Urheilu Hämeenlinna

Esa Peltonen ajoi historiallisen voiton Lahden historic-rallissa – Taakse ja reitille jäi monta kovaa kilpakumppania

Hämeenlinnalainen rallikuski sai pippurisen Toyota Starletinsa kulkemaan jällleen lujaa.
Esa Peltosen ja Jyrki Saarron taustajoukoissa Lahdessa olivat Lauri Peltonen (vas.), Arto Pasanen ja Jouni Haakana.
Esa Peltosen ja Jyrki Saarron taustajoukoissa Lahdessa olivat Lauri Peltonen (vas.), Arto Pasanen ja Jouni Haakana.

Esa Peltonen ja Toyota Starlet. Siinä on ollut kova yhdistelmä ralliteillä jo vuosikymmenien ajan.

1990-luvulla suositussa F-cupissa menestynyt Peltonen hämmästyttää vauhdillaan nykyisin historic-autojen EM-sarjassa. Vuonna 2016 sarjan voittanut Iittalan mies on mennyt tänäkin vuonna lujaa kansainvälisissä kisoissa, viimeisimpänä saavutuksenaan viikonvaihteessa Lahdessa ajetun EM-osakilpailun yleiskisan voitto.

Lammin Urheiluautoilijoita edustava Peltonen juhli Lahdessa kaiken lisäksi historiallista voittoa. EM-sarjassa ei ole nimittäin aiemmin päästelty yleiskisan voittoon vain 117-hevosvoimaisella ja 1300-kuutoisella menopelillä. Tälläkin kertaa Peltosen kilpakumppanit löivät lapikasta lattiaan muun muassa tehokkaiden nelivetoisten Audi Quatrojen ratissa.

Peltosen menossa parhaiten pysyi mukana italialainen, taitelijanimellä Zippo ajanut Quatro-kuski. Hän hävisi 12 erikoiskokeen ja kahden päivän (yhteispituus noin 160 kilometriä) kisassa 9,9 sekuntia. Kolmas oli Ford Escort RS BDA:lla ajanut Tommi Hannuksela.

Hämeenlinnan seudun kuskeista myös Tervakosken Janne Lindberg ajoi hyvän sijoituksen Lahdessa. VW Golf -kuski oli yleiskisan neljäs.

– Mukana oli muitakin kovia autoja, mutta osa jäi tienvarteen ja kisan voittajana maalin ajanut Quatro-mies Antero Laine hylättiin sääntöjen vastaisten jarrujen ja turbon vuoksi. Toinen kova Audi-mies Ville Silvasti puolestaan oli niitä reitille jääneitä. Hän keskeytti ysipätkällä. Leikki jäi kesken myös Lammin nopealla Volvo-kuskilla Jari Kankaanmäellä, Peltonen muistelee.

 

Lahti Historic Rally on yhdeksän osakilpailun EM-sarjan ainoa sorateillä ajettava kisa. Ja sehän sopi hyvin Peltoselle ja hänen rinnalleen tänä vuonna jälleen istahtaneelle kartturille Jyrki Saarrolle (Ahveniston Autourheilijat).

– Kaksi päivää tultiin tasaisesti, ja pelitkin lauloivat taas hyvin loppuun saakka. Viime vuonna oli Lahden kisassa viides, mutta arvostan tätä saavutusta enemmän, vaikka osa porukasta hyytyikin, Peltonen myhäilee.

64-vuotiaan rallikuskin vauhti ei ole juurikaan hiipunut vuosien saatossa. Peltonen ei myöskään ole unohtanut, millä virityksillä Starletit saadaan kulkemaan lujaa ja ajetaan ehjänä myös maaliin saakka.

– Jokunenhan vuosi tässä on tullut näprättyä näin moottoreidenkin kanssa. Tällä autolla pärjää, jos pätkillä ei paljon ysikympin risteyksiä, eikä taas toisaalta liian pitkiä suoria, Peltonen kuvailee.

Peltonen on ajanut EM-sarjan kuudesta osakilpailusta viisi. Espanjan toisen kisan hän jätti väliin.

Asfaltilla miehen paras saavutus on tänä vuonna Itävallan kisan kahdeksas sija.

– EM-sarjassa kruunataan neljä mestaria eri ikäkausien autoilla. Me olemme nyt kärjessä ikäluokassa 1976–1981. Jatkossa meno kuitenkin hankalampaa, sillä meidän ikäluokassa on kolme kovaa kuskia, joita on vaikea voittaa varsinkaan asfaltilla, Peltonen pohtii. HäSa