Uutiset

Aina jonkun maisema muuttuu

Kaupungin keskustaa olisi helppo kehittää, jos sitä ei ennestään olisi.

Hämeenlinnassa olisi hienoa ideoida Vanajaveden mutkassa olevalle mäelle yhtä sun toista, jossei sitä olisi jo ennestään rakennettu.

Vuosisatojen kuluessa rakennuskanta ja katuverkko ovat muuttuneet. On tehty isoja virheitä, mutta toisinaan myös onnistuttu.

Tuskin Hämeenlinnan keskusta on lopullisesti valmis senkään jälkeen, kun kiistelty moottoritien kate eli Länsireuna, kuten sitä virallisesti kutsutaan, on rakennettu 2014.

Seuraavaksi muutoksia on odotettavissa keskustan eteläreunalla. Se taas on virallisesti Eteläranta.

Yleisönosastoilla on jo kiivailtu, että miksi aina pitää kaivaa, muuttaa ja remontoida.

Miksei kaikki voi jäädä ennalleen? Siinä kysymys, jota on pohdittu vuosituhansia.

Valtuustossa kyseltiin, miksi Etelärannan kehittäminen pitää aloittaa juuri Hämeenkaaren seuduilta. Miksei voida aloittaa jostain muualta?

Tähän ei kukaan suoraan vastannut, mutta aloitettiinpa mistä tahansa, muutokseen liittyy pulmia.

Aina jonkun maisema muuttuu, eivätkä kaikki alueella asuvat siitä pidä.

Hämeenkaaren alueelta aloittaminen on perusteltua monestakin syystä. Hämeenkaari on huonossa kunnossa ja lähivuosina sille on joka tapauksessa tehtävä jotain.

Vanhan korjaaminen tulee yhtä kalliiksi kuin uuden rakentaminen.

Kaupunki haluaa panna Hämeenkaaren tontin lihoiksi kustantaakseen Etelärannan kehittämiseen liittyviä hankkeita.

On perusteltua, että Länsireunan uuden alueen vieressä oleva Eteläranta fiksataan nykyistä edustavammaksi.

Nyt kaupungin sisääntulo ei ole kovin sykäyttävä huoltoasemineen ja hampurilaisketjuineen.

Jos keskustan tuntumaan saadaan lisää asuntoja, se varmasti on omiaan myös vilkastuttamaan liike-elämää.

Kaikkien toive lienee, että Etelärantaan saadaan monentyyppisiä asuntoja, myös vuokra- ja asumisoikeusasuntoja.

Silloin sinne voivat muuttaa myös muut kuin rikkaat eläkeläiset. Tosin varmasti kaupunki mielellään nauttii myös heidän verotuloistaan.

Etelärannan yhteydessä on ratkaistava myös kiistellyt kysymykset linja-autoaseman purkamisesta ja torin alle pysäköinnistä.

Toivottavasti rannan tuntumaan joka tapauksessa maltetaan jättää myös avointa tilaa.

Muutama vuosi sitten Etelärannan suunnittelukilpailussa saatiin huimia visioita korkeista taloista ja veden päälle rakentamisesta.

Kaupunkilaiset, tai ainakin äänekkäimmät heistä, ampuivat visiot heti alas.

Herää pari kysymystä. Miksi kaiken pitää aina olla keskivertoa? Miksi veden päälle ei saisi rakentaa? Mihin kerrostalot kuuluvat, jos ei keskustaan?