Urheilu

Lentiskerhon kausarit menneet kuumille kiville

Hämeenlinnan Lentopallokerho aloitti raitakausarihaasteen huhtikuussa.

Haasteen tavoitteena oli saada 1000 sitovaa kausikortin varausta. Tempaus myös onnistui, sillä tällä haavaa kausareita on varattu tai myyty jo 1174.

Kampanjan idea oli, että jos Lentiskerho saa myytyä tuhat kausikorttia, kausikortit myydään vain 29 eurolla. Vaikka hinta on alhainen, suoritusta voi pitää kovana ja osoituksena naislentopallon asemasta Hämeenlinnassa.

Kalliomäki kertoo saaneensa RoPSin toimitusjohtaja Petri Jaatiselta hyvää palautetta, miten jalkapalloliigassa pelaavan seuran kausikortit vaikuttivat oheismyyntiin – ja Kalliomäki päätti kokeilla samaa.

– Kausikortit eivät ole olleet meille ikinä kummoinen myyntituote. Niitä on myyty kymmeniä ja niitä on mennyt yritykselle erinäinen määrä. Nyt mietittiin miten voisimme saada hinnan pirun halvaksi. Logiikka on se, että kun saamme lipputulot tuplaksi ennen yhtäkään pelattua peliä, voimme keskittyä yksittäisten otteluiden markkinointiin ja tapahtumien kehittämiseen, Lentopallokerhon manageri Ville Kalliomäki avaa.

– Taloudellinen tilanne voi olla mikä tahansa, eikä tarvitse lompakon kanssa miettiä voiko mennä katsomaan lentopalloa. 29 eurolla saa 12 kotipeliä, joten yhden ottelun hinnaksi ei paljoa jää.

 

Polkuhintaisten kausikorttien myymisen taustalla on myös se, että Lentopallokerho uskoo, että lipputulot eivät ole ainoa ansaintalogiikka.

Kalliomäki kertoo, että esimerkiksi RoPSin eri oheispalveluiden myynti kasvoi lähemmäs 500 prosenttia Rovaniemen oman kausarihaasteen luoman buumin vuoksi.

Lentopallokerho pyrkii kasvattamaan myös oheismyyntiään ja kehittämään tapahtumaa. Kalliomäki kertoo, että Lentiskerho tulee tekemään yhteistyötä Hämeenlinnan Voimisteluseuran kanssa, joka tulee esiintymään ottelutapahtuman yhteydessä.

– Kun väkeä on enemmän, se palvelee arvanmyyntiä, ravintoloitsijoiden myyntiä, mitä tahansa. Mutta se kasvattaa ennen kaikkea tunnelmaa. Mitä enemmän porukkaa on, sitä kovempi fiilis tulee. Ihmiset ovat sellaisia, että kun muut lähtevät, on matalampi kynnys lähteä itse. Sanotaan näin, että joukkueen menestyksestäkään en ole huolissaan, Kalliomäki paukuttaa.

 

Kalliomäki näkee, että suomalaisessa urheilussa on tapahtunut viime aikoina merkittävä muutos. Naisurheilua tai junioriurheilua ei enää nähdä yhä isommassa kuvassa vähäpätöisempänä tekijänä urheilukartalla.

Esimerkiksi viimeaikaiset opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön myöntämät tukirahat osoittavat, että erityisesti naisurheilun asema on kohentunut myös päättäjien silmissä.

– Tässä on olemassa positiivinen vire, johon tietysti haluamme iskeä. Naislentopallo menestyy ja se kiinnostaa, varsinkin nyt, kun hinta on vähintäänkin kohtuullinen.

 

Kausarihaaste on hieman alkurynnistyksen jälkeen laantunut, mutta Kalliomäki uskoo, että loppukiri voi nostaa lopullisen myynnin jopa 1500-2000 myydyn kausikortin tasolle. Kausarihaaste jatkuu näillä näkymin kesäkuun loppuun.

– Hulluna lappalaisena toivon, että menisi yli 2000, mutta on selkeä usko, että lopullinen lukema on lähemmäksi 1500, Kalliomäki veistelee. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita