiina Alahärmän kovaan karting-kisaan. Kuva: Tomi Vesaharju

Ahveniston Autourheilijoiden Kaapo Joutvuo, 13, ja Aatu Hakalehto, 12, ovat kovassa seurassa ensi viikonvaihteessa Powerparkissa Kauhavan Alahärmässä ajettavassa kartingin OK- ja OKJ-luokkien MM-kilpailussa. AAU:n pojat ajavat juniorluokassa (OKJ), jossa kuljettajien on oltava vähintään 12-vuotiaita.

Kansainvälisen Autoliiton (FIA) alaisessa MM-kisassa on mukana yli 200 kilpailijaa 44 maasta. OKJ-luokassa menestystä tavoittelee 113 kuskia.

Viikonvaihteen lähdöt ovat hurjaa taistelua aika-ajoeristä alkaen, sillä MM-sijoituksista kaasutellaan kerrasta poikki -periaatteella. Kisa on suomalaisittain myös historiallinen, sillä Powerparkissa ajetaan ensimmäistä kertaa kartingia autourheilun suomalaisen lajiliiton AKK:n järjestämässä MM-kilpailussa. Lajin edellisestä Suomessa ajetusta yksittäisestä MM-osakilpailustakin on aikaa, sillä se ajettiin Alahärmässä vuonna 2002.

Molemmat AAU:n kuskit lähtevät haastajina kisaan. Joutvuo on ajanut päättyneellä kaudella OKJ-luokan Suomen ja Viron sarjoissa, ja myös kansainvälisessä FIA Karting Academy Trophy -sarjassa, mutta parastaan juniori ei ole vielä saanut irti.

Viime kauden Raket-luokan Suomen mestarille hyppy 125-kuutioisten ja reilut 30-hevosvoimaisten autojen rattiin oli melkoinen.

– Ensimmäisissä Viron kisoissa en päässyt vielä mihinkään, mutta loppukaudesta ylsin jo kärjen vauhtiin. Tekniset ongelmat pilasivat kuitenkin monta kisaa.

– MM-kisaan lähden tavoittelemaan hyviä sijoituksia. Toivottavasti yllän 34 parhaan finaaliin ja saan asettaa sen jälkeen uuden tavoitteen, hymyilee hattulalainen Joutvuo.

Hämeenlinnalainen Hakalehto päästelee myös ensimmäistä kauttaan uudessa luokassa. SM-pisteissä hän ylsi 12:nneksi, mutta pisteitä jäi paljon radan varteenkin keskeytysten takia. Kovissa, jopa sekunnin tuhannesosien, taisteluissa Hakalehtokin kuitenkin viihtyy, sillä hän ylsi viime kaudella Raket-luokan SM-pisteissä neljänneksi.

Hakalehto saa kunnon kaluston MM-lähtöihin. Hän nimittäin pääsee ajamaan CRG-merkin tiimissä tehdasautolla.

– Toivottavasti kaikki sujuu nyt hyvin ja pääsen heti vauhtiin. Tehdaskuskiksi pääseminen on ollut haaveenani, ja nyt se toteutuu, Hakalehto myhäilee.

Joutvuo ja Hakalehto ovat lupaavia kuskeja, mutta joutuvat antamaan melkoisesti tasoitusta kansainvälisille kilpakumppaneilleen. Aatun isä Juha muistuttaa, että huippukuskien kausibudjetit ovat jopa puoli miljoonaa euroa.

– Sillä saa joka lähtöön uusia osia ja renkaita. Kylmä totuus on se, että rahalla saa vauhtiakin, vaikka pelien pitäisi olla aikalialla samanlaisia, Hakalehto pohtii.

Kaapon isä Kimmo Joutvuo on entinen kilpakuski, joka tietää myös, miten radoilla pärjätään. Sitkeän puurtajan ura huipentui vuonna 2009 kovavauhtisten F3-autojen Suomen mestaruuteen.

– Kovalla harjoittelulla tulee tulosta, mutta sekin maksaa. Kaapon kovimmat kisakaverit Academy Trophyssa ajavat koko kauden eri maiden kovissa sarjoissa, ja me lähdimme mukaan muutaman testikierroksen jälkeen, Joutvuo nauraa.

Alahärmän MM-kisojen OKJ-luokan suomalaissuosikki on lohjalainen Tuukka Taponen. Hän ylsi EM-sarjassa neljänneksi ja tavoittelee vahvimmin myös Antti Aarnio-Wihurin suomalaisvoittajalle lupaamaa 10000 euron stipendiä.

Takavuosina itsekin kilparadoilla menestynyt Aarnio-Wihuri on pönkittänyt monen suomalaisen autourheilijan matkaa huipulle. Hänen tukemanaan muun muassa Valtteri Bottas sai ensimmäisen kiinnityksensä tallipaikan Mercedekseltä. HäSa