Urheilu

Kärme-Kustaan Kiemurat ajetaan tutuilla mausteilla

Endurokuskien perinteinen partiokilpailu päästellään lauantaina Hätilässä. Hämeenlinnan Moottorikerhon tarjoilemaa kärmeskeittoa on luvassa jo 42. kerran.
Endurokuskeilla riittää haasteita Kärme Kustaalla. Välillä pitää kaivaa kaverin pyörää suostakin.

Varma joulun lähestymisen merkki on Hätilän maastossa ajettava moottoripyörien enduroajon Kärme-Kustaan Kiemurat -kilpailu. Hämeenlinnan Moottorikerhon isännöimä partiokisa kurvaillaan lauantaina jo 42. kerran perinteisin maustein – luvassa on muun muassa haastavia nousuja, pehmeitä polkuja ja kivikkoja.

Hätilän kivääriampumaradalta kello 9 starttaavaan kisaan on ilmoittautunut 58 kolmen kuskin joukkuetta (174 kilpailijaa). Kisan ykkösluokassa (avoin luokka, jossa kilpailijoiden luokitus on vapaa) päästellään aiempien vuosien tapaan kolme kierrosta, ja matkaa kertyy yhteensä kuutisenkymmentä kilometriä.

– Tänä vuonna jouduimme hieman lyhentämään lenkkiä viimeisen kovan myrskyn takia. Reitillä on kuitenkin edelleen yleisöä keräävä perinteinen mäki ja Parkun puomin lähellä oleva viuhkaoja. Yhden kierroksen pituus on tällä kertaa noin 20 kilometriä, kertoo HlMK:n puheenjohtaja Ismo Virtanen.

 

Yhdelle miehelle Kärme-Kustaan Kiemurat on tuttuakin tutumpi koitos. Tänä vuonna kilpailunjohtajan tehtäviä hoitava Allan Jaatinen oli jo vuonna 1976 ideoimassa Kustaata yhdessä edesmenneen Pentti Lehtelän kanssa. Lusikkansa kärmeskeittoon upotti kisan alkuvuosina vahvasti myös nykyisin moottoripyörien taitavana entisöijänä tunnettu Erkki Pietola.

– Muutamana vuonna kisa oli aluksi henkilökohtainen koitos, mutta menoon piti saada lisää haasteita ja muutimme kisan partiokisaksi. Kaveria ei jätetä -periaatteella ajettava kisa on ollut Suomen suosituimpia endurotapahtumia, Jaatinen kertoo.

Mutta kuka on sitten tuo mystinen Kärme-Kustaa? Siihen löytyy vastaus ainakin Pekka Niinikosken kokoamasta Hämeenlinnan Moottorikerhon 70-vuotishistoriikista.

Kustaa oli seuran menestynyt tt-kisakuski Pentti Lehtelä, joka oli neuvonut eräässä kuljettajapalaverissa kiperässä tilanteessa kilpakumppaniaan ”olemaan äreänä vaan, niin kuin käärmettä pussista näyttäisi”. Kaveri oli tähän tokaissut Lehtelän olevan oikea Kärme-Kustaa.

Kärme-Kustaan endurokisa on jäänyt vuosien saatossa väliin vain kerran. Siihen oli ihan hyvä syykin.

– Vuonna 1996 oli välivuosi, sillä seuramme väki uupuneena Hämeenlinnassa ajetun MM-joukkuekisan järjestämisestä, Jaatinen muistelee.

 

Enduroväki puhaltaa Kustaalla perinteisesti myös yhteen hiileen, sillä kisan business-luokassa kartutetaan Suomen nuorten MM-joukkueen matkakassaa. Tänä vuonna maailman suurin moottoripyöräkisa, ISDE, ajettiin marraskuun 12.–17. päivinä Viña del Marissa Chilessä.

Suomen juniorikolmikko Roni Kytönen (Jämsän seudun Moottorikerho), Eemil Helander (Salpausselän Moottorikerho) ja Antti Hänninen (Salpausselän Moottorikerho) ylsi kuuden päivän urakassa kahdeksanneksi. Maajoukkueen huollossa häärinyt Jaatinen harmittelee kuitenkin joukkueen huonoa tuuria.

– Kisa alkoi ihan hyvin ja joukkue oli parhaimmillaan jo kuuden sakissa. Kytönen joutui kuitenkin keskeyttämään teknisten ongelmien takia kolmantena päivänä ja tasoitteena ollut mitalisija jäi haaveeksi, Jaatinen pohtii.

Kärme Kustaallakin on vuosien saatossa nähty monia suomalaisia MM-tason kuskeja. Muun muassa tuore E2-luokan maailmanmestari Eero Remes on vieraillut Hätilässä.

– Tänä vuonna hän ei kuitenkaan ole mukana, eikä nuorten MM-joukkueen kuskejakaan nähdä Kustaalla. Kovemmista nimistämme mukana on sen sijaan Eemil Pohjola, joka ajaa Jämsän porukassa yhdessä Jussi Arvajan ja Kalle Järvisen kanssa. Vanhoja hyviä kuskeja on tietenkin mukana useampiakin. Lähtölistan ihan kärkipäästä löytyy ainakin meidän seuramme Petri Pohjamo (vuoden 2003 pikkuluokan maailmanmestari), Jaatinen muistuttaa. HäSa

Kärme-Kustaan käsiohjelmia löytyy loppuviikosta Daytona Motorsportista sekä Idänpään ja Hämeensaaren Neste-huoltamoilta.