Urheilu

Allan Jaatisella on riittänyt juhlittavaa

Maailmanmestarien taustalla vuosikymmenet häärinyt enduromies valmistautuu jo 35. ISDE-kisaansa.
Allan Jaatisella ei käy aika pitkäksi endurotalleilla. Mies pitää edelleen huolta monen kovan kuskin pyörästä.

Hämeenlinnalainen Allan Jaatinen on tuttu mies monelle enduroajon ystävälle. Lauantaina 80 vuotta täyttävä Altsu niitti mainetta muun muassa viisinkertaisen maailmanmestarin Mika Aholan taustalla. Vuonna 2012 edesmenneen Aholan huoltojoukoissa mies juhli myös seitsemää MM-joukkuekilpailun (ISDE-kisa) mestaruutta ja kuutta Päijänteen ympäriajon voittoa.

Moottoripyöräilyn olympialaisiksikin kutsuttu ISDE on myös vuonna Jaatisen ohjelmassa. Kansainvälinen kuuden päivän kisa ajetaan marraskuussa Chilessä. ISDE kurvaillaan 92. kerran, ja Jaatinenkin valmistautuu jo 35. kisaansa.

– Pyörät ja huoltotarvikkeet lähtivät kontissa jo viime viikolla kohti Chileä. Tänä vuonna urakka ei ole kuitenkaan ihan niin kova, kun Suomella on joukkue vain nuorten kisassa. Miesten puolella enduro potee tällä hetkellä pientä lamaa, sillä MM-sarjassakin ajaa ammatikseen vain Eero Remes. Suomalaiskuskien kulta-aika ajoittui Hämeenlinnan MM-joukkuekisan jälkeisiin vuosiin, jolloin henkilökohtaista sarjaa kiersi parhaimmillaan 12 kuskia, Jaatinen muistelee.

Mies ei ole kuitenkaan huolissaan enduron tulevaisuudesta. Roni Kytösen E1-luokan Euroopan mestaruus ja muutaman muunkin nuoren kuskin vauhdikkaat esitykset lupaavat hyvää.

– Henkilökohtainen MM-sarja on menettänyt talleja ja kuskeja uudemman lajin, hard enduron, puolelle. Toisaalta EM-sarja on vähän taas nousussa. Laji on nyt jonkinlaisessa käymistilassa, mutta uskon, että lähivuosina löytyy taas yhteinen suunta. Toivottavasti HlMK:n pojista MM-sarjassa debytoiva Antti Ahtila sekä Eetu ja Samuli Puhakainen pysyvät menossa mukana ja heistäkin kuultaisin vielä laajemmin, Jaatinen toivoo.

Jaatinen on saanut paljon hyvää aikaan enduron saralla. Pitkälti hänen ansiotaan oli muun muassa se, että Hämeenlinnassa ajettiin ISDE-kisa vuonna 1996. Suomessa kuuden päivän ajo on ajettu Hämeenlinnan lisäksi vain Kotkassa vuonna 2011.

– Se oli useamman vuoden projekti, enkä ollut siinä missään nimessä yksin asialla. Onnistuin kuitenkin lobbaamaan kisaamme etukäteen, sillä olin mukana aina siellä missä pitkin. Varsinainen kisaviikon läpivieminen oli noin 300 talkoolaisen urakka, jossa oli mukana seuramme Hämeenlinnan Moottorikerhon lisäksi myös muita kerhoja.

– Minun roolini oli toimia muun muassa ratamestarina, pitää yllä yhteyksiä maanomistajiin myös kisan jälkeen ja hoidella monenlaisia asioita myös joukkueiden kanssa. Kaikki sujui kuitenkin ilmeisesti hyvin, sillä kisathan onnistuivat erinomaisesti, ja Suomen molemmat joukkueet juhlivat vielä mestaruuksiakin, Jaatinen muistuttaa.

Enduroveteraani purkaa ja kokoaa edelleen enduropyörien moottoreita. Miehen nykyinen tukikohta on vuoden 2003 pikkuluokan maailmanmestarin Petri Pohjamon Daytona Motorsport -liikkeessä, joka alkaa olla myös melkoinen enduromuseo.

– Olen tehnyt edelleen hommia muun muassa Remeksen Eerolle. Koneita kasatessa olen pysynyt myös aika hyvässä kunnossa, vaikka pyörän päälle en enää hyppääkään niin kuin nuorena. Varaosia alkaa nimittäin löytyä myös mekaanikosta, Jaatinen nauraa.

Miehellä on edelleen myös aikaa neuvoa nuorempiaan remonttihommissa. Hyviä vinkkejä on tarjolla myös ajamiseen liittyvissä jutuissa.

– Olen mukana edelleen myös seuramme HlMK:n toiminnassa, vaikka hallitushommat aion jättääkin pikkuhiljaa, Jaatinen suunnittelee. HäSa

Allan Jaatinen

Syntynyt 22.9.1938 Helsingissä.

Asunut Hämeenlinnassa vuodesta 1946.

Ensimmäinen moottoripyöräkilpailu vuonna 1955 (scramble-kisa Orimattilassa).

Ajanut enduroa (aiemmin maantieajoa ja luotettavuusajoa), trialia ja motocrossia.

Kuului Kärme Kustaan Kiemurat -kisan ideamiehiin vuonna 1976 (ratamestarina alusta saakka).

Osallistunut 20 kertaa Päijänteen ympäriajoon ja ajanut maaliin saakka jokaisessa kisassa.

Ollut mukana Suomen kuskien huoltojoukoissa ja muissa tehtävissä ISDE-kisassa vuodesta 1982. Ajoi 55-vuotiaana vuonna 1993 Hollannin ISDE-kisassa.

Monessa tehtävässä Hämeenlinnassa vuonna 1996 ajetussa ISDE-kisassa.

Ollut monen suomalaisen enduron maailmanmestarin taustalla.

Hämeenlinnan Moottorikerhon hallituksen jäsen.

Suomen Moottoriliiton kultainen ansiomerkki vuonna 2001.

Töissä ennen eläkevuosiaan mm. Hämeenlinnan kaupungilla Ahveniston moottoriradalla ja jäähallissa.

Ei juhli merkkipäiväänsä, mutta pannu on kuumana miehen kotona lauantaina kello 11–16.