Urheilu Hämeenlinna

Historic Grand Racen vauhtiluokissa dramatiikkaa – Hämeenlinnalaisilla epäonnea, Mattila jälleen ykkönen

Historic Grand Racen 30-vuotisjuhlakilpailut alkoivat Ahveniston moottoriradalla.
Historic Grand Racen roadsport A -kisat viime vuonnakin voittanut Heikki Mattila sai lähdöstä peräänsä Janne Paulannon. Kuva: Tomi Vesaharju
Historic Grand Racen roadsport A -kisat viime vuonnakin voittanut Heikki Mattila sai lähdöstä peräänsä Janne Paulannon. Kuva: Tomi Vesaharju

Perinnekilpureiden lähes yhtä perinteinen Historic Grand Race startattiin lauantaina Ahvenistolla 30. kerran. Historic Race Finlandin juhlakilpailuun starttasi 24 luokassa yhteensä 163 ajokkia, mutta läheskään kaikki eivät selvinneet ruutulipulle.

Kovan kohtalon kokivat muun muassa vauhdikkaimman roadsport-lähdön hämeenlinnalaistoivot Sami Liljedahl ja Tommi Leino.

Liljedahlin moottori keitti jo lähdössä. Suurin toivein kotikisaansa lähtenyt Ford-kuski joutui rullailemaan heti varikkoalueelle huoltopuuhiin. Vika yllätti Liljedahlin, joka oli keventänyt viime viikolla Escortiaan siirtyäkseen B:stä ylemmäs A-luokkaan.

– Auto iski varoitukset päälle, kun vesi lämpeni liikaa. Kun lähdössä oli 1 500 kierrosta ja lämpö nousi, mitään ei ollut tehtävissä. Tällainen vika ei ole ennen piinannut, ja aika-ajo meni hyvin, selitti nelosruudusta startannut Liljedahl.

Leino sen sijaan viiletti loistavan lähdön jälkeen viiden kärjessä ja oli tähyämässä 2A-luokan palkintopallille, kunnes viiden kierroksen jälkeen rytisi. Leinon vaihteisto petti ja jäi kolmosvaihteelle, minkä jälkeen hän luisteli ohjaustehostimen säiliön irrottua omassa öljyjäljessään ulos moottoriradan suolenkillä.

– Aika-ajo oli huono, mutta lähdössä nousin luokan toiseksi, eikä ollut vaikeuksia pysyä ykkösenkään perässä. Kaksi kierrosta ajoin pelkällä kolmosella ja yritin vain ajaa mahdollisimman kovaa kurveja. Siinä liukkaassa kohdassa sitten lipsahti penkkaan. Olisi ollut mahdollisuudet vaikka voittoon, Leino kertasi ja vakuutti tiiminsä saavan auton kuntoon sunnuntain lähtöön.

Sunnuntaihin lähdetään roadsport-luokissa lauantain kierrosaikojen mukaisessa ruudukossa. Leino ehti ennen keskeytystään kellottaa koko joukon neljänneksi nopeimman ajan. Liljedahl ei saanut aikaa, joten hän starttaa joukon hänniltä.

Harrasteautoluokkana alunperin tunnettu roadsport A sisälsi muutenkin dramatiikkaa. Selvään voittoon kaasutellut Janne Paulanto sai 15 sekunnin aikasakon jätettyään tottelematta keltaisen lipun hidastuskäskyä. Hän putosi lähdön kolmanneksi ja luokkansa toiseksi.

Ykköseksi ajeli viime vuoden molempien lähtöjen tapaan hyvinkääläinen Heikki Mattila, perässään 2A-luokkaa hallitseva Markku Hannula.

– Luulin koko ajan, että olin toinen. Tiesin, että joku oli ottanut vilppilähtöjä ja saanut aikasakkoa enkä se ollut minä. Autoni luisteli niin paljon, että jotain tarvitsee keksiä, jotta huomenna päästään haastamaan Jannea. Tänään en pysynyt perässä, Mattila kertoi.

Cup-paineita Mattilalla ei ole. Hän kilpailee historic-sarjassa tänä kesänä vain Ahvenistolla ja Kymi Ringillä, joten kisa oli hänelle ensimmäinen. Kaikki aiemmat kisat voittanut Paulanto johtaa kokonaiskisaa.

– Henkilökohtaisista syistä tarkoitus oli jättää tämä kausi väliin, mutta hyvä, että pääsen kahteen kisaan. Hyvinkääläisenä tämä on kuin kotiratani, joten oli helppo tulla.

2A-luokan muut hämeenlinnalaiset Mikko Nieminen ja Sami Hirvonen valtasivat Leinon keskeytettyä Hannulan jälkeen luokan muut palkintopallisijat. Heidän perässään janakkalalainen Kai Peltonen ajoi lähdön kuudenneksi ja roadsport A -luokan kolmanneksi.

Roadsport B -lähdössä Lammin Urheiluautoilijoita edustava rallikonkari Esa Peltonen ajoi neljänneksi. Kun edelle mahtui 2B-luokan voittaja Petri Isokangas, iittalalainen pääsi kipuamaan palkintopallille B-luokan kolmantena.

Historic Grand Race on osa Historic Race Finlandin omaa Historic Race Cupia. Cup on AKK:n alainen, mutta sillä ei ole SM-arvoa.

Sunnuntain kilpailut käynnistyvät Ahveniston moottoriradalla kello 12.20. Aamupäivällä ajetaan lämmittelyt ja harjoitukset, ei enää aika-ajoja. Kilpailut ajetaan jälleen 20 minuutin eli kahdeksan kierroksen mittaisina. HäSa

Päivän lehti

23.9.2020

Fingerpori

comic