Urheilu Janakkala

Laskettelu vaihtuu Kalpalinnassa enduroon – Eero Remes johdattaa Suomen kuskit vuoden 1996 MM-maastoon

Jukolan veljekset ja Antti Ahtila haastavat maailmanmestari Remeksen Kalpalinnan sprintissä.
Eero Remeksen vauhtia pääsee seuraamaan läheltä Kalpalinnassa lauantaina. Näin lennokasta oli Suomen endurotähden meno toissa kesänä Forssassa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Eero Remeksen vauhtia pääsee seuraamaan läheltä Kalpalinnassa lauantaina. Näin lennokasta oli Suomen endurotähden meno toissa kesänä Forssassa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Talviurheilukeskuksena tunnetussa Janakkalan Kalpalinnassa vaihdetaan lauantaina sukset maastorenkaisiin, kun rinteillä ajetaan endurosprint-moottoripyöräilyä. 50 vuotta täyttävä Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakopla järjestää ensimmäisen Kalpalinna Sprint -kilpailun.

Kalpalinnassa on ajettu enduroa viimeksi vuonna 1996, kun Kahvakopla järjesti alueella neljä Six Days -MM-joukkuekisan erikoiskoetta.

Kalpalinna Sprint on Suomen cupin osakilpailu, jossa on mukana 190 kuskia aina kovatasoista A-luokkaa myöten. Muut luokat Kalpalinnassa B, C, V40, V50, V60 ja naiset. Eniten kuljettajia on harrastajaluokka C:ssä, 81.

A-luokassa on mukana kourallinen Suomen kärkienduristeja, terävimpänä kärkenä maailmanmestari Eero Remes. Suomen ylivoimaisen ykköskuskin osanotto oli muutama päivä ennen kilpailua vielä epävarmaa Espanjan MM-osakilpailussa tulleen loukkaantumisen takia, mutta torstaisen tiedon mukaan Remes antaa Kalpalinnassa kyytiä Yamahalleen.

Viime vuonna MM-sarjaa ajanut Kahvakoplan oma Lari Jukola palaa kisapoluille pitkän loukkaantumisen jälkeen. Huhtikuussa takaisin pyörän päälle päässyt kuski oli sivussa polvivamman takia yhdeksän kuukautta.

Muita paikallisia suuruuksia ovat Larin veli Aleksi Jukola Kahvakoplasta ja Hämeenlinnan Moottorikerhon Antti Ahtila, joka ajoi enduron juniori-MM-sarjaa viime syksynä juuri loukkaantuneen Lari Jukolan paikalla.

 

Endurosprintissä kuljettajat ajavat samaa reittiä useamman kerran. Kahvakopla on tehnyt alueelle noin seitsemän kilometrin pituisen reitin, jonka kuljettajat ajavat luokasta riippuen neljä, viisi tai seitsemän kertaa.

Kierrosten välissä on lyhyt tauko. Kalpalinnassa ajoaikaa kärkikuskeille tulee arviolta puolitoista tuntia seitsemän kierroksen aikana.

Katsojille endurosprintin seuraaminen on helppoa, sillä alueella tapahtuu koko päivän ajan. Kalpalinnan maasto on hyvin vaihtelevaa korkeuseroineen, joten myös kuljettajille on odotettavissa totutusta poikkeava kilpailu.

Kilpailu alkaa aamuyhdeksältä V40-, V50-, V60- ja naisten luokkien lähdöllä. Puoliltapäivin starttaavat C-luokan kuljettajat, ja päivän päättää A- ja B-luokkien lähtö kello 16. Katsojille kilpailuun on vapaa pääsy.