Urheilu

Tommi Mäkisellä Jari-Matti Latvalan kokoinen pulma – "Paikka Toyotalla ei ole ikuinen tällä suoritustasolla"

Jari-Matti Latvalan kohdalla on aina puhuttu potentiaalista voittaa rallin MM-sarja.

Latvalan suurimmaksi ongelmaksi uran varrella on kuitenkin osoittautunut luotettavuus. Latvalan nopeus on usein riittänyt taistelemaan voitoista, mutta nopeudesta ei ole aina hyödytty, kun Latvala ei ole saanut autoa maaliin.

Tällä kaudella Latvalan ongelmat ovat muodostuneet kaksinkertaisiksi. Latvalalla ei enää riitä luotettavuus, mutta ei enää riitä se nopeuskaan. Uusi tallitoveri, virolainen Ott Tänak,näytti heti ensimmäisestä osakilpailusta alkaen kuka on Toyotalla ykköskuski.

Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että on katsottava totuutta silmiin. Jari-Matti Latvalasta ei tule koskaan rallin maailmanmestaria.

 

Jari-Matti Latvalan ralliura meinasi saada kohtalokkaan kolauksen, kun Volkswagen vetäytyi yllättäen rallin MM-sarjasta kauden 2016 pääteeksi. Latvalan pelastukseksi koitui se, että Toyota ilmoitti palaavansa kaudesta 2017 alkaen rallin kuninkuusluokkaan – mutta ennen kaikkea se, että sen tallipäälliköksi valittiin suomalainen, lajin moninkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen.

Toyota saikin nopeasti hyvin voimallisesti suomalaisleiman, mikä näkyi kaikissa rekrytoinneissa. Toyota palkkasi kuskeikseen Jari-Matti Latvalan, Juho Hännisen ja Esapekka Lapin. Sinivalkeita värejä alettiin edustaa myös tallin johdossa, kun urallaan Mäkisen kartanlukijanakin toiminut Kaj Lindström valittiin Toyotan urheilutoimenjohtajaksi.

Ensimmäisellä kaudellaan Toyota sijoittui kolmanneksi valmistajien MM-taulukossa, Latvalan jäädessä kuljettajien taulukossa neljänneksi.

Tällä kaudella Latvalan vauhti ja luotettavuus ovat sulaneet ennennäkemättömällä tavalla ja nyt Latvala on peräti neljän peräkkäisen keskeytyksen kierteessä. Latvala sai Sardiniassa jatkaa ralli2-säännön turvin ja sai autonsa maaliin seitsemäntenä.

On uuvuttavaa lukea, kun Latvalaa luonnehditaan jatkuvasti epäonnen soturina. Sillä sille on olemassa myös jokin syy, miksi muut kuljettajat ovat luotettavampia. Nyt oli laturivikaa, mutta isossa kuvassa tekniikan pettäminen on vain osa totuutta, toinen osa löytyy peilistä, ajotyylistä ja -virheistä.

 

Tommi Mäkisen sinivalkoisin värein rakennettu rallitalli tuntui aluksi raikkaalta tuulahdukselta, mutta nyt Mäkinen alkaa näyttäytyä jo kiperässä valossa.

Suurin kanto kaskessa on juuri Latvalan kiusallisen heikoksi valahtanut suoritustaso. Se on tällä hetkellä sellainen, että se ei perustele hänen paikkaansa ikuisesti Toyotalla.

Edessä on seuraavaksi Latvalan kannalta huojentavasti tietysti tuttu Jyväskylän MM-ralli, jossa Latvalan olisi viimeistään kyettävä saamaan aikaan käännettä kamalalle alkukaudelle.

 

Olisi mielenkiintoista tietää, miten kauan Toyotalla jaksetaan katsoa suopeasti suomalaisten suosimista, mikäli tulokset eivät kohene. Latvala on jo 33-vuotias, joten urakäyrä ei ole matkalla ylöspäin, vaan tämän hetken tuloksien valossa se on sen sijaan jyrkästi alaspäin.

Kysymys kuuluu, kuinka pitkään Toyotalla voidaan antaa jatkuvien pettymysten lipsua sormien läpi.

Tallipäällikön roolissa Mäkisen on pystyttävä katsomaan ja analysoimaan asioita objektiivisesti, ei sinivalkeiden lasien läpi vaan kyettävä tekemään myös kovia päätöksiä. Rallitallia tai mitään muutakaan organisaatiota ei voi johtaa niin, että passin kansi tai suhteet ohittavat kaikkein tärkeimmät asiat – kuten sen, että tehtävissä on parhaat mahdolliset voimat.

Muuten voi käydä niin, että ennen pitkää isoja satsauksia tehneen Toyotan kovat päätökset voivat liittyä jo tallipäällikköön.

Päivän lehti

23.11.2020

Fingerpori

comic