Uutiset

Ajokortti on Hämeenlinnassa kalliimpi kuin naapurissa

Henkilöauton ajokortin eli B-kortin hankkiva joutuu maksamaan kortistaan Hämeenlinnassa ja Riihimäellä noin 1800 euroa. Forssassa kortti irtoaa noin 1650 eurolla, Tampereella ja Turussa noin 1400 eurolla.

Hinnoissa ovat mukana autokoulun kaikki maksut, viranomaismaksut ja liukkaan kelin ratamaksu. Koulun ulkopuolisten maksujen osuus on kolmisensataa euroa.

Turkulainen ja tamperelainen yrittäjä sanovat, että myyvät palvelujaan alihintaan. Hämeenlinnalainen yrittäjä on sitä mieltä, ettei hänellä olisi varaa nollatulokseen tai tappioon. Perusteluja vaihtelevalle hinnoittelulle löytyy puoleen ja toiseen.

Kilpailuviranomaiset tuntevat paikkakuntahinnoittelun ilmiön, mutta eivät ole löytäneet siitä laittomia piirteitä. Etelä-Suomen aluehallintoviraston kilpailuasioista vastaava ylitarkastaja Risto Pennanen kertoo, ettei kiellettyä hinnoista sopimista eli kartelleja ole voitu osoittaa.

Tappioon ei ole varaa

Hämeenlinnalaisen autokoulu Lehtelän toinen omistaja Jani Salo sanoo, että liiketoiminnan pitää olla kannattavaa.

-Nollakatteella ei ole mitään järkeä toimia eikä ole varaa tehdä tappiota.

Hänen mukaansa isot autokouluketjut polkevat hintoja vallatakseen markkinoita. Kun toimipaikkoja on monilla paikkakunnilla ja työntekijöitä paljon, väkeä voidaan siirtää paikkakunnalta toiselle tarpeen mukaan. Autokoulu Lehtelällä on yksi toimipaikka ja kaksi opettajaa. Siirtomahdollisuutta ei siis ole.

-Hämeenlinnassa ei myöskään ole tarpeeksi oppilaita. Kustannukset teoriaopetuksesta ovat autokoululle samat, on kurssilla muutama tai useita kymmeniä oppilaita kerralla. Meillä alkoi kurssi kolmella oppilaalla, Helsingissä voi teoriatunnilla olla kerralla 80 oppilasta, hän selittää.

Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja kahdeksalla muulla paikkakunnalla toimivan Cap-autokoulun toimitusjohtaja Pekka Kari sanoo, että kannattavaa autokoulutoimintaa varten tarvitaan 10 000 asukkaan väestöpohja autokoulua kohti.

Hämeenlinnan seudulla on tällä laskentatavalla muutama autokoulu liikaa.

Cap hinnoittelee nyt paikkakunnittain halvimman kilpailijansa mukaan. Tavoitteena on päästä aloittamaan hintakilpailu, kunhan laki sallii esimerkiksi teoriaopetuksen videoneuvotteluna, jolloin yksi opettaja voi hoitaa monen paikkakunnan opetuksen kerralla.

-Tavoitteemme on koko ketjulle yksi valtakunnallinen hinta, Kari sanoo.

Kannattavuusraja 1300 euroa koululle

Taannoin Hämeenlinnassa aloittanut Topdriver on 14 toimipisteeen ketju. Liikenneopettajaopiskelija Päivi Lukkarinen sanoo, että jos autokoulun osuus B-kortin hinnasta jää alle 1300 euron, koululle ei jää mitään.

-Jos joku lähtee polkemaan hintoja, mukaan on mentävä.

Hämeenlinnan autokoulun yrittäjä Matti Toivonen sanoo, että Hämeenlinnassa on ehkä liikaa autokouluja väkilukuun suhteutettuna. Hinnanero esimerkiksi Forssaan voi hänen arvionsa mukaan johtua myös palkkakustannuksista ja tilavuokrista.

-Viime syksynä täältä lopetti yksi koulu ja toinen vaihtoi omistajaa. Yritämme kilpailla laadulla. Säästöjä pienet autokoulut voisivat saada yhteisestä raskaasta kalustosta ja teoriatunneista, mutta liian isot ryhmät eivät mahdu luokkiin ja opetuksen laatu kärsii, hän pohtii.

Joka kolmas koulu on liikaa

Yrittäjä Jyrki Lahtonen Autokoulu Lahtosesta Forssasta kertoo, että heillä on perheyritys, jossa neljä perheenjäsentä työskentelee. Tämä pitää palkkakulut kurissa.

-Hämeenlinnassa toimitilojen vuokrat ovat korkeammat ja pidempään toimineilla kouluilla on pienemmät rahoituskulut kuin uusilla, hän selittää Forssan halvempaa hintatasoa.

Tamperelaisen autokoulu Pirkan yrittäjä Harry Lindh pitää kilpailutilannetta vääristyneenä.

-Yrittäjät tekevät pitkää päivää. Oikea kortin hinta olisi minimissään 1500 euroa ja jos kate olisi kohdallaan, lähellä pariatuhatta euroa. Joka kolmas autokoulu on liikaa ja päitä putoilee. Kukaan vain ei halua olla se joka kolmas.

Samaa mieltä on turkulaisen Newdrivers-ketjuun kuuluvan Ajocenter-autokoulun yrittäjä Kyllikki Nurminen.

-Hinnat ovat pöyristyttävät ja tietävät konkurssia joillekin. Viime vuonna täällä yhden autokoulun B-kortin hinta oli 850 euroa. Koulua ei ole enää. Pelkän ajo-opetuksen hinta on 1000 euroa koululle. Nykyhinnoilla mennään äärirajoilla. Onneksi olemme jäämässä eläkkeelle. (HäSa)