Urheilu Hämeenlinna

Ahveniston Autourheilijat vierailee Kymiringillä – Seura vastaa kisajärjestelyistä kauden viimeisessäkin Historic-kisassa

Historic Race Cupin kolmas osakilpailu ajettiin Ahveniston moottoriradalla elokuun puolivälissä. AAU vastasi tuolloinkin kisajärjestelyistä. Kuva: Pekka Rautiainen
Historic Race Cupin kolmas osakilpailu ajettiin Ahveniston moottoriradalla elokuun puolivälissä. AAU vastasi tuolloinkin kisajärjestelyistä. Kuva: Pekka Rautiainen

Ahveniston Autourheilijat on niittänyt mainetta hyvin sujuneiden rata-autoilukisojen järjestäjänä Hämeenlinnan moottoriradalla. Tänä syksynä AAU:n kisaorganisaatioon luotetaan myös Kymiringin uudella radalla ajettavassa Gulf Historic Race Cupin kauden päättävässä osakilpailussa. AAU harteilla on lähes kaikki järjestelyt viikonvaihteessa ajettavassa Historic Kymi Racessa.

Historic-sarjaa pyörittävä Historic Race Finland on suuri yhdistys, jonka riveissä on pääosin kuitenkin vain rata-autoilua harrastavia kuskeja. AAU puolestaan on perinteisesti ollut jo pitempään myös kisatekijöiden seura. AAU:n puheenjohtaja Tommi Muilu muistuttaa myös, että harvaa autokisaa isännöi vain yksi seura.

– Suomessa ei järjestetä oikeastaan yhtäkään suurempaa autourheilukisaa vain yhden seuran voimin, mutta nyt kyseessä on meillekin ihan uusi aluevaltaus. Me viemme Hämeenlinnasta mukanamme melkoisen määrän kalustoa, muun muassa ratapisteiden lippuja ja erilaisia kylttejä. Koronan takia MotoGP-kisa peruttiin ja Kymiringin radan rakentaminen jäi tänä vuonna kesken, eli rakennamme muun muassa varikolle sähköt ja teemme paljon yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Iitin ja Kouvolan alueella on onneksi melkoinen innostus rataa kohtaan ja yhteistyö on sujunut hyvin, Muilu näkee.

Riittävästi koulutettua väkeä

AAU lähtee Kymiringin valloitukseensa noin parinkymmenen hengen porukalla. Hämeenlinnasta matkaa Iittiin lisäksi toistakymmentä järjestyksenvalvojaa.

– Ahveniston ratakisoissa meillä on mukana jopa 150 talkoolaista, mutta nyt teemme monta asiaa toisin kuin Hämeenlinnassa. Kymiringillä ei ole yhtä paljon lippupisteitä, ja lähdönjärjestelyihinkin riittää nyt pienempi porukka, Muilu suunnittelee.

Ahveniston seuralla on riittävästi koulutettuja henkilöitä ratakisojen johtotehtäviin.

– Meillä on todella kokeneita kisojen puuhamiehiä, joilla on päätoimitsijalisenssi. He voivat toimia esimerkiksi kilpailunjohtajina, Muilu pohtii.

Pitkään oli epävarmaa, ajetaanko Kymiringillä lainkaan tänä kesänä. Autourheilun puolellakin radalta puuttuu vielä AAK-Motorsportin tekemä turvatarkastus.

– Sen vuoksi viikonvaihteen kisa ei ole kansallisen kisan tasoinen, vaan ajetaan kerhokisana, Muilu muistuttaa.

AAU:n vastuulla on hoitaa myös kisan lupa-asioita.

– Ahvenistolla elokuussa ajetussa Historic Grand Racessa HRF oli päätoimijana viranomaisasioissa, mutta nyt kun kyseessä on ihan uusi kisapaikka, niin me olemme hoitaneet pelastus- ja turvasuunnitelmat heidän malliensa pohjalta. Olemme avustaneet HRF:ää myös varikon järjestelyissä ja pelastuskaluston sijoittelussa, Muilu kertoo. HäSa

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic