Uutiset

Ahtaat liikenneympyrät

Viime vuosina on rakennettu ahkerasti kiertoliittymiä, puhekielen liikenneympyröitä. Valtatie 10:n ympyrät Hämeenlinnassa ovat vaikeakulkuisina kuitenkin johtaneet raskaan liikenteen osittaiseen siirtymiseen 54-tielle.

Sujuvuuden lisäämiseksi suunnitellaan nyt ”vapaata oikeaa”, jota pitkin valtatien kulkija voisi ohittaa koko ympyrän tilanteessa, jossa hän nykyään kääntyy ympyrän ensimmäisestä ulosmenotiestä (uutinen HäSa 20.5.2005).

Ratkaisu on vain puolittainen: ajoi valtatietä kumpaan suuntaan tahansa, ensimmäisessä ympyrässä olisi silti käytävä pyörähtämässä. Tämä ei paljoa helpota raskaan liikenteen sujuvuutta.

Hyvät tiepiiriin suunnittelijat: ettekö näe mitään kummallista siinä, että alatte suunnitella liikenneympyrän viereen oikaisukaistaa, jottei ympyrään tarvitsisi ajaa?

Oikaisukaistan tarvehan kertoo juuri siitä, että ongelma on itse ympyrässä: Rakennetut ympyrät ovat niin pikkuruisia, että liittymätyypin idea joustavasta risteyksestä vesittyy.

Nimittäin raskaan liikenteen lisäksi ongelmia on muillakin: ympyrästä poistuvan on näytettävä suuntamerkkiä, jotta saapuva liikenne tietäisi, milloin sinne voi ajaa sisään. Vaan pienissä ympyröissä vilkun käytöstä ei olekaan hyötyä, koska useimmiten oikea suuntamerkki on ympyrään pyrkivän silmille näkymättömissä liian pitkään. Vilkkaan liikenteen aikaan ajotaidoistaan epävarmat pyrkijät joutuvat odottamaan kovin kauan, kun eivät saa ajoissa tietoa ympyrässä ajavien aikomuksista.

Nyky-ympyröissä käy liian usein niin, että vilkun näkee vasta kun etupyörät jo kääntyvät. Pikkuympyröiden rakentaminen on johtanut jo siihen, että 1. ulosmenosta poistuva laittaa suuntamerkin päälle jo ennen ympyrää saadakseen tiedon aikeistaan välittymään riittävän aikaisin. Ja heidät sotketaan niihin kuljettajiin, jotka eivät tiedä, ettei ympyrään tultaessa tarvitse vilkkua näyttää. Ja suuntamerkin arvostus sen kuin laskee.

Kiertoliittymiä suunniteltaessa ympyrät olisi siis piirrettävä niin suuriksi, että vilkun käytöllä on todellista merkitystä ja että pitkät yhdistelmät pääsevät niiden kaarteisiin kunnolla taipumaan.

20 vuotta ratissa

Hämeenlinna