Uutiset

Aavistus toiveammatista kirkastuu työkokemuksella

-Aina kaikki kyselevät, mitä haluan tehdä työkseni. Ei ole vielä pienintäkään ajatusta asiasta, puuskahtaa lukion ensiluokkalainen Niina Suontausta.

Taloudellisen tiedotustoimiston tekemän tutkimuksen mukaan 15-18-vuotiaiden mielestä oikea alavalinta ja siirtyminen työelämään tuntuvat etäisiltä asioilta. Yritysten tunnistaminen on heikkoa, ja kokemusta työstä ja erilaisista ammateista kaivattaisiin lisää.

Hämeenlinnan yhteiskoulun lukiolaiset kertovat, että tietoa työelämästä saadaan lähinnä tet-jaksoilla. Muuten työkokemukset ovat melko vähäisiä.

-Moni kaveri menee tänä kesänä ensimmäistä kertaa töihin, Tiia Helén sanoo.


Kerrasta poikki

Nuorten tutkimusvastauksissa kuuluu ajatus siitä, että kerran tehdyt valinnat määräävät paljolti loppuelämän mahdollisuuksia. Epäkiinnostavalle alalle päätyminen ahdistaa tutkimusvastausten perusteella monia.

-Lukiossa on osattava valita oikeat kurssit. Väärien valitseminen sulkee pois mahdollisuuksia, Helén toteaa luokkatoverien nyökytellessä vieressä.

Vastaajia pelottaa se, ettei pääse opiskelemaan haluamaansa kouluun. Tiukkojen pääsyvaatimusten lisäksi huolestuttaa oma laiskuus toisen asteen koulutuksessa.


Lukiosta lisäaikaa

Noin kolmasosa Hykin lukion 10A-luokkalaisista ilmoittaa tietävänsä toiveammattinsa. Joukosta löytyy tuleva meteorologi, yrittäjiä ja ainakin yksi autoinsinööri.

Loput pyörittelevät Suontaustan tavoin päätään. Joku toteaa tulleensa lukioon juuri siitä syystä, ettei tiedä, mitä haluaisi todella tehdä.

Lukio antaa muutaman vuoden armonaikaa päättää elämän suunnasta. Opinto-ohjaajalta haetaan luottamusta ja ideoita tulevaan.

-Kyllähän siitä syntyy vähän paineita, kun jatkuvasti kysellään tulevaisuudensuunnitelmista. Lukion toisella luokalla pitäisi jo tietää, minne aikoo hakea, Helén toteaa. (HäSa)