Uutiset

AKT:n uskomaton loppuhuipennus

SAK:n johtaja Lauri Lyly iloitsee raamisopimuksen synnystä. Hänen mukaansa ratkaisu on historiallinen, koska raamilla on poikkeuksellisen laaja kattavuus. Sopimus luo talouteen vakautta, kiittelee Lyly.

Raamisopimuksen synnyssä oli historiallista myös AKT:n ja sen puheenjohtajan Timo Rädyn toiminta. AKT on perinteisesti työmarkkinoiden häirikkö, tällä kertaa uhittelu ampui raskaamman kanssa yli.

Työehdoista ja palkoista sopiminen ei ole koskaan helppoa. Mutkia oli matkassa tälläkin kertaa, vaikka pohjana oli kolmikantaan nojaava raamisopimus.

On kuitenkin merkillistä, että ongelmat pitävät pesää AKT:ssä. Alalla on erityispiirteitä, jotka kaiken järjen mukaan on soviteltavissa pois päiväjärjestyksestä hyvällä otteella ja tahdolla.

Raamisopimuksen piti olla kasassa perjantaina, AKT:n suoranainen jarrutus johti siihen, että auto- ja kuljetusalan neuvottelutulos oli allekirjoitettu vasta noin kello kolme maanantaiaamulla.

Aikaa vei ATK:n neuvottelu ”itsensä kanssa” kuten sunnuntain tunnelmia kuvasi – ilmeisen osuvasti – Autoliikenteen työantajien nokkamies Hannu Parvela. Hänen laskuissaan sopimus olisi ollut valmis 15 minuutissa.

Tilanteen lauettua kaikki osapuolet olivat ainakin helpottuneita – eikä syyttä, sillä vaakalaudalla oli raamisopimuksen kohtalo. Ilman ATK:tä sitä ei synny, linjasi EK:n puheenjohtaja Mikko Pukkinen.

Auto- ja kuljetusalan sovinto on raameissa, vakuuttavat sekä Räty että Parvela. Myös se mahdollisuus on laskuissa pidettävä, että sovinnon hinta oli raamin ylitys.

Tätä on aihetta epäillä: sopimus ei ole raamin sisällä, mutta jotta raamisopimus syntyisi, tästä asiasta on vaiettava.

Sitä mahdollisuutta ei kaikesta huolimatta oikein voinut olla, että ATK ajaa raamin nurin. Pelissä oli tähän temppuun liikaa arvovaltaa: enemmän kuin nolossa tilanteessa olisi ollut ennen muuta SAK, jonka edessä AKT tekee mitä haluaa.

SAK:n Lauri Lylyn näkemys Suomen talouden vakauttamisesta pitää suunnilleen paikkansa. Lievemmin ilmaistuna raamisopimus ei ainakaan epävakautta lisää!

Paine Suomen talouteen tulee kuitenkin ulkoa, Euroopasta, sen suoranaisesta sekasorrosta. Jo nyt on nähtävissä, että raamisopimus joutuu ulkoa tulevan hyökkäyksen kohteeksi.

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus teki raamisopimuksen mahdolliseksi lupaamalla etuja niin palkansaajille kuin työnantajillekin.

Missä mennään, sen sanoi ääneen ympäristöministeri Ville Niinistö (vihr.) lauantaina Ylen Ykkösaamussa. Hän esitti verojen kiristystä valtiontalouden ongelmien ratkaisuksi.

Kataisen hallitus jakaa toisella kädellä ja toisella se on ottamassa vähintään antamansa takaisin!

Maan hallitus sai aikaan raamiratkaisun, johon sillä ei olisi ollut varaa. Suureksi plussaksi on laskettava työrauhan turvaaminen.