Urheilu Hämeenlinna

Heikki Mattila pääsi karkuun Ahvenistolla – Roadsport A -luokan voittaja ihmetteli, mihin muut jäivät

Hyvinkään Urheiluautoilijoiden mies on saanut BMW:n koneella terästetyn Opel Commodorensa kulkemaan lujaa.
Heikki Mattila ei saanut muista vastusta Roadsport A-luokan lauantain lähdössä. Voittajan iso ja tehokas auto taittuu hienosti Ahveniston mutkiin. Kuva: Pekka Rautiainen
Heikki Mattila ei saanut muista vastusta Roadsport A-luokan lauantain lähdössä. Voittajan iso ja tehokas auto taittuu hienosti Ahveniston mutkiin. Kuva: Pekka Rautiainen

Hyvinkääläinen 35-vuotias Heikki Mattila päästeli vakuuttavaan voittoon lauantaina Ahveniston moottoriradalla. Nopealla Opel Commodorellaan Mattila voitti näytöstyyliin Historic Grand Race -kisan Roadsport A- ja 2A- luokan lähdön.

Parhaiten A-luokan autolla ajaneen Mattilan kyydissä pysyi 2A-luokan voittaja, Kalannin Markku Hannula (BMW M3), joka hävisi kahdeksan kierroksen lähdössä voittajalle jo reilut seitsemän sekuntia.

Kantahämäläisistä kuskeista Roadsportien kovimmassa lähdössä parhaiten ajoi janakkalalainen Kai Peltonen (Opel Ascona), joka ylsi lähdössä kolmanneksi (A-luokan toinen). Hyvin päästelivät myös seuraavina ruutulipulle kaasutelleet hämeenlinnalaiset Mikko Nieminen ja Tommi Leino, joiden menopelinä ovat 2A-luokan Bemarit.

Mattilan voitto ei ollut kovinkaan suuri yllätys. Miehen kilpurin konepellin alla pauhaa 360-hevosvoimainen BMW 3:sen moottori, jonka kyyti riitti perjantain harjoitusajoissa hyvään kierrosaikaan 1.26,877.

– Auto kulkee kyllä nyt todella hyvin. Tänään sain paalulta hyvän lähdön ja pääsin heti alussa muilta karkuun. Muilla taisi olla avauskierroksella vähän vaikeuksiakin, kun ero venähti heti niin suureksi. Odotin jo punaista lippuakin, sillä luulin, että kaverit kolaroivat, Mattila nauroi.

Mattilan kovimmaksi haastajaksi povattiin Hannulaa, jonka Bemari meinasi kuitenkin hyytyä ensimmäisellä kierroksella.

– Sähköt hävisivät ihmeellisesti muutaman sekunnin ajaksi, mutta onneksi veto oli pois vain hetken. En tiedä mikä oli vikana, ihmetteli Hannula.

Myös Hannula on mennyt aina lujaa Ahvenistolla, mutta tällä kertaa ero kärkeen venähti liian isoksi.

– Meillä on ollut Markun kanssa aina kovia vääntöjä. Kyllä olisin nytkin ollut lujilla hänen kanssaan, jos hänellä ei olisi ollut ongelmia, Mattila myönsi.

Mattila on ajanut Roadsport-luokassa jo vuodesta 2013. Vuonna 2016 mies voitti A-luokan mestaruuden ja oli seuraavana vuonna toinen. Viime vuonna Mattila ajoi vain yhden kisan.

Tälläkin kaudella Mattila on ajanut säästeliäästi, sillä ennen Apparaa hän oli mukana vain sarjan toisessa kisassa kesäkuussa Jurvan Botniaringillä.

– Siellä sain jo vehkeet laulamaan iloisesti ja voitin molemmat lähdöt, Mattila muisteli.

Mattila pitää Ahvenistoa kotiratanaan.

– Täällä on aina hieno vetää oikein kunnolla. Tänään en kuitenkaan antanut palaa loppuun saakka ihan täysillä, sillä moottori alkoi hieman lämmetä. Loppuun saakka vedin kuitenkin mahdollisimman tarkasti, Mattila kuvaili esitystään.

Pienempien Roadsportien (luokka B) lähdön voittoon lauantaina ajoi Kyrön seudun Urheiluautoilijoiden Jouni Mänttäri ennen Historic Race Finlandin Mika-Juhani Isokangasta ja Ahveniston Autourheilijoiden Sami Liljedahlia.

Liljedahl nosti osakkeitaan hyvin lähdön käänteissä. Aika-ajossa mies oli nimittäin uudistuneella Ford Escortillaan vasta seitsemäs.

– Autossa on nyt kaksilitrainen kone, uusi vaihdelaatikko ja uusi peräkin. Tämä oli tiimillemme hyvä saavutus, sillä saimme vehkeet nippuun vasta tähän kisaan, Liljedahl kertoi.

Perinteisessä HGR-kisassa päästellään monenlaisilla kilpa-autoilla.

Minien lauantain lähdön vei nimiinsä hämeenlinnalainen Petri Armivesi, joka kukisti tiukassa kisassa Rantasalmen Janne Huupposen.

Nopeimpien formuloiden (neloset ja kolmoset) vauhdikkain oli Risto Tonteri, jonka nopein kierros taittui ajassa 1.18,188.

Eero Heikinlinna hallitsi puolestaan vanhempien formuloiden lähtöä.

Historic-luokkien lähtöjen voittajia olivat Sami Salo, Marko Rantanen ja Henry Snabb, ja Locostien, Subaruiden ja SS1300-luokan nopein oli Kalle Merisalo.

Historic Grand Race -kisan toiset kisalähdöt ajetaan sunnuntaina. Kisapäivä alkaa lämmittelyajoilla jo kello 9 ja kisalähdöt ovat vuorossa kello 12.30 alkaen. HäSa