Urheilu

Ahveniston moottorirata keräsi erilaisilla tapahtumillaan jälleen lähes 60000 vierailijaa – keskeinen sijainti on valttina

Ahveniston radalla päästeltiin syyskuun kisassa näyttävillä V8 Thundercar -luokan autoilla.

Ahveniston moottoriradan vilkas kesäkausi on päättynyt. Tänäkin vuonna vauhdikkaat ratakisat ja muut tapahtumat keräsivät lähes 60000 vierailijaa.

Vuodesta 2005 moottoriradan yrittäjänä toimineen Pertti Kurki-Suonion mukaan Apparalla oli kymmenkunta suurempaa yleisötapahtumaa.

– Erilaiset autojen merkkikerhojen ajopäivät, koulutustapahtumat ja muut pienemmät tilaisuudet mukaan lukien meillä oli 70–80 tapahtumaa. Radalla järjestettiin muun muassa kahdet SM-ratakisat, Historic Grand Race -tapahtuma ja muutaman vuoden tauon jälkeen Ahvenistolle palanneet Hälläpyörä-markkinat, Kurki-Suonio luettelee.

Ahveniston valttina on radan keskeinen sijainti, ja kaikki palvelut ovat myös lähellä.

– Tänäkin kesänä näki ihan selvästi, että Ahvenistolla todella halutaan järjestää tapahtumia. Meillä on muihin Suomen ratoihin verrattuna aivan ylivertaiset puitteet. Muun muassa hotellit, suuret kauppakeskukset ja vaikkapa varaosaliikkeet ovat aivan radan naapurissa, Kurki-Suonio luettelee.

Ahvenisto on monen moottoriurheilijan mielestä Pohjois-Euroopan hienoimpia ratoja.

– Kansainvälisen FIA Grade 4 -luokituksen ansiosta meillä voi järjestää myös suurempia kansainvälisiä kisoja. Pohjoismaissa on vain neljä tämän luokituksen rataa, Kurki-Suonio muistuttaa.

 

Moottoriradan vaikutus seudun elinkeinoelämälle on myös merkittävä, sillä suurin osa vieraista saapuu Hämeenlinnaan paikkakunnan ulkopuolelta. Yhden päivävieraan on laskettu jättävän paikkakunnalle noin 70 euroa, mutta yöpyjät käyttävät rahaa huomattavasti enemmän.

– Hotelleissa majoittuvat käyttävät palveluihin 3–4-kertaisen summan. Se taas tarkoittaa sitä, että minimissään vieraamme jättävät joka kesä paikkakunnalle jopa 5–7 miljoonaa euroa, ja kymmenessä vuodessahan summa on jo lähes 70 miljoonaa euroa. Mikä muu Hämeenlinnan kohteista yltää näin suuriin euromääriin, Kurki-Suonio kysyy.

 

Kurki-Suonio haluaa kehittää moottorirataa jatkossakin monipuolisena tapahtumakeskuksena. Ratayrittäjän kalenterissa on jo varauksia ensi kesälle.

– Viitisen vuotta olemme edenneet lähes samalla kaavalla. Luvassa on ainakin yksi SM-ratakisa ja aiemmilta vuosilta tutut muut tapahtumat.

– Saattaa olla, että jotain uuttakin on luvassa. Olemme neuvotelleet NEZ-tasoisen endurance-kisan (kestävyysajo) järjestämisestä, mutta suunnitelmat ovat vasta ihan alkutekijöissä. Kyseessä olisi kuuden tunnin kisa oikein kunnon kalustolla, eli radalla nähtäisiin Ferrareita ja muita hienoja ratapelejä, Kurki-Suonio taustoittaa.

Myös paljon väkeä houkuttelevat Hälläpyörä-markkinat järjestetään ensi kesänä. Varikolla on jälleen muun muassa rompetoria ja vanhojen autojen näyttely.

– Ensi vuoden tapahtumassa mukana on myös käsityöpajoja, Kurki-Suonio sanoo.

Talvella moottorirata toimii hiihtokeskuksena.

– Kaupunki ja seurat tykittävät tänne ladut heti, kun kelit sen sallivat, ensin radan päälle ja sitten ympäristöön. Tämä on Etelä-Suomen ensimmäisiä ja viimeisiä paikkoja, joissa pääsee hiihtämään. Viime keväänäkin kausi venyi pitkälle kevääseen, Kurki-Suonio muistelee. HäSa