Aki Ajo ja Brad Binder vaihtoivat ajatuksia Silverstonen varikolla lopulta sateen takia perutun Britannian gp:n aikana.
Urheilu Hämeenlinna

Taidokas kuskien skouttaus ja valmennus tekivät Aki Ajosta pikkuluokkien suuren päällikön

50-vuotias hämeenlinnalaistunut Aki Ajo on vakiinnuttanut paikkansa moottoripyöräilyn tallipomojen eliitissä

Jouluna seitsemän vuotta Hämeenlinnassa asunut Aki Ajo ehti juuri palata kotiinsa 50-vuotissyntymäpäivän viettoon kesken tiukan kilpailukauden. Yhtä ratamoottoripyöräilyn kakkosluokkana pidetyn Moto2:n kärkitalleista pyörittävä Ajo vietti viikonlopun Italiassa, jossa ajettiin MM-sarjan 13. osakilpailu.

– Joskus olen viettänyt yli 300 päivää vuodessa reissussa, mutta nyt se määrä menee päälle 150:n. Hyvin usein se menee niin, että lähdetään päivän tai viikon mittaiselle reissulle. Esimerkiksi kun käyn KTM:n tehtaalla Itävallassa, olen yleensä yöksi taas Hämeenlinnassa, yksi Suomen merkittävimmistä urheilumanagereista kuvaili arkeaan merkkipäivänä.

– Kun perhe on täällä, sitä haluaa tulla heti takaisin. Luulen, että työni vaatii perheeltäni enemmän joustoa kuin itseltäni.

Toki Ajon perhekin on mukana tallin arjessa. Puoliso Hanna Hakkarainen on ollut alusta alkaen Ajo Motorsport Oy:ssä muun muassa taloushallinnossa.

”San Marinon” gp:ssä Ajo Motorsportin Miguel Oliveira kurvaili jälleen kakkoseksi säilyen samalla sijalla hänen ja voittaja Francesco Bagnaian välillä käytävässä tiukassa MM-taistossa. Yhden kisan tällä kaudella voittanut Ajon kakkoskuski Brad Binder on sarjassa kolmantena, joten tallipäällikön ei ole tarvinnut synkistellä.

– Ei niitä mestaruuksia kuitenkaan joka vuosi voiteta, mutta kolmena edellisenäkin vuonna olemme olleet viimeiseen kisaan asti mestaruustaistossa, Ajo jutteli.

 

Ajon kädet ovat syvällä ratamoottoripyöräilytaikinassa vielä ainakin ensi vuoden. Hän johtaa tallia, jonka edustajiin kuuluvat portugalilaisen Oliveiran ja eteläafrikkalaisen Binderin lisäksi Moto3-luokan Darryn Binder sekä toinenkin veljespari, Moto3-luokan EM-sarjaa ajavat turkkilaiset Can ja Deniz Öncü. Lisäksi Ajo luotsaa Ajo Academy -junioritallia, jossa ajaa kaksi 14-vuotiasta Ranskasta ja Espanjasta.

Tämä kuvastaa jatkumoa, joka on pitänyt Ajon tallin tuulisessa MM-sarjassa 17 vuotta. Ajo Motorsport on tunnettu nousevien kuskien ponnahduslauatana, parhaana esimerkkinä vuoden 2010 125-kuutioisten maailmanmestari Marc Márquez, joka on voittanut tämän jälkeen kuninkuusluokka MotoGP:n neljästi. Suomen nykykuskeista tunnetuin, Mika Kallio aloitti uransa myös Ajon tallissa.

– Se skouttaus ja valmennus on oikeastaan ollut tavaramerkkimme. Kun onnistuimme esimerkiksi viemään Márquezia eteenpäin, monet pyörätehtaat ja muut MotoGP:tä markkinoinnissaan käyttävät yritykset huomasivat meidät ja saimme kivijalkaa, Ajo sanoi.

Päätukijoiden KTM:n ja Red Bullin kanssa on sovittu ensi kaudesta, ja Ajo uskoo yhteistyön jatkuvan seuraavanakin vuonna.

– Tehtaan edustamisesta on etua, kun saa parhaan palvelun ainakin kyseiseltä merkiltä ja vähän teknistä etumatkaa. Meidän ryhmällämmekin on ollut vähän sormet pelissä siinä tekniikassa. Red Bull ja KTM ovat tulleet myös vahvemmin mukaan kuljettajakoulutukseen, Ajo kertoi.

 

Aki Ajo on uransa aikana saanut kuulla spekulaatiota nimensä ja lajiorientoitumisensa yhteydestä juuri niin paljon kuin Hullunkuristen perheiden kaltainen yhdistelmä Ajo ja moottoriurheilija antaa odottaa. Hän sai kosketuksen moottoriurheiluun autoilevalta isältään, mutta aloitti kilpailemisen vasta 16-vuotiaana.

– En ole hirveän taikauskoinen, mutta saattoi se nimi vaikuttaa. Muistan, että ensimmäisissä kisoissa moni kysyi ”oikeaa nimeäni”, koska Ajo kuulosti taiteilijanimeltä, Ajo naurahti.

Ajo oli 1990-luvun vaihteessa Suomen parhaita jääratakuskeja ja keskittyi sitten ratamoottoripyöräilyyn, jossa hän ajoi SM- ja EM-sarjoja ja yhden MM-osakilpailun. Ura katkesi elokuussa 1996, kun lonkka murskaantui kaatumisessa SM-kisassa Virtasalmella. Silloin hän päätti perustaa oman tallinsa.

– Olin jo muutenkin ajatellut lopettaa, koska olin joutunut ottamaan pankista velkaa ajaakseni. Perheenlisäystäkin oli tullut. Lonkka ja reisi vaativat kolme leikkausta syksyllä 1996. Sairaalassa haaveilin, että toteutan unelmani MotoGP:stä vielä jollakin tavalla.

 

Ajo Motorsport on ajanut MotoGP:n pikkuluokkia vuodesta 2001. Ensimmäiset seitsemän vuotta talli kuului 125-kuutioisten pieniin, kunnes 2008 rysähti positiivisessa mielessä. Derbillä tuolloin ajaneeseen talliin siirtyi ranskalainen Mike de Meglio, joka voitti yllättäen maailmanmestaruuden.

– Alku oli opettavaista aikaa, sillä budjetit olivat pieniä ja opimme kantapään kautta. Jouduin etsimään silloin kuskeja ympäri maailmaa ja reissasin esimerkiksi Japanissa tutustumassa kuljettajien persooniin, Ajo taustoitti.

Vuonna 2012 alkoi yhä jatkuva hedelmällinen yhteistyö legendaarisen itävaltalaisen pyörätehtaan KTM:n kanssa. Moto3:ksi nimensä vaihtaneen luokan ensimmäisen maailmanmestaruuden voitti Ajon tiimin saksalainen Sandro Cortese.

2015 Ajo laajensi kokeiluluonteisesti Moto2-luokkaan (600 ccm). Ranskan Johann Zarco ajoi heti yksityistallin Kalexilla ylivoimaiseen mestaruuteen voittamalla 18 kilpailusta kahdeksan.

– Menimme silloin 2015 tosi pienillä panostuksilla Moto2:ssa. Mestaruus oli tosi yllätys. Tiimi kasattiin viime hetkellä pienellä budjetilla. Kauden edetessä tuli tärkeitä kumppaneita mukaan etenkin teknisellä panostuksella, Ajo muisteli.

Seuraavana vuonna sekä Zarco että Brad Binder (silloin Moto3) voittivat mestaruudet. Nykyään Moto2 on Ajon pääluokka, koska KTM valitsi Zarcon toisen mestaruuden jälkeen Ajon tehdastallikseen myös ylemmässä luokassa.

 

Ajolla on koti ja yrityksen toimisto Hämeenlinnassa, mutta tallin pääpaikka on logistiikkasyistä iso moottoriurheilukaupunki Barcelona. Ajo on ylpeä suomalaisuudestaan ja tuonut suojattejaan Márquezista asti Hämeenlinnaan muun muassa kokeilemaan jäärata-ajoa.

Aluksi talli oli hyvinkin suomalaisvetoinen, mutta maarajat ovat Ajon mielessä hämärtyneet.

– Meillä on noin 30 hengen staffi. Siihen aina pyritään, että tekijät ovat parhaasta päästä. En ajattele, mistä maasta kukin on, vaan halu menestyä on tärkeämpi, Ajo linjaa.

– Haluan ajatella kansainvälisesti, vaikka tiimi onkin Suomesta lähtöisin ja jokaiseen siinä olleeseen on varmasti tarttunut suomalaista mentaliteettia. HäSa

Aki Ajo

Syntynyt 11. syyskuuta 1968 Toijalassa.

Asunut Hämeenlinnassa vuodesta 2011.

Ajo Motorsport -ratamoottoripyöräilytallin tallipäällikkö. Toiminut myös yksittäisten MotoGP-kuskien managerina.

Ajoi kilpaa motocrossissa, jäärata-ajossa ja ratamoottoripyöräilyssä vuoteen 1996, jolloin ura päättyi loukkaantumiseen.

Loi kansainvälisen uran radalla. Ajoi parhaimmillaan EM-sarjan kuudenneksi ja yhden MM-osakilpailun vuonna 1993.

Perusti Ajo Motorsportin heti ajouransa jälkeen. Talli aloitti jääradalla ja siirtyi radalle kesällä 1997.

Ajo Motorsport on kilpaillut MotoGP-organisaation pikkuluokkien MM-sarjoissa vuodesta 2001. Nykyään tallilla on kolme kuskia Moto2- ja Moto3-MM-sarjoissa ja kaksi Moto3-EM-sarjassa.

Ajo on voittanut tallipäällikkönä kuusi maailmanmestaruutta. Viimeksi vuonna 2016 talli voitti sekä Moto2- että Moto3-luokkien kuljettajamestaruudet.

Tällä kaudella tallin Miguel Oliveira ja Brad Binder ovat Moto2:ssa toisena ja kolmantena.

Ajo Motorsportin alaisuudessa toimii myös nuoria ratakuskeja kouliva kansainvälinen Ajo Academy.

Poika Niklas Ajo ajoi MM-sarjaa vuosina 2010–15, vuonna 2014 isänsä tallissa.

Tuoreimpia artikkeleita