Urheilu Hämeenlinna

Ratapottilaiset menestyivät Botniaringillä – Mika Heinosella ja Kimi Karistolla vauhdikas alku takavuosien Fiat-luokassa

Kokenut ratakuski piti ensikertalaisen takanaan Historic Race Cupin avauskisassa.
Kimi Karisto (vas.) ja Mika Heinonen kokosivat palkintopyttyjä Jurvan ratakisoissa.
Kimi Karisto (vas.) ja Mika Heinonen kokosivat palkintopyttyjä Jurvan ratakisoissa. KUVA: Maarit Karisto

Turengin Autourheilukerhon Mika Heinonen ja Ahveniston Autourheilijoiden Kimi Karisto aloittivat hyvin rata-autoilun Historic Race Cupin viikonvaihteessa Botniaringin radalla Kurikan Jurvassa. Autourheilun saralla monessa mukana ollut Heinonen ajoi Fiat 127 Ratapotti -luokassa molempien lähtöjen voittoon ja luokan ensikertalainen Karisto nappasi kaksi kolmossijaa.

Heinosen vauhdikas ajo ei ollut kovinkaan suuri yllätys. Vasta 18-vuotias Karisto sen sijaan sävähdytti lupaavalla ajollaan.

– Yllättävän hyvin ajo kyllä sujui, vaikka tavoitteena oli ajaa ensimmäisissä lähdöissä vain maaliin. Sunnuntaina oli kuitenkin hyvä mahdollisuus jo toiseen sijaankin, Karisto muistelee.

Karisto ajoi nuorempana kartingia. Isommista ratapeleistä nuori mies innostui vasta viime kesänä seuratessaan lippumiehenä ratapottilaisten menoa Ahveniston radalla.

– Tasaväkisten autojen meno näytti hauskalta. Kaverit väänsivät ihan tosissaan, ja vain 45-hevosvoimaisilla ratapeleillä näytti pääsevän yllättävän lujaa, nauraa Karisto.

Edullinen menopeli löytyi Karistolle Kruunupyystä. Parisenkymmentä vuotta henkeä vetänyt Fiat 127 oli aiemmin toiminut peltoautona.

– Jäälläkin sillä oli ilmeisesti ajettu, kun alla olivat nastarenkaat. Talven aikana rakentelimme auton radalle, ja ensimmäisen kerran pääsin testaamaan sitä vasta kesäkuussa. Pienten teknisten murheiden ja yhden moottorin vaihdon jälkeen saimme sen iskuun, ja hyvinhän tuo kesti viikonvaihteen molemmat kahdeksan kierroksen lähdöt, Karisto myhäilee.

Takavuosien ykkösryhmäläisiä

Ratapotti-luokan Fiatit ovat vuosien 1971–1981 autoja (Karistolla vuosimallia 1980). Radoilla ne olivat takavuosina ykkösryhmäläisiä, ja samoilla virityksillä mennään tänäkin päivänä.

– Ihan vakiokoneilla ollaan siis liikkeellä. Autoja voi säädellä jonkun verran, mutta todella vähän, sillä eihän niissä ole edes mitään säädettäviä alustoja. Renkaina ovat yksityyppirenkaat, eli kaikilla on samanlaiset kumit, Karisto kertoo.

Ratapottiluokka kuuluu sarjaan ”autourheilu voi olla edullistakin”, mutta ilman yhteistyökumppaneita Karistoakaan ei ratin takana nähtäisi. Kaverin menossa on mukana muun muassa Timo Kaivanto yrityksineen. Mekaanikkona häärii puolestaan Aku Kaivanto ja tiimin pr-päällikkönä ja yleishenkilönä Kimin äiti Maarit Karisto.

– Auton rakentaminen kisakuntoon maksoi noin 7000 euroa. Se taitaa olla luokkamme edullisempia laitteita, Karisto laskeskelee.

Kariston suunnitelmissa on ajaa Ratapottiluokan kaikki neljä osakilpailua.

– Toivottavasti saamme luokkaamme lisää autoja. Jurvassa viivalla oli vain kuusi peliä, mutta muiden luokkien seassa riitti kyllä kilvanajoa, Karisto muistuttaa. HäSa

Päivän lehti

8.8.2020