Urheilu

Historiallinen avauskisa Tuulen viemää – MotoE-luokka starttasi suomalaiskomennossa

Ajo Motorsportin kuljettaja ajoi voittoon ensimmäisessä sähkömoottoripyörien maailmancupin kisassa.
Niki Tuuli sai pyöränsä kulkemaan hyvin Sachsenringin radalla Saksassa. Kuva: David Goldman
Niki Tuuli sai pyöränsä kulkemaan hyvin Sachsenringin radalla Saksassa. Kuva: David Goldman

Imatralaisen Niki Tuulen nimi jää historiaan ratamoottoripyöräilyssä. Hämeenlinnalaisen Aki Ajon tallin (Ajo MotoE) väreissä ajava 23-vuotias kuljettaja voitti sunnuntaina ensimmäisen sähkömoottoripyörillä ajetun MotoE-luokan maailmancupin kisan Sachsenringillä Saksassa.

Kisan kärjessä kaksi kierrosta ennen maalia kallistellut Tuuli julistettiin voittajaksi, kun kisa keskeytettiin Italian Lorenzo Savadorin ulosajon takia. Toiseksi ajoi britti Bradley Smith ja kolmanneksi Ranskan Mike di Meglio. Luokassa on mukana 18 kilpailijaa.

Energica-pyörällään ajanut Tuuli oli nopein jo lauantain aika-ajossa. Myös kisaansa mies oli tyytyväinen, vaikka parannettavaakin jäi.

–  Olosuhteet olivat vaikeat. Piti pohtia, kuinka kuiva rata on. Pyörä ei ollut ihan sellainen kuin lauantaina, ja se näkyi avausmutkassa. Tämä on kuitenkin hyvä alku sarjalle, Tuuli kertoi.

Tuulen tallipäällikkö Ajo oli tyytyväinen suojattinsa menoon. Varsinkin lauantain aika-ajo oli Ajon mielestä huikea suoritus.

– No olihan se ihan käsittämättömän kovaa menoa. Niki oli nimittäin lähes 0,8 sekuntia nopeampi kuin kakkosruutuun yltänyt Espanjan Hector Garzo. Eihän niin ylivoimaiseen esitykseen ylletä missään muussa MotoGP-sarjan luokassa.

– MotoE:n aika-ajo on muutenkin mukavaa seurattavaa, sillä siinä ajetaan superpole-kierros, jossa vetäistään yksitellen nopea kierros lentävällä lähdöllä, Ajo kertoo.

 

Uusi luokka on saanut hyvän vastaanoton MotoGP-varikoilla. Myös luokan kuskit ovat perehtyneet painavilla pyörillä ajoon tosissaan.

Sähkömoottoripyörien sarjassa kaikki kuskit ajavat samanlaisilla pyörillä, joiden huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa. Italialaisissa menopeleissä ei ole vaihteita eikä kytkintä.

– Pyörät menevät suunnilleen Moto3-luokan (250-kuutioiset nelitahtikoneet) vauhtia. Se on aika kovaa kyytiä, kun ottaa huomioon, että laitteet painavat 250 kiloa, siis sata kiloa enemmän kuin ison, MotoGP-luokan pyörät, Ajo vertailee.

Ajo seuraa aitiopaikalta uuden luokan kehitystä, mutta myöntää, että eniten miehen aikaa vie Moto3- ja Moto2-luokissa operoivan Red Bull KTM Ajo -tiimin pyörittäminen.

– Ja näistä kahdesta luokasta pääpaino on nimenomaan Moto2-luokassa. Sähkövehkeiden puolella seuraan kuitenkin mielenkiinnolla, miten luokka kehittyy, Ajo pohtii.

MotoE-luokan kausi jatkuu Itävallassa Red Bull Ringillä 11. elokuuta. Luokassa ajetaan ratamoottoripyörien MotoGP-sarjan yhteydessä neljänä kisaviikonloppuna (kuusi lähtöä).

Itävallan kisan jälkeen luokka nähdään Misanossa Italiassa (13.–15. syyskuuta) ja Valenciassa Espanjassa (15.–17. marraskuuta). Misanossa ja Valenciassa ajetaan kaksi lähtöä. Maailmancupissa ajetaan noin 10 kierroksen mittaisia lähtöjä.

MotoE-luokan kauden alku myöhästyi parilla kuukaudella maaliskuun testeissä Jerezin varikolla sattuneen tulipalon takia. Espanjan onnettomuudessa luokan kaikki pyörät tuhoutuivat ja koko kausi oli vaakalaudalla. HäSa