Urheilu

Jesse Krohn valloitti legendaarisen Daytonan – "Henkilökohtaisesti urani suurin juttu"

Ahveniston Autourheilijoiden kasvatti ja BMW:n tehdaskuljettaja Jesse Krohn ratkaisi legendaarisen Daytonan 24 tunnin ajojen voiton. Voitto GTLM-luokassa tuli dramaattisten vaiheiden jälkeen.
Se on siinä. Jesse Krohn tuuletti villisti Daytonan 24 tunnin ajojen GTLM-luokan voiton ratkettua. Kuva: Sam Cobb
Se on siinä. Jesse Krohn tuuletti villisti Daytonan 24 tunnin ajojen GTLM-luokan voiton ratkettua. Kuva: Sam Cobb

BMW:n tehdaskuljettaja Jesse Krohn oli sunnuntaina mukana voittamassa legendaarista Daytonan 24 tunnin kilpailua GTLM-luokassa.

Krohn oli voittamassa kilpailua BMW:n M8 GTE -autolla, jota ajoivat Krohnin lisäksi kilpailussa Chaz Mostert, Augusto Farfus ja John Edwards.

Tiimin viimeistä vetoa ajanut 29-vuotias Krohn nousi vaikeuksien kautta voittoon upealla suorituksella.

Kilpailun loppuvaiheilla Krohn putosi epäonnistuneen varikkokäynnin myötä ykkössijalta kolmanneksi, mutta nousi hurjan takaa-ajon jälkeen voittoon. Krohn ratkaisi voiton noin 40 minuuttia ennen loppua huimalla ohituksella.

– Kisa oli mennyt epäilyttävän hyvin, kun mitään ongelmia ei ollut ilmennyt. Viimeisellä varikkokäynnillä meinasin osua toisen tallin prototyyppiautoon ja jouduin lyömään liinat kiinni. Auto sammui varikolle ja teki täyden stopin. Auto piti käynnistää manuaalisesti, mutta hävisimme siinä aikaa ja putosimme kolmanneksi, jo Suomeen palannut Krohn kertasi.

– Sen jälkeen tiimiltä tuli viestiä, että nyt on ajettava tunnin verran aika-ajokierroksia, sillä kärki oli otettava ajamalla kiinni.

 

Jesse Krohn (vasemmalla) palkittiin tallikavereidensa tavoin Rolex-kellolla kilpailun päätyttyä. KUVA: Sam Cobb

 

Huima loppukiri

Varikkokäyntidraaman jälkeen Krohn koki painetta, sillä autonvalmistajan suuret odotukset ja tiimin useiden kuukausien työ oli nyt kiinni Krohnin takaa-ajosta.

– Siinä oli jännitystä päällä, kun kärjessä ollut Porsche oli jo kaukana ja jäin hetkeksi toisena ajaneen auton taakse. Tiesin, että nyt täytyy jonkinlainen sankariteko tehdä. Onneksi kärkiautolla oli hieman renkaiden kanssa ongelmia, mikä helpotti meitä. Mutta kovaa piti ajaa, että sai kiinni – yksikään kaveri ei päästä ilmaiseksi ohi näin tärkeässä kisassa, Krohn luonnehtii.

– Kun voitto tuli tällä tavalla, se tuntuu näin jälkikäteen erityisen maukkaalta, vaikka siinä hetkessä oli kova jännitys.

Jo Daytonassa ajaminen on ollut Krohnille jo pienestä pitäen suuri, mutta kaukainen haave. Nyt toteutui toinenkin unelma – voittaminen siellä. Samaa on yrittänyt pitkään myös F1-asiantuntija ja kilpa-ajaja Toni Vilander, mutta ei ole toistaiseksi onnistunut siinä.

– Kyseessä on yksi suurimmista endurance-klassikkokilpailuista maailmassa. Kaikki maailman huippukuskit haluavat urallaan käydä sitä kokeilemassa. Esimerkiksi F1-maailmanmestari Fernando Alonso on ajanut sen kuten moni muukin F1-kuski. Se on kisa, jonka kaikki haluavat voittaa ja jossa on paljon katsojia aina, Krohn sanoi.

 

BMW:n M8 GTE -auto totteli Jesse Krohnia legendaarisella Daytonan radalla. KUVA: Sam Cobb

 

Uran suurin saavutus

Krohn nostaa voiton Daytonassa uransa suurimmaksi saavutukseksi.

– Tämä on ihan ylivoimaisesti suurin juttu minulle henkilökohtaisesti. Voitto tuli nyt viidennellä yrityksellä. Kilpailu on erittäin vaikea voittaa ja pienikin asia voi viedä mahdollisuudet. On hienoa, että talli luotti minuun viimeisellä vedolla ja pystyin lunastamaan odotukset, Krohn iloitsee.

Krohnin autourheilu-ura on saanut alkunsa Ahveniston moottoriradalla, jota hänen isänsä Pertti Kurki-Suonio edelleen pyörittää. Jesse Krohnin veli Oskari ja sisar Jenni ovat myös ajaneet urallaan kilpaa.

Suomalaisista kuljettajista vain Leo Kinnunen on saavuttanut voiton Daytonan 24 tunnin ajoissa vuonna 1970. HäSa

Asiasanat

Päivän lehti

23.9.2020

Fingerpori

comic