Urheilu Janakkala

Kalpalinnan rallisprintin voittajalla Tuukka Hallialla dramaattinen alku: “Sammutin auton viivalle”

Nuori Mitsubishi-kuski kurvaili voittoon Kalpalinnan rallisprintissä. Turengin Autourheilukerhon kisassa lennätettiin soraa ja nieleskeltiin pölyä.
Tuukka Hallia otti tarkasti Kalpalinnan lenkin viimeiset mutkat. Kuva: Tomi Vesaharju
Tuukka Hallia otti tarkasti Kalpalinnan lenkin viimeiset mutkat. Kuva: Tomi Vesaharju

Tuusulalainen Tuukka Hallia, 17, näytti ajamisen mallia lauantaina Kalpalinnassa päästellyssä rallisprint-kisassa. Tehokkaalla Mitsubishi Lancer E6 -autollaan kurvaillut Hallia nousi pölyn keskeltä voittoon 2,6 kilometrin mittaisen lenkin toisella vedollaan.

Mäntsälän Moottorikerhoa edustava Hallia ylsi aikaan 1.47,6. Yleiskisan toiseksi nopein oli uuden R4-ralliluokan Minillä ajanut Porvoon seudun Urheiluautoilijoiden Riku Tahko, joka ajoi paremman aikansa 1.48,10 kisan avauskierroksella.

Kolmanneksi kovinta kyytiä piti Lohjan Urheiluautoilijoiden Mikko Haataja, joka kiidätti Mitsubishiään aikaan 1.48,26.

Tuukka Hallia meni lujaa jo kisan ensimmäisellä lenkillä, vaikka ei saanutkaan 470-hevosvoimaista autoaan heti vauhtiin.

– Sammutin auton viivalle ja menetin siinä reilut kolme sekuntia. Lähdin asfaltilta liikkeelle hieman väärin, sillä luulin, että sorapyörät jäävät sutimaan, mutta niin ei käynytkään, jutteli Hallia.

Hallian voitto ei ollut yllätys, sillä ensimmäistä kauttaan täysverisen sprinttiauton rattia pyörittelevä kuski on mennyt lujaa jo SM-sarjan kisoissakin. Vielä nuorten luokassa ajava Hallia on yltänyt muun muassa yleiskisan voittoon.

Rallisprintin seitsenkertaisen Suomen mestarin Tomi Hallian poika saattaisi menestyä ralliteilläkin.

– Sitä näytönpaikkaahan tässä kovasti peukut pystyssä odotellaan. Se on kuitenkin rahasta kiinni, poikaansa Kalpalinnassa huoltanut Tomi Hallia muistutti.

Rallisprintin paluu Kalpalinnaan 20 vuoden tauon jälkeen oli vauhdikas tapahtuma. Tuukka Hallian mielestä reitti oli kuitenkin vielä hieman liian pehmeä.

– Tämä on hieno ja haastava lenkki, kunhan tiet saadaan vielä hieman kovemmiksi. Tällä kertaa Dakar-autoilla olisi ollut paras ajaa, Hallia nauroi.

Myös yleiskisan toiseksi ajanut Riku Tahko kehui radan profiilia. Tiiminsä kanssa uuden R4-luokan ralliauton rakentanut Tahko oli tyytyväinen ajoonsa.

– Uudella Minillä on ajettu vasta noin 100 kilometriä ja tämä oli automallin ensimmäinen kisa. Ihan hyvin se tuntui kulkevan, vaikka toisella lenkillä siihen joku pieni “kulkujuttu” tulikin.

– Noin 270-hevosvoimaisen auton kehitystyö jatkuu koko ajan. R4-luokan autot korvaavat jatkossa SM2-luokan N-ryhmän pelit, Tahko kertoi.

Lähiseudun kuskeista parhaassa vauhdissa oli Riihimäen UA:n Julle Laivola, joka ylsi yleiskisassa kuudenneksi. Isänsä Arin S2000-luokan Peugeotia ajanut Laivola ajoi uransa ensimmäisen sprintin ja piti kokemastaan.

– Tämähän oli ihan mahtavaa. Ralliinkin tämä on hyvää harjoitusta, kun pitää ladata heti 110-prosenttisella teholla. Muun muassa viivalla pitää olla hyvin hereillä, Laivola muistutti. HäSa