Telia tuottaa Liigaa tällä kaudella täysin uudella tekniikalla, kuten 4k-kameroilla, jotka matkaavat kaikkiin otteluihin.
Urheilu Hämeenlinna

Telian tuottaja luottavainen uuden liigatuotannon kannattavuudesta

Liigan uusi televisioija testasi kalustoaan Hämeenlinnassa HPK–Jukurit-ottelussa.

SM-liigan TV-oikeudet ovat olleet televisiokanaville valtava haaste. Liiga on Suomen merkittävin urheilutuote, mutta sen lähetysoikeuksien hinnat ja tuotantokustannukset ovat myös kohonneet aivan omaan luokkaansa.

Kauppalehden lähde kertoi vuosi sitten, että Sanoma teki liigan lähettämisellä oman viisivuotisen sopimuskautensa aikana kymmenien miljoonien eurojen tappiot, joita ei varmasti pystytty paikkaamaan viime kaudella.

Lännen Median mukaan Telia maksaa Liigalle 23 miljoonaa euroa kaudessa TV-oikeuksista, jolloin vuoteen 2024 ulottuvan sopimuksen arvo on noin 140 miljoonaa euroa. Sanoman vastaava summa oli noin 80 miljoonaa. Lännen Median arvion mukaan kaikkien liigaotteluiden yhteenlasketut tuotantokustannukset ovat 10–15 miljoonaa euroa.

Sanoma luopui Nelonen Median liiketoimintajohtajan Kari Laakson mukaan Liigan oikeuksista puhtaasti taloudellisista syistä. Nelosta edeltänyt oikeuksienhaltija UrhoTV puolestaan teki neljässä vuodessa tappiota Kauppalehden mukaan reilut 24 miljoonaa euroa ja meni konkurssiin alle vuoden kuluttua SM-liigan menettämisen jälkeen.

 

Kustannukset ovat korkeita aluksi siksi, että Telia uudisti lähetysten tuotantokonseptin täysin. Telian vastaavan liigatuottajan Kalle Takalan mukaan tuloksena on maailman suurin etätuotantoverkko uusine valokuituyhteyksineen.

Tätä tuotantoa on hiottu pelikuntoon harjoituskauden aikana, mistä syystä Telian harjoitusottelutarjonta on saattanut vaikuttaa epäkiinnostavalta, eivätkä lähetykset ole täysin edes toimineet. Kahta suunniteltua ottelua ei näytetty ollenkaan.

Hämeenlinnasta tuotettiin ensimmäinen Telian jääkiekkolähetys kaksoistuotantona (perinteisesti hallillta sekä etänä) tiistaina, kun HPK kohtasi Jukurit.

– Yhtään piuhaa tai liitintä ei ole vanhasta tuotantokokonaisuudesta. Mietimme, että teemmekö vain sisäisiä lähetyksiä, koska laatu ei tietenkään ole samaa kuin runkosarjan alkaessa. Runkolinjan viimeiset osat joka halliin on uusittu. Pointti on ollut testata joka hallissa etätuotantokokonaisuutta, kertoo Takala, joka oli mukana vastaavana tuottajana jo Nelosen liiga-aikakaudella.

Iso satsaus on myös aikaisempiin tuotantoihin verrattuna suuri kameroiden ja mikrofonien määrä, 8–12 per ottelu. Tämä 4k-kalusto liikkuu kuitenkin paikkakunnalta toiselle.

– Jos saamme välitettyä hallin tunnelman kotisohville mahdollisimman aitona, uskon, että saamme innostettua ihmisiä tulemaan hallille useammin. Haluamme kasvattaa Liiga-ilmiötä kokonaisuudessaan, Takala sanoo.

 

Telia on yhä toiveikas tuotteen kannattavuudesta. Liiga ei saa olla lähettäjälle pelkkä rahareikä, ja mediasisältöbisnekseen kilpailijansa Elisan (Fanseat-palvelun suomalainen osakas) tavoin lähtenyt ruotsalaiskonserni lähestyykin Suomen kalleinta urheilubisnestä uusin silmin.

– Ei tässä ole ihan jokainen sentti edellä menty. Sisällöntuotannossa olemme lähteneet juurikin yleisön kasvattamisesta. Olemme talona erilainen kuin perinteiset mediatalot tai operaattorimaailma. Uskon, että pystymme hyödyntämään näitä kahta maailmaa, mikä ratkaisee tämän haasteen eduksemme, Takala luottaa.

Telian tavoitteena on 110 000 myytyä liigapakettia. Vaikka nämä olisivat kalleimpia laajakaistan ja mediaboksin sisältäviä paketteja, tällä jäätäisiin reiluun 30 miljoonaan euroon kaudessa eli alle Lännen Median menoarvion.

– Myynnistä on tullut viestiä, että ihan positiivisella vauhdilla on aloitettu. En osaa avata niitä lukuja ja niiden taustoja enempää, enkä voisikaan, Takala raottaa.

 

Perinteisen television välityksellä Liiga näkyy enää joka kolmannessa kaapelitaloudessa (Telialla on noin 400 000 taloutta kaapeli-TV-asiakkaina), sillä muiden operaattorien tarjontaan Telian liigakanavat eivät vielä kuulu. Hämeenlinnan alueen kaapelioperaattori on Telia, Riihimäen seudulla Elisa.

Tällä hetkellä Telia näyttää pelkkää jääkiekkoliigaa, mutta Takalan mukaan muuta urheilua ei kannata sulkea pois teleoperaattorin suunnitelmista.

– Taannoin, kun Telia hankki oikeudet, se kuului konsernin strategiaan lähteä mediasisällöntuotantobisnekseen. Nyt se tarkoittaa TV-tuotantoa. Liigan oikeudet olivat sopivaan aikaan myynnissä. Strategiaan on kirjattu nimenomaan TV-tuotanto, ei Liiga.

Tällä kaudella Telian jääkiekkolähetykset näkyvät myös Discoveryn omistamalla ilmaiskanava TV5:llä, joka näyttää suorana 15 ottelua (seitsemän runkosarjassa, kahdeksan pudotuspeleissä). Lisäksi TV5:llä näkyvät viikoittain Telian tuottamat makasiinit.

Seuraavalle kaudelle Liigan koko levitys saattaa jo muuttua, sillä Telia osti kuukausi sitten MTV3:n ja C Moren omistavan Bonnierin TV-liiketoiminnan, mikä saattaa tarkoittaa liigasisältöjen paluuta kymmenen vuoden takaiselle kotikanavalleen. Tällä hetkellä kauppa on Euroopan komission kuluttajaviranomaisten syynissä.

– Bonnier-kauppa vaikuttaa tällä hetkellä tietysti sisältöjenhankintaamme. Sitä päätöstä joudumme odottamaan ainakin vuoden. Siksi emme ole ryntäämässä muiden sisältöjen pariin. Vuosi ainakin mennään näin. Meillä on sopimus TV5:n kanssa yhdestä kaudesta, Takala arvioi varovasti. HäSa

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930