Urheilu

Riikonen näki muut vain peilistä

Juha-Matti Riikonen ja BMW olivat lyömätön yhdistelmä lauantaina Ahveniston moottoriradalla. Leppävirran mies ajoi yhdessä komeasti käyvän rata-autonsa kanssa voittoon Historic Grand Racen Roadsport A -luokan ensimmäisessä lähdössä.

Kahdeksan kierroksen kisassa toiseksi ylsi janakkalalainen Kai Peltonen ennen Koskenkorvan Jari Matalamäkeä.

Riikosen voitto ei ollut kuitenkaan yllätys. Ennen lauantain kisaa hän oli voittanut Historic Race Cupissa kaksi lähtöä ja ollut kerran kolmas.

– Kausi on kyllä sujunut ihan hyvin. Tänään sain hyvän lähdön ja pääsin samassa lähdössä ajaneiden 2A-luokan kärkimiesten Markku Hannulan ja Tommi Leinon ohi jo lähtösuoralla. Toisesta rivistä kanssani lähtenyt Peltosen Kaitsukin jätti juuri sopivan aukon, josta pääsin kavereista ohi, Riikonen kertoi.

Riikonen ajoi kaksi edellistä kautta Historic-luokassa, mutta on aiempina vuosina mennyt lujaa myös Roadsporteissa.

– Päätin jättää historicini huilaamaan täksi kesäksi ja se taisi olla hyvä ratkaisu. Nyt ollaan hyvin mestaruuden syrjässä tällä luokassa, myhäili Riikonen.

Riikosen BMW:n konepellin alla möyryää merkin vapaasti hengittävä 328-mallin moottori. Mies on saanut 370-hevosvoimaisen ratapelinsä myös kulkemaan hyvin tänä vuonna.

– Tämä on hyvä peli, ja aina kun pääsee ensimmäisenä maaliin, on mukavat tunnelmat, Riikonen hymyili.

Tyytyväinen ajoonsa oli myös Kai Peltonen, joka lukeutuu Riikosen tavoin Roadsport-luokkien kokeneimpiin kilpailijoihin. Aika-ajokin sujui hyvin, vaikka perjantain harjoitukset jäivät kesken teknisten ongelmien takia.

– Perä hajosi, mutta onneksi ennätimme säätelemään auton ihan tyydyttävään iskuun, Peltonen huokaili.

Roadsport A -luokan kärkitaistoissa nähdään viikonvaihteen Ahveniston kisoissa komeita kilpureita. Lauantaina kolmanneksi (lähdön viides) ajaneen Jari Matalamäen Ford Escortkin on melkoinen vauhtihirmu.

– Tässä on noin 500-hevosvoimainen Audin 1,8-litrainen turbokone, jonka potkuun pitää kuitenkin vielä totutella. Ennen tämänpäiväistä kisaa takana oli vain yksi kisaviikonloppu. Sen verran jännitin lähtöä viivalla, että sain 15 sekunnin aikasakon varaslähdöstä, Matalamäki nauroi.

Roadsport 2A -luokan voittaja Markku Hannula hyödynsi hyvin mainiosti sujuneen aika-ajonsa. Paalupaikalta startannut Uudenkaupungin mies jäi kuitenkin kaipaamaan kirittäjäkseen toista BMW-kuskia.

– Yllätyin vähän, kun Leinon Tommia ei näkynyt lähdön jälkeen. Hänellä oli kuulemma jotain ongelmia vaihtamisen kanssa, ja sen takia kaveri jäi startissa, Hannula sanoi.

Mies pysyi hyvin kovempien rata-autojen menossa mukana. Ruutulipulle hän kaasutti koko letkan toisena.

Hannulan autossa on BMW:n 325-hevosvoimainen vakiomoottori, mutta silläkin näyttää ennättävän, jos ohjaamossa on rattimies.

Hämeenlinnalainen Leino nousi lopulta luokan toiseksi ja koko lähdön neljänneksi. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita