Urheilu

Hämeenlinnalainen maantiejoukkue ajaa kuin ammattilaiset – käynnissä todellinen läpimurtokausi

Maantiepyöräilyssä, ainakin kansallisella tasolla, liikutaan joukkue- ja yksilöurheilun rajamaastossa, joten on siinä ja siinä, voiko kilpapyörätalli Racebike-Focusta kutsua kesäkauden menestyksekkäimmäksi hämeenlinnalaisjoukkueeksi. Suomen kärkeen lajissaan tiimi on kuitenkin noussut.

Joukkueen uusimaalaiset tähdet Johan Nordlund ja Aimo Pyykkönen ovat tuoneet Racebike-Focusille mainetta ja menestystä tänä kesänä. Ensin mainittu voitti kesäkuun lopussa aika-ajon Suomen mestaruuden. Toinen taas on kansallisen eliittikilpasarjan Skoda Cycling Cupin kokonaispisteissä kolmantena ja edustanut myös maajoukkuetta.

Kumpikaan heistä ei ole ammattilainen, mutta miten tämän tason polkijat ovat päätyneet edustamaan hämeenlinnalaista tallia, joka ilman perinteikästä taustaseuraa on kunnostautunut juuri joukkueena?

– Sitähän tässä on naureskeltu, kun mukana (Suomen elittikisoissa) on Ranskassa tallissa ajaneita pyöräilijöitä, mutta kolmivuorotyöläinen Hangosta (Nordlund) on monesti päihittänyt heidät, Racebike-Focusin perustaja ja manageri Lauri Siukola virnistää.

 

Racebike-Focus syntyi viisi vuotta sitten Hämeenlinnaan asettuneen maantiepyöräilijän ja pyöräliikeyrittäjän Lauri Siukolan aloitteesta. Tämän mielestä alueelle tarvittiin kilpajoukkue, mutta paikallisen seuran Tawast Cycling Clubin harrastajien rahoja ei voinut projektiin uhrata.

Siispä saksalaisen Focus-pyörätehtaan kilpavälineitä kaupittelevan Racebike-verkkokaupan yrittäjä perusti oman joukkueensa.

– En päässyt silloin toiseen joukkueeseen, mutta tällä kaudella puntit ovat kääntyneet meidän hyväksemme. Meillä oli aluksi hyvä ydinporukka, josta tämä on laajentunut, Siukola taustoittaa.

Viime vuonna joukkueeseen liittyi vasta 32-vuotiaana kilpapyöräilyn aloittanut hankolainen Nordlund ja täksi kaudeksi aiemmin Porvoon Akillesta edustanut Pyykkönen. Kaikkiaan talliin kuuluu nykyään kahdeksan pyöräilijää.

– Aina kun on tullut uusia ajajia mukaan, olemme hakeneet ensisijaisesti hyviä tyyppejä. Totta kai pitää olla myös hyvä pyöräilijä, mutta tärkeintä on, että tiimi tulee toimeen ja meillä on hauskaa, itsekin viime kaudelle joukkueeseen liittynyt helsinkiläinen Ville Pursiainen korostaa.

Vuosi sitten joukkueen polkijat perustivat taustalle Suomen Pyöräilyn sääntöjen edellyttämän seuran, Motion Finlandin, ja toiminta muuttui kilpahenkisemmäksi. Nykyään Racebike ajaa myös Viron maantiecupia.

Tämänvuotinen menestys on täyttänyt jo directeur sportif Siukolan odotukset. Yksi palkinto vielä siintää joukkueen mielessä: syyskuun lopulla Vantaan Seutulassa ratkottava joukkueaika-ajon Suomen mestaruus, joka ei ilman yhteisharjoittelua tule helpolla.

– Odotukset on kyllä triplattu. Aika-ajon Suomen mestaruuden lisäksi kolmekymppisissä tuli hopeaa ja pronssia. Aimolle on tärkeää saada Skoda Cup -kausi ehjänä pakettiin ja Johan on korkealla Viron cupissa, Siukola kertaa.

 

Suurin osa Suomen maantiekisoista on yksipäiväisiä ajoja reiteillä, joilla ei suuria eroja synny, jos pääjoukko osaa pitää vauhtia ja joukkueet ajaa järjestelmällisesti. Koska Racebike-Focusilla on riveissään yksi Suomen parhaista kirimiehistä, Aimo Pyykkönen, menestystä on tullut. Tämä on voittanut tällä kaudella yhden kansallisen eliittikisan ja ollut kolmasti kolmas.

– Kaikkiin kisoihin ei ole nimettyjä rooleja. Kuka tahansa saa loistaa, jos on hyvä päivä. Totta kai kaikki auttavat ykköskuskia Skoda Cycling Cupissa, mutta pienemmissä kisoissa annetaan vapauksia tehdä omia ratkaisuja tilanteen mukaan. Yleensä sovimme alussa, kuka lähtee irtiottoon ja ketkä ajavat hatkaa kiinni, luottoapuajaja Ville Pursiainen selvittää.

– Pärjääminen vaatii yhteistyötä ja suunnitelmallisuutta. Tällä kaudella vahvuutemme ovat olleet hyvät yleiskuskit, jotka pystyvät auttamaan esimerkiksi irtiottojen kiinniajamisessa. Se helpottaa kärkikuskien urakkaa, ettei kaikkea tarvitse itse hoitaa. Viime vuosina joukkueajaminen on kyllä tullut muutenkin näkyvämmäksi, mutta monet seurat eivät vieläkään osaa hyödyntää joukkuettaan.

Racebike-Focus ja Motion Finland eivät aja pelkästään omaa kisaansa, vaan yrittävät sivussa vaikuttaa maantiepyöräilyn turvallisuuteen. Siinä on Suomessa Siukolan mielestä yleisesti parannettavaa.

– Yksi polkijamme joutui taannoin onnettomuuteen kisassa Riihimäellä. Hän ajoi rengasrikon jälkeen pääjoukkoa kiinni huoltoauton perässä väsyneenä, kun auto kääntyi risteyksessä. Kisan liikenteenohjaaja ei huomannut, että perässä tuli siviiliauto, joka pääsi vahingossa risteykseen ja ajoi pyöräilijämme yli, Siukola kertoo.

– Tuntui tosi pahalta, että kilpailutilanteessa kaikkien ohjeiden mukaan toimittaessa voi joutua yliajetuksi. Sellaista ei pitäisi voida tapahtua. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita