Urheilu Hämeenlinna

AKK ajaa Jarmo Mahosen aikaan – Uusi puheenjohtaja pohtisi sääntömuutoksia autourheiluun

Entinen pääsihteeri ja rata-autoilija oli ainoa ehdokas liittokokouksessa.
Pankkimaailmasta 1992 AKK:n pääsihteeriksi siirtynyt Jarmo Mahonen nousi myöhemmin kansainvälisen autoliiton tehtäviin kehittämään ralliautoilua. Eläkkeelle jäätyään Mahonen päätti nyt palata kansallisen liiton luottamustehtäviin. Kuva: Jari Kohonen
Pankkimaailmasta 1992 AKK:n pääsihteeriksi siirtynyt Jarmo Mahonen nousi myöhemmin kansainvälisen autoliiton tehtäviin kehittämään ralliautoilua. Eläkkeelle jäätyään Mahonen päätti nyt palata kansallisen liiton luottamustehtäviin. Kuva: Jari Kohonen

AKK-Motorsport ry:n liittokokous linjasi Hämeenlinnan Verkatehtaalla lähitulevaisuuden teemoja. Autourheilu on menettänyt harrastajia ja lisäksi lajin on valmistauduttava ympäristöasioiden luomiin raameihin.

– Emme voi harrastaa vain omista lähtökohdistamme, vaan meidän on otettava huomioon ympäristön paineet, kuten ilmastonmuutos, AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio muistutti.

Yksi liittokokouksen tehtävistä oli valita liitolle uusi puheenjohtaja.

Jarmo Mahonen oli lopulta ainoa ehdokas, joten valinta oli helppo.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n ralliautoilun johtotehtävistä eläköitynyt entinen AKK-Motorsportin pääsihteeri tunnistaa teemoja, joihin liiton on viipymättä tartuttava.

– Meidän pitää huolehtia, että yhdistys ja sen seurat ovat hyvinvoivia ja kilpailukykyisiä. AKK on jäsenmäärältään pienin sitten vuoden 1993, joten menestystä ei liikevaihdossa pidä mitata. Pitää lunastaa muunlaisia lupauksia. Liiton jäsenet pitää nostaa uudelleen keskiöön ja AKK Sports Oy:lle on luotava uusi strategia ja omistajaohjaus, Mahonen linjasi.

Liiton kokonaan omistama yhtiö vastaa mm. Suomen MM-rallin organisoinnista. Lisäksi AKK Sports Oy on ollut aktiivinen toimija Kymiringin rakentamisessa.

– Peräänkuulutan yhtiöltä avoimuutta. Väärinkäsityksiä syntyy, jos toiminta ei ole läpinäkyvää, Mahonen painotti.

Harrastajakenttä on viime vuosina hajaantunut. Satunnaiset autourheilun harrastajat eivät ole kokeneet AKK-Motorsportin huippu-urheiluvetoista toimintaa aina mielekkääksi.

– On syntynyt muitakin järjestöjä, joiden kanssa meidän on avattava keskusteluyhteys. Meidän täytyy muistaa sellainen perustotuus, että vain vahva kansallinen autourheilu tuottaa tulosta. Jos ruohonjuuritaso ei ole kunnossa, ei mikään ole kunnossa, Mahonen suunnitteli.

– Lajin sääntöjä on syytä perata ja alkaa miettiä, mitä voidaan yksinkertaistaa ja mitkä ne tulpat ovat, jotka estävät ihmisiä harrastamasta.

Mahonen on itsekin ollut aktiivikilpailija. Hän muistelee ajaneensa Ahvenistolla rataleimatutkinnon vuonna 1980. Juuri rata-autoilu on tulevan puheenjohtajan mielestä laji, jossa kulminoituu autourheilun nykytila.

– Olen tällä hetkellä eniten huolissani siitä, miten me voidaan tarjota autourheilua harrastajille niin, että heillä on siihen varaa. Urheilu pitää sovittaa suomalaisten keskivertoharrastajien lompakolle. Kyllä ne huiput sieltä sitten nousevat ja lähtevät maailmalle, kunhan massaa on riittävästi, Mahonen uskoi.

Liittokokous valitsi yhdistykselle myös uuden hallituksen. Siihen kuuluvat riihimäkeläinen Riku Bitter, hämeenlinnalaislähtöinen Mika Heinonen, sekä Niina Suvanto, Lasse Koski, Jarmo Pekkala ja Tomi Jääskeläinen. HäSa