Urheilu

Riihimäki-rallin yleisöerikoiskoe taas tuplana varuskunnassa

Ralli SM:n kesäkauden lauantaina avaavassa Riihimäki-rallissa ajetaan jo perinteinen tuplayleisöerikoiskoe. Perinne alkoi vuoden 2015 rallissa. Yleisö-EK:t ajetaan Riihimäen varuskunnan alueella samanaikaisesti.

Ennen varuskunnan tuplayleisöerikoiskoetta ajetaan kolme metsä-EK:ta, joiden yhteispituus on noin 40 kilometriä. Erikoiskokeiden 1–3 jälkeen on kokoomatauko, jonka aikana kurotaan umpeen keskeyttäneiden jättämiä välejä. Ennen varuskunnan erikoiskokeita kilpailijoilla on lyhyt huoltotauko Pohjolanrinteen koululla.

Ensimmäinen kilpa-auto starttaa varuskunnassa ajettavalle 2,5 kilometrin mittaiselle EK 4:lle kello 14.15. Muut autot lähtevät liikkeelle puolen minuutin välein. Jo tätä ennen Subarun nimikkoerikoiskokeen ovat ajaneet läpi järjestäjän etuautot, joista juuri ennen ensimmäistä kilpailijaa tulee nolla-auto.

Etuautojen välit ovat varuskunta-EK:lla lyhyemmät, kuin mitä ne ovat muilla erikoiskokeilla, ja EK 5 käynnistyy ilman etuautoja.

Erikoiskokeet 4 ja 5 ovat lähdön ja maalin ajanottolaitteita lukuun ottamatta samat. Erikoiskoetta on muutettu vuoden 2015 jälkeen, ja nyt valtaosa siitä ajetaan asfaltilla.

Kahteen kertaan ajettava EK poikkeaa huomattavasti normaalista tuplaerikoiskoekäytännöstä, sillä erikoiskokeita ei ajeta peräkkäin vaan yhtä aikaa. EK 5 käynnistyy noin 15 minuuttia EK 4:n jälkeen, ja kello 14.30 alkaen erikoiskokeelle lähetetään auto puolen minuutin välein.

Tiuhaan tahtiin tulevien autojen vuoksi yleisön pitää noudattaa ehdottomasti super-EK:n turva-alueita ja kulkureittejä sekä järjestysmiesten ohjeita. Koska EK on varuskunnan alueella, yleisöllä on lupa liikkua vain tarkoitukseen varatuilla väylillä ja alueilla.

EK:lle tullaan varuskunnan pääportista, jotka avautuvat rallikansalle kello 13. EK:n läheisyydessä on rajallisesti parkkitilaa, joten järjestäjä suosittelee jättämään auton esimerkiksi raviradan pysäköintialueelle.

Asiasanat

Tuoreimpia artikkeleita