Urheilu

Analyysi: Räikkösen ura lähestyy ruutulippua – edellisestä osakilpailuvoitosta jo viisi vuotta

Kimi Räikkösen asema F1-maailmassa on ollut jo vuosikausia vahva. Hän on yksi parhaiten palkatuista ja seuratuimmista kuljettajista – ja hänen ympärillään on jokin myyttinen aura.

Itse asiassa se aura on niin myyttinen, että Räikkösen ympärille on syntynyt suojamuuri kaikelle olemassa olevalle kritiikille hänen ympärilleen.

Kanadan osakilpailun jälkeen kritiikkiä kuitenkin alkoi syntyä. Räikkösen kannalta huolettavasti se tuli sisältäpäin – vieläpä Ferrari-päällikkö Maurizio Arrivabeneltä.

– Ferrari on upea talli radalla ja sen ulkopuolella, kuten olen sanonut. Tehdään töitä, keskitytään ongelmiin, mutta sitten tarvitsee hyvän kuljettajan. Tänään kaipasimme Kimiä, Arrivabene alleviivasi Sky Sportsille.

Mutta kun katsoo tuloksia, Räikkönen on jämähtänyt kakkoskuljettajaksi, aseenkantajaksi, jonka tehtävä on auttaa tallikaveria voittamaan maailmanmestaruutta. Räikkösen taso on ollut sellainen jo monta vuotta, että hänen kohdallaan maailmanmestaruudesta ei ole voinut erityisen uskottavasti puhua.

 

Väite on kova. Sitä onkin syytä perustella muutamalla kiistattomalla faktalla.

Ensimmäinen – jopa pysäyttävä sellainen – on, että Kimi Räikkönen voitti viimeksi F1-osakilpailun maaliskuussa 2013. Edellisestä osakilpailuvoitosta on siis kulunut jo pitkälti yli viisi vuotta.

Sen jälkeen Räikkönen on ollut kaudesta 2014 alkaen tallissaan kakkoskuski kausi toisensa jälkeen. Ensin Fernando Alonsolle, sitten Sebastian Vettelille. Raaka totuus on, että Vettel on kepittänyt Räikkösen järjestään oikeastaan kaikilla mahdollisilla mittareilla, niin pisteissä, voitoissa, paalupaikoissa, kierrosajoissa ja aika-ajovertailussa. Nyt Räikkönen on Vetteliä perässä jo 53 pistettä mikä alkaa kasvaa turhan suureksi eroksi esimerkiksi valmistajien MM-titteliä silmällä pitäen.

Moni asia on formulamaailmassa makuasia, mutta edellä mainitut tilastot eivät ole.

 

Räikkösen loistava ura F1-sarjassa ansaitsee suuria kiitoksia. Hän on edelleen viimeisin Ferrarilla maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja.

Siitäkin on aikaa kulunut jo 11 vuotta.

Räikkönen on ollut urallaan kiistatta F1-sarjan nopeimpia kuljettajia, mutta tänä päivänä tulokset eivät enää ole sellaisia, jossa kriittiseltä puheenvuorolta pitäisi voida välttyä.

Vaikka joutsenlaulua on jo vietetty useamman vuoden ajan, Räikkönen sai kuitenkin vielä jatkosopimuksen tehtyä Ferrarin kanssa tälle kaudelle. Jotkut kulmat syystäkin nousivat, sillä Ferrarilla olisi voitu ottaa 38-vuotiaan Räikkösen tilalle myös nuorempi ja nopeampi kuljettaja, joka olisi voinut tuoda enemmän pisteitä MM-taistelussa.

Jokainen voi kysyä itseltään onko kohtuullisen luotettava Räikkönen tällä hetkellä nopein mahdollinen kuljettaja maailmassa Ferrarin toiseen autoon?

 

Räikkösen seuraajaksi kaudeksi 2019 on erilaisissa spekulaatioissa kaavailtu Red Bullin Daniel Ricciardoa. Ricciardon siirto Ferrarille on ollut jo aiemmin tapetilla.

Joku saattaakin kysyä nyt, miksi ihmeessä Ferrari sitten päätti pitää Räikkösen?

Vaikka säädöt ja taktiikat saattavat suosia Vettelin ykkösaseman jatkuvuutta, ehkä Räikkösellekin sopii tässä uravaiheessa paljon saavuttaneena paremmin olla kakkoskuski nopeassa autossa, kuin ykköskuski hitaammassa ja vähemmän maksukykyisessä tallissa.

Ferrarin osalta F1-maailmassa on kuitenkin ymmärrettävä se, että tallipaikkavalinnoissa, on kyse muustakin kuin absoluuttisesta nopeudesta. Vettel ja Räikkönen ovat hyviä ystäviä ja he tulevat keskenään toimeen erinomaisesti. Vettelinkin sanalla on painoarvoa.

Räikkönen ei ole vielä liian hidas, mutta hän ei myöskään ole liian nopea Vettelin kannalta, että hän aidosti uhkaisi tallikaveriaan.

 

Vettelille sopii Räikkönen tällä hetkellä paremmin kuin suomalaisen edellä MM-pisteissä majoittuva Ricciardo. Vettelin viimeisellä Red Bull -kaudella 2014 Ricciardo oli nopeampi kuin Vettel – ja voisi olettaa, että Vettel ei ainakaan suurin mahdollinen lipunkantaja Ricciardon siirrolle olisi.

Se saattaisi hätyytellä hänen asemaansa. Tämän hetken Kimi Räikkönen ei sitä tee.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930