Urheilu

Iittalan tiimillä mitalijuhlat Unkarissa – Esa Peltoselle kuljettajien pronssia ja kartturi Jyrki Saarrolle hopeaa historic-rallin EM-sarjassa

Peltosen rallitiimi juhli Unkarissa kokoonpanolla Jouni Haakana (vas.), Jyrki Saarto, Esa Peltonen ja Lauri Peltonen.
Peltosen rallitiimi juhli Unkarissa kokoonpanolla Jouni Haakana (vas.), Jyrki Saarto, Esa Peltonen ja Lauri Peltonen.

Lammin Urheiluautoilijoiden Esa Peltonen ja Ahveniston Autourheilijoiden Jyrki Saarto päättivät historic-ralliautojen Euroopan mestaruussarjan juhlatunnelmissa viime viikonvaihteessa Pécsissä Unkariassa. Kokenut rallipari ylsi yhdeksän osakilpailun sarjan päätöskisassa ikäluokan 1976–1981 autojen luokassa neljänneksi ja varmisti samalla EM-mitalit Peltosen tiimille.

Peltonen pokkasi kuljettajien sarjassa pronssia ja Saarto kartanlukijoiden puolella hopeaa. Saarto saavutti kirkkaamman mitalin lukemalla nuotteja Peltoselle koko kauden. Historic-sarjassa karttureilla on oma kisansa, mutta kaikki kuskit eivät ajaneet koko kautta saman kartturin kanssa.

Hämeenlinnan pari ajoi EM-sarjassa Peltosta jo pitkään ja uskollisesti palvelleella Toyota Starletilla, jossa oli tällä kertaa vain 117-hevosvoimainen moottori. Peltosen ja Saarron EM-menestystä pidetään rallipiireissä kovana saavutuksena, sillä mukana oli tälläkin kaudella monta paljon tehokkaampaa rallipeliä.

Ikäluokan (kategoria 3) mestariksi ajoi itävaltalainen Karl Wagner Porsche 911 SC -autolla. Salanimellä ”Zippo” ajanut italialainen kuski ylsi hopealle väkivahvalla Audi Quatrollaan.

Peltosen taakse neljänneksi jäänyt Pentti Veikkanenkaan ei ollut matkassa millään polkuautolla. Hänkin päästeli nimittäin Porschella.

Lahden kisan voitto puhutti

Peltonen ja Saarto olivat mukana EM-sarjan kahdeksassa kisassa. Parhaiten sujui elokuun 9.–10. päivänä Lahdessa ajettu osakilpailu, jossa pari voitti sensaatiomaisesti yleiskisankin.

Lue myös: Esa Peltonen ajoi historiallisen voiton Lahden historic-rallissa – Taakse ja reitille jäi monta kovaa kilpakumppania

– Saavutustamme pidettiin jopa ihmeenä. Sarjan ainoan sorarallin voittoa pienellä autolla arvostivat kilpakumppanitkin. Ja sen kisan täydet pisteet nostivat meidät sarjan kärkeen siinä vaiheessa, Peltonen muistelee.

Hyvin sujui myös jo maaliskuussa Kataloniassa Espanjassa ajettu sarjan avauskisa.

– Se oli tiestöltään ehkä sarjan paras kisa. Sieltä saimme hyvät pisteet ja vauhdikkaan startin kaudelle.

– Takaiskujakin kauteen kyllä sopi. Huhtikuun kisa Vltavassa Tshekissä meni poskelleen jo avauspäivänä, kun lasketimme yhteen sisäkurviin hieman liian ahnaasti ja osuimme betoniporsaaseen. Kova urakka oli myös heinäkuussa Belgiassa. Helteessä ajetussa kisassa kärsin nestehukasta ja jaksoin juurin ja juuri ajaa maaliin saakka, Peltonen kertoo.

Jännittäviä käänteitä riitti myös sarjan päätöskisassa Unkarissa. Rallin yhdeksäs erikoiskoe sai vipinää Peltosen taustajoukkoihinkin.

– Meiltä repesi erittäin röykkyisellä pätkällä iskunvaimentimen kiinnityskorva kokonaan irti. Onneksi seuraavaksi oli huoltotauko, ja rekassamme hitsauslaiteet. Huoltomme sai kuin saikin auton kuntoon ja se kesti maaliin saakka, Peltonen nauraa.

Mestaruus vuonna 2016

Peltoselle mitali oli jo toinen historicien EM-sarjassa. Edelliset mitalijuhlat Iittalassa tukikohtaansa pitävällä tiimillä oli vuonna 2016, jolloin juhlittiin sarjan mestaruutta. Kartturi Saarrolle hopea oli ensimmäinen mitali EM-sarjassa.

– Mestaruus menee tietenkin pronssin edelle, mutta arvostan kyllä tätäkin saavutusta todella paljon. Mestaruuskaudellani aloitin sarjan tutustumalla menoon, mutta tänä vuonna jahdattiin menestystä heti kauden alusta saakka ja yritystä riitti loppuun saakka, Peltonen kuvailee.

64-vuotias Peltonen on vuosien saatossa niittänyt mainetta kuskina ja ralliautojen rakentajana. Mies on saanut laulamaan iloisesti varsinkin pienet ja pippuriset Starletit, joilla hän menestyi jo 1990-luvulla kotimaisissa F-cupeissa.

– Eiköhän sitä ensi vuonnakin olla mukana EM-sarjassa, mutta ajamme todennäköisesti vain osan kaudesta. Sitä ennen pitää kuitenkin piipahtaa helmikuussa Pariisissa Kansainvälisen Autoliiton (FIA) palkintogaalassa, Peltonen suunnittelee. HäSa