Urheilu Hämeenlinna

Historic Grand Race kokoaa kilpurit viivalle Ahvenistolla – Perinteisessä ratakisassa on mukana lähes 200 autoa

Ahveniston Autourheilijoiden Sami Liljedahl taistelee kotiradallaan kärkisijoista Roadsport B -luokassa. Kokeneen ratakuskin auto on Ford Escort Twincam. Kuva: Riku Hasari
Ahveniston Autourheilijoiden Sami Liljedahl taistelee kotiradallaan kärkisijoista Roadsport B -luokassa. Kokeneen ratakuskin auto on Ford Escort Twincam. Kuva: Riku Hasari

Ahveniston moottoriradalla viikonvaihteessa ajettava Historic Grand Race tarjoaa tänäkin vuonna vauhtia ja nostalgiaa. Suomen suurimman asvalttiratasarjan, Gulf Gulf Historic Race Cupin kauden päätapahtumassa on mukana parisataa kuljettajaa Suomesta ja Ruotsista. Kuljettajat kilpailevat 1950–2000-luvun historiallisilla ratakilpureilla, joiden vuosimallit ulottuvat 1950-luvulta 2000-luvun alkupuolelle painottuen vanhempiin vuosikymmeniin. Viikonvaihteen ohjelmassa on 18 kilpalähtöä ja kaikkien luokkien aika-ajot sekä lämmittelyajot.

Myös Ahveniston harjun laella on myös nähtävää, kun esillä ovat yli 30 vuotta vanhat ajoneuvoaarteet klassikkoajoneuvojen näyttelyparkissa. Lisäksi veteraanikilpamoottoripyörät ajavat näytösajoa ja pystyttävät varikkonsa yleisötasanteelle.

HGR:n uutena luokkana on Fiat Historic Ratapotti, jonka kalusto koostuu huokeasti ylläpidettävistä Fiat 127 -autoista (ryhmä 1), joiden 903-kuutioisia moottoreita ei saa virittää. Autot ovat vuosimalliltaan 1971–81 (Mk1 ja Mk2).

Kovinta vauhtia Ahvenistolla päästellään formuloiden luokissa (F4 ja F3). Kolmosten nuorin menopeli on Pekka Rinteen vuoden 2000 Dallara, jolla pääsee jo melkoista kyytiä Apparalla.

Tehokkaimmat autot ovat viivalla puolestaan Roadsport-luokissa, joiden lähtöihin on ilmoittautunut radan täydeltä menopelejä.

Ahveniston ratakisat käynnistyvät lauantaina kello 9.30 formuloiden aika-ajoilla. Päivän ensimmäinen kisalähtö on vuorossa kello 14.

Sunnuntaiaamuna jatketaan kello 9 kaikkien luokkien lämmittelyajoilla, ja kisalähtöjä on ohjelmassa kello 12.35 alkaen.