Urheilu

Sami Inkiläinen sai Mininsä kulkemaan hyvin

Hämeenlinnalainen Sami Inkiläinen muistaa pitkään sunnuntain ratakisansa Historic Grand Racessa Ahvenistolla. Mini-merkkiluokan viime kauden mestari kävi tiukan kisan voitosta vaasalaisen Janne Havisen kanssa. Kahdeksan kierroksen jännittävä kisa ratkesi lopulta Havisen eduksi todellisessa sekuntitaistelussa vain 12 tuhannesosan erolla.

Inkiläinen sai pyöritellä hartiavoimin rattia sunnuntain kisassa. Lauantain lähdön voittaja starttasi kisaan käännetyn lähtöjärjestyksen vuoksi vasta kymmenennestä ruudusta.

– Kyllä oli kova kisa. Välillä jo näytti siltä, etten ennätä voittotaisteluun, mutta Jannen käytyä vähän ulkona, pääsin taas menoon mukaan. Viimeisellä kierroksella kaveri meni minusta ohi varikkomäessä, mutta pääsin heti takaisin kärkeen. Kisa ratkesi vasta viimeisen mutkan jälkeen, kun Janne pääsi imusta hyvään kyytiin ja lopulta niukasti ohi, kertasi Inkiläinen kisaansa.

Inkiläisen talli oli mukana sunnuntain kisassa kahdella autolla. Toista ajoi Samin isä Jukka, joka hoiteli oman osuutensa tiimin pussiin, vaikka köröttelikin varikolle hinausauton kyydissä.

– Isän autosta pääsi öljyt ulos ja juuri sen takia Janne lipsautti vähän pellolle, Sami Inkiläinen nauroi.

Sami Inkiläinen oli hyvässä vauhdissa jo lauantain lähdössä. Iittalan mies ylsi voittoon ennen Vetelin Ari-Pekka Sillanpäätä ja Havista.

– Tiukkaa oli kisa jo eilenkin (lauantaina) aika-ajosta alkaen, jossa hävisin paalupaikan Sillanpäälle kuudella tuhannesosalla, Inkiläinen muisteli.

Hämeenlinnan kuskeista kärkitaisteluihin sunnuntaina ylsivät myös Petri Armivesi ja Timo Uotila, jotka kiihdyttivät maaliin kolmantena ja neljäntenä.

Jo neljä vuosikymmentä Suomen radoilla pörisseiden Minien mestaruustaistelu huipentuu kolmen viikon kuluttua Motoparkissa Virtasalmella ajettavaan kauden päätöskisaan. Kärjessä ovat Ahveniston kisan jälkeen Havinen ja Inkiläinen, mutta piste-ero miehet eivät vielä sunnuntain kisan jälkeen halunneet ynnäillä.

Inkiläinen on onnistunut napsimaan pinnoja hyvin jokaisesta kesän kisasta.

– Toukokuussa Kemorassa oli viides ja toinen, ja kesä-heinäkuun vaihteessa Botniaringillä kahdeksas ja toinen. Kausi on ollut aika vaihteleva tänä kesänä, mutta näin tasaisessa luokassa kaikki on mahdollista, Inkiläinen muistutti.

Formulaluokissakin hämeenlinnalaiset ovat perinteisesti pärjänneet Apparalla. Tällä kertaa lujaa meni 500-kerhoa edustava Mika Hirvonen, joka oli kotiradallaan formula 4 -luokan tuplavoittaja. Hirvosen vuoden 1994 Dallara oli koko viikonvaihteen nopein ratapeli (paras kierrosaika 1.15,877).

Roadsport A- ja 2A-luokkien sunnuntain lähdössä paras lähitienoon kuski oli Tommi Leino, joka kaasutteli kolmanneksi. Kai Peltonen oli samassa lähdössä neljäs.

Sami Liljedahl ajoi puolestaan Roadsport B- ja 2B -lähdössä sunnuntaina toiseksi.

Historic-luokissa Timo Rantanen ylsi hyvään neljänteen sijaan G/A-, G/C-, G/D-, H- ja I-luokkien lauantain lähdössä. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita