Urheilu Hämeenlinna

Kari Kukkola antoi palaa varikkomäkeen – Pellitkin välillä kolisivat, mutta liitoa piti olla

Roadsport-kuskin Volvo sylki vedet ulos Ahveniston lauantain lähdössä, mutta sunnuntaina kaikki osui kohdalleen.
Jouni Mänttäri (vas.), Kari Kukkola ja Mika-Juhani Isokangas eivät antaneet tuumaakaan periksi varikkomäkeen kurvatessa. Kuva: Tomi Vesaharju
Jouni Mänttäri (vas.), Kari Kukkola ja Mika-Juhani Isokangas eivät antaneet tuumaakaan periksi varikkomäkeen kurvatessa. Kuva: Tomi Vesaharju

Kari Kukkola ja Volvo 242 GT oli lyömätön yhdistelmä sunnuntaina Ahveniston moottoriradalla ajetussa Roadsport B -luokan lähdössä. Historic Grand Race -kisan luokan lauantain lähdössä järvenpääläisen Kukkolan kisa jäi kesken, mutta toisessa lähdössä miehen kyyti oli lennokasta.

Kukkola sai kuitenkin tehdä hartiavoimin töitä voittonsa eteen. Kahdeksan kierroksen lähdön alussa mies tunki kolmanneksi Mika-Juhani Isokankaan ja Jouni Mänttärin imuun. Kolmikon meno oli hurjaa taistelua lähdön alussa – varikkomäkeenkin kolmikko puski pellit kolisten.

– Kyllähän tässä pitää olla mukana vähän liitoakin. Emme me anna hevillä periksi, muistutti Kukkola lähdön jälkeen.

Kukkolan kookkaan ja nopean Volvon perässä lopulta parhaiten pysyi lauantain lähdön voittaja, forssalainen Jouni Mänttäri Volkswagen 1303 ässäkuplallaan (Fiatin kone). Kolmikon epäonnisin oli lauantain kisan kakkonen Isokangas, jonka Toyota Starlet sai lopulta kyydin varikolle hinausauton lavalla.

Tasaisen lähdön kolmas oli Ford Escortillaan Mikko Nummisto.

Kukkola sai makean hyvityksen lauantain keskeytykselleen. Tuolloinkin mies oli viitisen kierrosta hyvin mukana kärkitaisteluissa, mutta sitten konepeliin alla pihisi.

– Kone sylki vedet ulos, mutta kyllä Volvo senkin kesti. Tässä on perinteinen Amazonin tappikone, jossa on noin 201 hevosvoimaa, Kukkola esitteli.

Kukkola on aika tyypillinen Roadsport-luokkien kuski. Hänkin nimittäin ajaa aika säästeliäästi kisoja, eikä taistele cupin sijoituksista.

– Taidan olla mukana jo viidettä vuotta, mutta kierrän kisoja miten milloinkin. B-luokassa olen ajanut aina, ja kerran olin pisteissä kolmas, Kukkola muisteli.

Roadsport B-luokkien ja C-luokan sunnuntain lähtö oli melkoista romurallia. Ahveniston Autourheilijoiden Sami Liljedahlin kisa jäi kesken Tarun-kurviin.

– Stumppasin lähdön, mutta pikkuhiljaa oli tarkoitus nousta taas kärkikahinoihin. Se ei kuitenkaan onnistunut, kun Matti Lahtinen tuli kylkeen ja minä menin kaiteeseen. Keula meni ihan paskaksi, harmitteli lauantain lähdön kolmonen.

Neljättä kauttaan Roadsport-luokassa ajava Liljedahl oli syystäkin apeana varikolla. Toissa kauden mestari oli juuri saanut Escortiinsa uuden koneen.

– No ei voi mitään. Tämä on osa sitä racingia, Liljedahl pohti.

AAU:n kuskeista Timo Uotila sen sijaan hymyili muikeasti. Mies oli juuri voittanut Minien lähdön.

– Nyt meni kaikki hyvin. Lauantaina homma jäi kesken, kun yksi tulppa pimeni, Uotila kertoi.

HRF-seuraa edustava hämeenlinnalainen Petri Armivesi oli sunnuntain lähdön viides. Lauantaina Armivesi pääsi kunniakierrokselle voittajana.

Historic Grand Racen isojen Roadsport-autojen kärkikaksikko oli sama kuin lauantaina. Voittoon kaasutteli Heikki Mattila (A-luokka) ja toinen oli Markku Hannula (2A-luokka). Kolmanneksi ajoi lauantain startin viides, hämeenlinnalainen Tommi Leino.

Formula kolmosten ja nelosten lähdön hoiteli nimiinsä lauantain tapaan Risto Tonteri (F3-auto). Pekka Rinne puolestaan uusi lauantain kakkossijansa (F3). Päivän nopein F4-luokan kuski oli kolmanneksi kurvaillut Sami Lintunen.

Historic formula B ja D -lähdön nopein oli Eero Helkilinna ennen Suvi Helkilinnaa. Kärkikaksikko ajoi formula Ford -luokan autoilla.

Historic E-G1/E-, F/A-, F/C- ja F/D -luokkien lähdön kärkikolmikko oli Henry Snabb, Juha Liukkonen ja Harri Ukkonen.

G-H/r1A-, G-H/r1C-, H2-I/r1 ja Fiat ratapotti -lähdön kolme nopeinta ruutulipulla olivat Sami Salo, Pekka Selenius ja Axel Blom.

Tarmo Laitinen, Marko Rantanen ja Pekka Korkeakoski pitivät kovinta vauhtia yllä G/A-, G/C-, G/D-, H-, I -luokan lähdössä, ja Locost, SS1300 ja Subaru Sporteissa Kalle Merisalo, Jyri Kellosalo ja Jukka Ello. HäSa