Urheilu Hämeenlinna

Petri Makkulan MM-kauden avaus siirtyi

Ratamoottoripyörien sivuvaunuluokan MM-sarja vauhtiin vasta loppukesästä. Makkulan tiimillä on riittänyt kuitenkin töitä tallissaan.
Petri Makkulan aika ei ole käynyt pitkäksi kauden alkua odotellessa. Uuden 600-kuutioisen moottorin säätämisessä on riittänyt puuhaa. Kuva: Pekka Rautiainen
Petri Makkulan aika ei ole käynyt pitkäksi kauden alkua odotellessa. Uuden 600-kuutioisen moottorin säätämisessä on riittänyt puuhaa. Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnalainen sivuvaunukuski Petri Makkula ei ole harmissaan, vaikka MM-sarjan avaus siirtyy koronapannan takia loppukesään. Hurjan moottoripyörälajin soturit pääsevät tositoimiin Le Mansin radalla Ranskassa vasta elokuun 29.–30. päivinä. Näillä näkymin tiiviissä sarjassa ajettaisiin viidessä maassa kuutena viikonloppuna.

– Muutoksia kalenteriin voi kyllä vielä tulla, mutta näyttää siltä, että meilläkin on nyt reilusti aikaa säädellä konettamme. Se on ihan hyvä, sillä rungon päivittäminen uuteen 600-kuutioiseen moottoriin venyi reilulla kuukaudella Beverleyssä Isossa-Britanniassa, kertoo Makkula.

Jo kertaalleen uusitun kisakalenterin mukaan MM-sarjan oli määrä käynnistyä jo toukokuun 16.–17. päivinä Lausitzringin radalla Saksassa.

– Moni tiimi on jo päässyt sentään testaamaan kalustoaan, mutta meillä on kyllä vielä puuhaa laitteidemme kanssa, myöntää Makkula.

Viidellä kaudella MM-sarjaa ajanut Makkula on kokenut kuski, mutta ura oli vaakalaudalla keväällä 2016 Jurvan SM-osakilpailussa sattuneen onnettomuuden jälkeen. Mies paranteli vammojaan parin kauden ajan ja palasi kotimaan radoille viime kesänä.

– MM-sarjaan paluukin alkoi heti siintää mielessä. Maailmalla päästellään nykyään (neljättä kautta) 600-kuutioisilla koneilla, ja se innosti kokeilemaan vielä kerran kyytiäni lajin huipulla, Makkula muistelee.

Pitkonen jatkaa matkustajana

Makkulan vauhti oli parhaimmillaan vuosina 2013 ja 2014, jolloin hän ylsi MM-sarjassa seitsemänneksi. Palkintopallille mies on noussut kaksi kertaa (kolmas ja toinen sija 2014 Kroatian Rijekan kisassa).

– Tuolloin ajoimme vielä tonnisilla koneilla. Nyt on hauska nähdä, miten ajo alkaa luistaa pienemmällä koneella. Sen verran tosissaan tässä taas ollaan, että olen hankkinut kaksikin Yamahan moottoria, jotka kävivät säädeltävinä maailmanmestari Pekka Päivärinnan pajalla jo talvella, Makkula sanoo.

Makkulan matkustajana, eli purkkiorjana, jatkaa toista kautta imatralainen Roope Pitkonen. Kaksikko ottaa tuntumaa uuteen sivariin todennäköisesti Ahveniston moottoriradalla.

– Olisimme päässeet testaamaan peliä jo viime viikonvaihteessa Kymiringin radalle, jossa vauhdissa oli Päivärintakin uuden ranskalaisen purkkiorjansa Emmanuelle Clementin kanssa. SM-sarjan avaukseenkaan emme kuitenkaan vielä ennätä. Se ajetaan juhannuksen jälkeen Kemoran radalla Vetelissä.

– Katiskan kuskin paikan rintatukea pitää ainakin vielä säädellä. Se pitää olla ihan kohdallaan, sillä äijä on aika kovilla jarrutuksissa, Makkula muistuttaa.

Päivärinta kestomenestyjä

MM-sarjaa ovat jo vuosia hallinneet kokeneet sivariparit. Viime kaudella mestariksi päästeli Ison-Britannian pari Tim ReevesMark Wilkes. Hopeaa sai lajin suomalaisässä Päivärinta kyydissään Jussi Veräväinen. Kolmanneksi taituroivat brittiveljekset Ben ja Tom Birchall, joille kausi oli kuitenkin viimeinen MM-tasolla.

– Birchallit keskittyvät jatkossa maineikkaiden LCR-runkojen valmistamiseen, joilla ajetaan MM-sarjassa. He ovat tiettävästi ainoat kärkinimet, jotka puuttuvat MM-sarjasta. Korona ei ole juurikaan vaikuttanut osallistujamääriin ainakaan Saksan sarjassa, joka on myös kovatasoinen sarja.

– Nyt on myös mielenkiintoista seurata, miten Päivärinnan ja nuoren ranskalaisen naismatkustajan yhteistyö alkaa sujua. Kymiringin testeissä kaksikon kyyti oli jo aika hyvin kohdallaan, Makkula kertoo.

Päivärinta on viihtynyt MM-sarjan kärkikahinoissa pitkään. MM-kultaa sipoolainen juhli kausina 2008, 2010, 2011, 2013 ja 2016. Hopeaa mies on pokannut kausina 2006–2009 ja 2017–2019.

– Pekka on lajin eläviä legendoja. Hänen imussaan pitäisi minunkin yrittää pysyä, Makkula nauraa. HäSa

Päivän lehti

2.7.2020