Urheilu

Historic-ratakausi oli jälleen hämäläisten juhlaa – Lähiseudun kuskit menestyivät hyvin neljän osakilpailun ratasarjassa

Hämeenlinnan Timo Rantanen ajoi Kymiringillä kahdesti kolmen parhaan joukkoon ja oli Historic erikoisvakio/GTS H -luokassa koko ratasarjan kolmas. Kuva: Jari Kohonen
Hämeenlinnan Timo Rantanen ajoi Kymiringillä kahdesti kolmen parhaan joukkoon ja oli Historic erikoisvakio/GTS H -luokassa koko ratasarjan kolmas. Kuva: Jari Kohonen

Koronapandemian vuoksi huomattavan tiiviinä, joskin alkuperäisen mittaisena ajettu Historic Race -ratasarja paketoitiin sunnuntaina Iitin Kymiringillä. Poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta sarjan 30. juhlavuosi oli totutun tasokas ja suosituimmissa luokissa lähtöruudukot täyttyivät myös uudella radalla.

Hämeenlinnan seudun kuskit menestyivät aiempien vuosien tapaan hyvin kuskien mieleisessä ratasarjassa. Epäviralliset sarjapisteet niputettiin myöhään sunnuntai-iltana kisojen päätyttyä.

G-ikäkauden (1966–71) enintään 1300-kuutioisten Historic erikoisvakio/GTS -luokassa hausjärveläinen Kai Reunanen ajoi lauantaina kolmanneksi ja oli sunnuntaina toinen. Loppupisteissä Reunanen oli kolmas.

H-ikäkauden (1972–76) starteissa Hämeenlinnan Timo Rantanen toi Opel Kadett GT/E:nsä ruutulipulle samoin sijoilla kolme ja kaksi. Loppupisteissä Rantanen oli oman luokkansa pronssilla. Jussi Kärkkäinen ajoi molempina kisapäivinä voitot historic G/H1/r1C -luokassa.

Pertti Kurki-Suonio ei Kymiringillä kilpaillut, mutta aiempien pisteiden ansiosta hämeenlinnalainen sijoittui vanhimman, eli F-ikäkauden (1947–65) enintään 1300-kuutioisissa toiseksi.

Roadsport 2A -luokassa (ennen 1.1.1998 A-ryhmään luokitellut autot) oli jo totuttuun tapaan vahva kantahämäläisedustus. Hämeenlinnalainen Mikko Nieminen taisteli luokan hallitsevan mestarin Markku Hannulan kanssa voitosta lauantaina. Niukka tappio vaihtui sunnuntaina makeaan voittoon ja kokonaispisteiden hopeasijaan. Tommi Leino oli kolarien sävyttämässä lauantain startissa kolmas ja se oli myös hämeenlinnalaisen loppusijoitus kokonaispisteissä.

Roadsport C-luokassa Hämeenlinnan Kari Anttila taisteli lauantaina kakkossijasta, mutta jäi niukasti kolmanneksi. Sunnuntain kisan Volvo Amazon -kuljettaja jätti väliin, mutta oli silti loppupisteissä kakkonen.

Mini 1000 -luokassa Timo Uotila varmisti mestaruutensa jo lauantain lähdössä. Sarjan kakkospaikan valtasi puolestaan iittalalainen Petri Armivesi, joka lauantaina ajoi ruutulipulle kolmantena. Sunnuntain Armivesi oli jälleen mukana kärkitaistelussa, mutta joutui jättämään kisan kesken kaksi kierrosta ennen maalia.

Fiat Ratapotti oli läpi kauden Turengin AUK:n Mika Heinosen ja Ahveniston Autourheilujoiden Kimi Kariston kaksintaistelua. Lauantain lähdöttä koettiin lähes Ahveniston Grand Racen toisinto, kun kaksikko leikkasi maalilinjan viiden tuhannesosan eroin. Heinonen oli muutaman sentin ennen Karistoa maalissa. Sunnuntaina Heinonen jätti mestaruuden varmistuttua jo kisan väliin. Karisto puolestaan lunasti kauden toisen osakilpailuvoiton ja varmisti sarjan hopeamitalin. HäSa

Päivän lehti

26.9.2020

Fingerpori

comic