Urheilu Janakkala

Roni Kytönen kiipesi rinteet vauhdilla – Italian endurosarjassa lämmitellyt jämsäläinen ajoi voittoon Kalpalinnan sprinttikisassa

Honda-kuski oli nopein viidellä lenkillä.
Roni Kytösen menossa oli meininkiä Kalpalinnan rinteillä. Kuva: Esko Tuovinen
Roni Kytösen menossa oli meininkiä Kalpalinnan rinteillä. Kuva: Esko Tuovinen

Jämsäläinen Roni Kytönen, 21, piti Hondansa kaasuvaijerin kireänä lauantaina Kalpalinnassa ajetussa enduromoottoripyörien sprinttikiksassa. Jämsän seudun Moottorikerhon kuski kukisti seitsemällä reilun kahdeksan kilometrin lenkillä seuratoverinsa Eemil Pohjolan vajaalla 34 sekunnilla. Kolmanneksi Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakoplan isännöimässä kisassa kaasutteli Sipoon Moottorikerhon Hugo Svärd, joka hävisi voittajalle jo reilut kaksi minuuttia.

Kytönen oli nopein viidellä ensimmäisellä pätkällä. Hieman varmistelun makua helteessä alkoi Kytösen menossa olla vasta kahdella viimeisellä pätkällä, joilla Pohjola oli ykkönen.

Kalpalinnan kisan viimevuotinen voittaja RiMPKK:n Lari Jukola oli yleiskisan kuudes. Hämeenlinnan Moottorikerhon Samuli Puhakaisen ja Antti Ahtilan jäsentenvälisen mittelön vei puolestaan nimiinsä Puhakainen, joka ylsi yhdeksänneksi, sijan ennen seuratoveriaan.

Kytönen teki tasaista työtä Kalpalinnan pujottelurinteitä 250-kuutioisella A1-luokan koneella. Pohjola pöllytti puolestaan hiekkaa noin 10 minuutin lenkeillä A2-luokan 450-kuutioisella pelillä. Kahvakopla oli onnistunut radanteossaan hyvin, sillä myös 125-kuutioisella A1-luokan kaksitahtisella ylsi kärkitaistoon lauantaina. ”Piikkisellä” Fanticilla vingutti nimittäin menemään kisan kolmonen Svärd.

Monelle endurokuskille Kalpalinnan kisa oli kesäkauden avaus. Kytönen pääsi kuitenkin tositoimiin jo Italian sarjassa, jossa hän ajoi kaksi osakilpailua.

– Tulin Suomeen keskiviikkona ja hetihän sitä piti päästä kokeilemaan menoa täälläkin. Kiersin lenkkejä hyvällä tahdilla, ja vasta lopussa päätin ottaa hieman iisimmin. Reitti meni nimittäin parista kohtaa aika huonoon kuntoon. Kokonaisuutena kisa oli kuitenkin erittäin hieno kokemus. Tänne oli saatu luotua maailmanluokan meininkiä, ja reitti oli jyrkkine rinteineen kansainvälistä luokkaa, Kytönen kehui.

Junioreiden Euroopan mestari

Kytönen voitti viime vuonna junioreiden Euroopan mestaruuden ja tähyää seuraavaksi aikamiesten MM-sarjaan. Italialaisen tiimin kuski saa kuitenkin vielä jännittää, milloin kausi alkaa.

– Näillä näkymin pitäisi ajaa lyhyt syksyn sarja neljässä maassa. Ensimmäinen kisa on Ranskassa syyskuun 18.–20. päivinä, Kytönen sanoi.

Seuraavan kisansa toisen polven enduromenestyjä (Vesa-isä voitti 250-kuutioisten MM-kultaa vuonna 1999) ajaa ensi viikonvaihteessa Muuramessa.

– Siellä jatketaan SM-sarjaa, josta on ajettu vasta tammikuun Lahden kisa, jossa olin yleiskisan neljäs ja pikkuluokan toinen. Tämänpäiväinen kisa oli sopivaa valmistautumista SM-pätkillä, vaikka siellä vedetään taas perinteisempää suomalaista enskaa, Kytönen vertailee.

Myös Hämeenlinnan ja lähiseudun kuskit pääsivät juhlimaan voittoja Kalpiksen kisassa. Hämeenlinnan Moottorikerhon Arttu Löflund oli nopein C1-luokassa. RiMPKK:n Pekka Seitsonen voitti C2-luokan ja miehen seuratoveri Mika Karma V40-luokan. HäSa

Päivän lehti

24.9.2020

Fingerpori

comic